December 10, 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

December 10, 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No.1843 —158 Ateş İçinde Mançurinin bilhassa demir, kömür ve petrol madenleri çok zengindir. Anşan, da 300 milyon tonluk demir, Fuşon, da 1,200 milyon tonluk kömür ve zengin petrol madenleri havzaları vardır. Buna mukabil yollar, avwizinin zenginliği ve münbtliği ile yayri mütenasip bir şekilde. fenadır. Tabiatin bahsettiği en cij- zel seyrüsefer oOdüamarları Olan, Amur, Sungari, Yalı nehirleri müstesna olmak üzere burada en mühim ve yerpâne denilebilecek yol 0,500 kilometrelik demir yolu- ve Böylelikle — Manenride 5000 ve bir kilometre demiryolu dir şüvor. Halbuki 440 milyon nüfusu ölüâti koca Çinde 550,000 kişiye bir kilometre hat isabet eder, Görü- Tüyor ki Mançari Çinliler ve Ja- porilar için «Arzı mevwuts gibidir, bilhassa çok kesir olan nüfusu adalara silkaşan ve maden cihetin- den fakir olan Japonlar için bu- vam kaçırılacak yer değildir. Rusyaya gelinee; Bahrımnhiti. köbirdeki « Vladivostok » Jimanı na Siden yegâne yol burasıdır. Japoiya bu 3 devlet içersinde Maünguriye en fazla hakkı iktisap iddin edendir. Çünkü muhtelif imün- hedelerle birtakımı imtiyazlar almıştır. Meselâ 1904 te Rusları inağlup ettikten sonraki munhedede Rus Jar tarafından inşa edilmiş olan Şang Sin — Port Arthur demiryolunu inlisarına ve cenubi Mânçüri hattını da himayesine almıştır. Çin hükümeti de 1004 harbi esnasında inşa edilmiş olan Antahs — Mukden askeri şömendöler hattının Japonyaya kal- masını — bütün memleketlerin ticari mutmelitindü kullamlmasına müsaade edilmek şartile — kabul etmiştir. Buraya kadar munhedeler gayet #arihtir, Pakat Jüponlar 3 Teşrinievvelde neşrettikleri bir teb- iğte Japonya ile Çin arasında 1905 te aktedilmiş gizli bir muahede olduğunn ilân. ettiler. Çinlilerin şiddetle itiraz ettikleri bu protokolün 3 üncü mad- desinde Japonlar Çinlilerin “cenubi. Manguride “hiç- bir şömendüöfer hattı tesis etmomeyi taahlınt eitikle: rini, binaenaleyh, o hnealide bulunan hatların dapon Mançurünin öktisndi hariters SERVETİFÜNUN 23 MANÇURİ Çin, telebelöri Japon ietildemi protesta ediyorlar himayesine girdiğini iddin ediyorlar. Ölmiler de 1925 denberi Kendi paraları ile oyaplıkları: 1) Haylüne- Şen - Kirin - Mükden, 2) Tahuşan - Tungliao, 3) Hüy- hn - Halamı, 4) Solonen - Tannan hatlarında Jüponla rin bir hak iddin etmesine tahammil edememektedirler, ddinlar pe olunsa olsun, haki- kat şudur ki, Japonlar Muoçüri de Çinlilerden ziyâde imtiyaza #9 hiptirler. 2148 kilometre mtrabhba- lik bir ver işgal ediyorlar. 14000 wwhafız ile demiryollarına neza- ret hakkını haizdirler ve Mungçuri- deki demiryohi şebekesinin o, 26,5 nü sahiptirler, Diğer hissedar Rusyaya gelince: Sovyetler 1405. “Portsmouth Tus ahedesini tanımışlar ve Japonlarla Münçürideki arazı üzerinde hiçbir tehlikeli rekabet yapmamayı ka rarlaştırmışlardı. Böylelikle şimal- de Ruslar, cenupia da Japonlar hâkim ölnyordu. Fakat Japonların son harekâtı üzerine Ruslar çok elemmiyet verdikleri «Vladivostok» limaninin tehlikeye girdiğini e dilar. Busya için ya Japonlar best İmrakmak veya müdahale etmek şıklüri deği Serbest bırakmak Aksiyı Sarktaki nüfuzündan feri gat etmek demektir ki bu, Sovyet Rusyamu eni dahili hem herici kredisini çok saranr. Oyun işin Kıml Rüsyt işe girişecektir. Fakat bu müduhale askeri mi, voksu siyüsi mi olucak! Avrüpa güzetele- — Devami Sü uncu sahitada — Bir bozkır şehsiivarı