January 29, 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

January 29, 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No. 1850 — 165 SERVETİFÜNUN 14l Hindistanda zuhur eden ibtilalden bahsedilirken Gandinin akla gelmemesi mümkün değildir. Gandi kimdir? Gendi acaba zannedildiği gibi milli müca- hitmit Yoksa İngilizlere satılmış bir adammıdır? Zabiren bakılıra .Gandi milli bir mücahit ve İngilizlerle Çaxpışan bir kahraman olduğu görülür, Fakat hakikat hiçte öyle değildir. Evet tfilhakika Gandi Hindistanın istikiâli için çalığır lâkın yaptığı işler itiberile Gandi İngiliz- lerin işine çok yarar. Çünkü | Hindistanda yer yer zuhur eden hareketlere o bizzat mani olmuştur, O zannediyorki İngiliz- lerle masa başında anlaşıla- cak ve İngilizler merhamete gelerek Hindistana istiklali- ni bağışlayacak, Tâkin vu- kuat hep aksini çikarmıştır. Gandinin siyaseti Hin- distanın kurtuluş yolunda ilerlemesi i yi hiç bir semere vermemi Bugün nini harekâtı idare edenler Hindistanın şimali garbisinde 200.000 kişilik muntazam bir teşkilâta melik olan «Kızıl gömleklilere namındaki komunist teşkilâtıdır. Büyük inkılapçılardan birisi diyor ki; Hak ve istiklâl verilmez, alınır. Hakkını istiyorsan yumruğunu güster! Koca Hindistan neden gonra bu hakikati anlamıştır, Bugün yüzbinlerce Hintli müstevli kuvvetlere karşı seferber olmuşlar onunla pençeleşiyorlar. Hindistanın uyanması demek bütün şarkın uyanması demek olacaktır. Gandi tuz için sefer açarken - Gandi, birkaç mfridinin arasında, son haberleri tefsir ediyor. Otomobiller bile boy- kotaj levhası taşıyorlar, & —— Delhi sokaklarında zırhlı otomobiller. Hindistan'da karışıklık esnasında kalküta #0- kaklarında nöbet bekliyen karakollar iü ği İdi