29 Ocak 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

29 Ocak 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

4p SERVETİFĞNUN No.1850—165 Hindistan'da İngiliz -— Şiddeti üs) TEVKİFAT DEVAM EDİYOR. Hapse atılmış olsn Madam Gandi Gandi'nin, Mm. Ganadi'nin ve res Wallabhai Patel ile sairlerinin tevkifi neticesinde Hint mes'elesi teh- likeli bir safhaya sapmış görünüyor. İngiltereye karşı isyan hareketinin ba- şındaki milli rüesanın ağzından toplanan izahata nazaran, Yuvarlak Masa konfe- ransının muvaffakıyetsizliği ve Gandi'nin avdetinden sonra vukua gelen hadiseler pek şiddetli bir mücadelenin mebdeini teşkil etmişlerdir ve bu geleyan ingiliz mallarına karşı yapılmakta olan boyko- taj hudutlarını da çoktan aşmıştır. Fil- hakika Gandi'nin bir kısmı, Abdülgaf- far Hanın Oo « Kırmızı gömleklileri» Gandi ve taraftarları aleyhine şiddetle Gandi ile beraber tevkif edilen reis Wallabhat Patel ile birleşen o zabitleri, neticesi mülritler kadar mutedil vatauperverlere de mazar- rat getirmişlerdir. © halde, dünyanın bu uzun köşe- sinde biribirlerine karşı gelen bu kuv- vetler ile bunlarin Hint mes'elesini tayin eden müessirleri üzerine bir nazar atfe- mek faideden hali eeğildir. | Muharir- İerimizden Tevfik Kemal B. in aşağıdaki makalesi Hindistan'daki vaziyeti umumi noktai nazardan pek esaslı surette tet- kik ettiği cihetle mütaleası (bilhassa tavsiye olunur. Servetifünun harekete geçmiş bulunan İngiliz Hindistan valii umumisi Lord Willingdon Hindistan Uyanıyor « Hindistan'da İngiliz Emperyatizmi can çekişiyor » 300 milyonluk muazzam bir kitle bir buçuk asırdanberi afyon yutmuş bir ejder gibi İngiliz Emperyalizmi altında uyuyordu. Fakat bu uyku Hindistanlılara çok pahalıya mal oldu. Çünkü bir buçuk asırdanberı Britanya mikrop ları uyuyan koca ejderin sırtıng yapışmış, onun bütün kanlarını emiyorlardı. İşte Hindistan böyle bir devrede iken orada yeni bir Kımıldanışın zuhur ettiğini görüyoru, Bir sene evvel yani 1931 de baş- byan bu hareket İngilizleri endişeye Şıkhs kadınları bellerinde bir hançer şımaktadırlar düşürdü. Londrada bir konferans aktederek bu konferansa Gandi ile beraber (oOHint murahhaslarından bazılarını davet ettiler. Londrada toplanan bu konferanstan (o hiçbir netice haal olmadı, Ancak Hint ihtilâlcileri böylece biraz daha avntulmuş oluyorlardı. Fakat İngilizlerin bu göz boyucı- lığını artık gayet iyi anlayan Hin- distanlılar İngilizlerin hiçbir tekli- fini kabul etmediler. Daha Yuvarlak Masa konferansı namını verdikleri bu komedi cazbantları Londrada akisler çınlatırken Hindistanda ki yamet kopmaya başladı.