10 Aralık 1931 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

10 Aralık 1931 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

20 SERVETİFÜNUN No. 1843—158 Bulgar - Türk Dostluğu İki Memleket Arasındaki Şuurlu Dostluk, Umumiyetle Ve Tahsisen A vru- panın Cenubu Şarki Kısmında Sulh Ve İtilaf Havasını Berraklandıracak Mahiyettedir Bulgar Türk dostluğunun bir tezahürü olarak memleketimizi ziyure eden Hulguristan Başvekil M, Muşanof Cenapları, Ankamda birkaç gün kaldıktan şonra, Pazartesi günü memleketine dönmüştür, Memleketimizde bulunduğu müddet zurlında şe refine muhtelil ziyafetler verilen misalirimiz, Anka rada Reisiciimhur Hz. tarafından kabul edilmiş, Baş vekil İsmet Pa, Hz, ve diğe Devlet rienlile görüş- müştü. Bu yiyaret vesilesile neşrolu- nan resmi tebliğ aynen şudur: «Ankara, #(A,A)— Bulgaristan Başvekilinin Ankarada ikameti münasebetile M. Muşanotf Cenap- larile İsmet Ps. Hz. ve Hariciye vekili Dr. Tevfik Rüştü Bİ, ara- sında samimi ve dostane muha- vere ve mükülemeler vuku bul muştur. İki memleket devlet şadan- ları orta elçilerinin de huzuru ile yaptıkları noktai nazar ten tilerinde iki millet arasında mev- ent olan itimatkir dostluk mü- nasebatına ve menali imümüse- letine binâen aralarında hiç bir ihtilâf olmadığını ayni memni- niyetle görmüşlerdir. Müşarünileyhim iki memleke tin çok büyük menfaatleri lehine olarak iktisadi münasebetlerin daha #ivede ikisi vermelerinin şayanı arzu olduğunu kezalik müş de etmişlerdir. İki memleket arasındaki şuurlu dostluk umumi yetle ve tahsisen Avrupanın cenubu şarki kısmında sulh ve itilâf havasını berraklandırmcak mahiyettedir. M. Muşanof Cenapları, güzetecilere bu ziyaret et- rafında beyanatta bulunarak, ezcümle şunları söy- lemiştir: — Evvelâ Ankaranin üzerimde bıraktığı isirden bahsetmek isterim. Ben, Ankaraya giderken orüsını eski bir Türk kasabası olarak bulacağımı zannediyor- dum. Filvaki Ankarada eski bir kasaha buldum. Fü- kat onun yanında da mühteşem, muazzam binalar ile nazarı dikkati celbeden yeni bir gehrin yükselmiş olduğunu gördüm. Bu muazzam binalar çok az zi manda sarfedilen azim mesaiyi göstermek itibarile bilhassa şayanı dikkattirler. Memleketimiri ziyaret eden Bulgar Başvekili M. Muşanof Cenapları Ben ve arkadaşlarım, Güzi Hz. başta olduğnu bal Mw bize karşı, rösterileh fevkalâde hüsnü kabulden gok mütelnssisiz, Türk milletini kurtaran adam, sa- deliği, samimiyeti ile bizi derhal teshir etmiştir. Mü- şarünileyh Hazretlerinin. Bulgar milletine karşı olan mühabbet ve merbatiyetleri bize, bizzat kendileri tarafından gok samimi bir şekilde beyan edildi. Bu. nu hiç bir Zaman unutmıyacağız. İsmet Pş, nim çok ciddi ve çok inikeömmel bir devlet adamı olduğunu işitmiştim. Bu defa onu yakından görmek fırsatım elde ettim, Ve yüksek fıtratını yakından tanımak balı tiyarlığınaı nail oldüm. Derin ve kuvvetli fikirlerini, mantıki mü. talealarını dinledim. Bunlar, üze rimizde fevkalâde bir tesir yap. mıştır. Türkiye ile Bulgaristan arasındaki dostluk münasebalı İsmet Pa mn şahsiyetile büyük ve kuvvetli bir teminat bul- maktadır, Tevfik Rüştü Beyefendile ev- velden tanışırdım, Onun esasen vasi railümata sahip olduğunu biliyordum. Bilhassa hariciye w murundaki yüksek vukuf ve el- liyeti malümdu. Fakat şülisi te- masım, bana bu yüksek Zâlin aym zamanda çok büyük bir nüfuzu nazara malik olduğu künaatini de telkin et- miştir. Temaslarım esnasında müşarinileyhin bilhassa Bülkan umürundaki derin malimatına şahit oldum. Yeni Türkiye ricalinden Kâzım Paşayı da tanımak fırsatına nil oldum. Gayet sakin hali, azim irade sahibi olduğunu gösteren ahvalile nazarı dikkatimi cölhetti. Küzım Pş., bir Makedonyalı ve eski Menlik Kay- makamıdır. Bu itibarlı bBulgarları pek yakından ve pok iyi tanımaktadır. Türkiye hükümelinin diğer vekillerile temaslarım, bü zevatın kendi dairelerinde nekadür Ovukuf ve ihtısasla çalıştıklarını ve müşterek gayelerinin Tür- kiyenin saadet ve tenlisinden başka birşey olmadığı kanantini bana kuvvetle telkin etmiştir. Mülâsaş gördüğüm ve duyduğum şeyler karşısında hayran kaldım. Bu insanların, vatanlarının menafiin- den başka birşey düşünmemekte olduklarını yakından — Devamı 32 inci sahifede —