24 Mart 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

24 Mart 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

2606 SERVETİFÜNUN Hikmet Nazım Beyin ırtıhali Esbak Hamburg Başgehbenderi ve Matbuat müdürü umumisi Hikmet Nazım Beyefendi Kadıköydeki evinde 19 mart sabahı saat sekiz- de vefat etmiştir. Merhum on beş gün evvel köpeği Mussolini tarafından ısırılmış ve Musolini biraz sonra öldüğü için Daülkelp hastahanesinde Hikmet B,ye ihtiyaten aşı tatbiki lâzım gelmişti. Bu hadiseden dört gün sonra Beyoğlu cad- desinde bir otomobil Hikmet Beye çarpmış, yere düşmüş ve elleri sıyrılmış olduğu için bu defa da kendisine tetanos aşısı tatbikine lüzum görülmüştülki bu şırınganın tesiriyle Hikmet Nazım Beyefendiye kısmi bir felç gelmiştir. Nihayet 19 Mart cumartesi sabahı saab sekizde feleç birdenbire şiddetlenmiş ve sekizi beş geçe Kalbi sarmış, çok sevilen ve çok hörmet edilen Hikmet Nazım Beyefendi her- kese mev'ut ebedi istirahatine ulaşmıştır. Cenaze pazar günü öğleden evvel Kadı- köyde Süreyya paşa sineması yanındaki hane- sinden kaldırılarak Karacaahmetteki aile kab- ristanına defnedilmiştir. Servetifünun tahrir 'hey'eti namına muh- terem ailesine samimi taziyetlerimisi arze- deriz. No. 1858— 173 # Merhum Hikmet Nazım B.in 1915 teki resmi Matbuat Müdürü iken olduğu farasiyesi ile ileri sürülmüştür. Bu noktanın ne dereceye kadar doğru olup olmadığını söylemez- den evvel fkontraktiyon hadisesinin tabii oluşu hakkında serdedilen iddiayı isbat için kullauılan tecrübeyi söyliyelim: Kendimizi bir demiryolu kenarında farzedelim. Hat üzerinde de bir tren bulunsun. Bu trenin baş- langıcını mavi ve nihayetini, yol kenarına, kırmızı birer kazık dikerek teşbit edelim, Katarımız hali istirahatte iken boyu tam bu kazıkların tahdit ettiği mesmie kadardır. Şimdi, bu trenin fevkalâde büyük bir sür'atle geçtiğini nazarı itibara alalım, Başlangıç kısmı tam mavi kazık hizasına geldiği anda acaba nihayet kısmı kırmızı işaretle mi kerşılaşacaktır! Einstein buna hayır cevabını veriyor. Trenin sonu tu esnada kırmızı nişanı geçmiş bulunacaktır. egr ziya sür'atinin sabit olup olmadığı mes- elesine. Profesör, hey'etşinaa, William de Bitter'in biyik. sür'atlerle uzaklaşan yıldızları tetkik ettiği esnada vardığı neticeler bu sür'atin sabit bulunmadı- ğını gösterir gibi olmuştu. Geçen sene Franz riys- giyevilerinden Ghuary de Bray Adeta çocukça deni- lebilecek bir hesap asmeliyesi ile ve ihsai bir usul ile ziya süratinin muttasıl değişmekte olduğunu söyledi. Ziya sür'atinin ölçülmesine sit mühim tec- rübeler tarihleri ile beraber şunlardır: 1871 »opa Cournu eşime > e m kilometre 1 1816 . 1902 , : — — is » 1904 > Perrotin > — 288.580 > 1934 > A , — e.s0s Ni 196 >» , e — im > 1908 Kai e de Mittelstoedt — > Bu abinin kolayca slagıkilamaği "gibi ziyg gür'eti muayyen bir nisbet dahilinde zamanla tenakus etmektedir. Şayet bu isbağ daha kavi ve riyazi esns- lar dahilinde yapılırsa Eiggiein nazariyesinin mahfa- zaşını teşkil eden kanunlardan birisi yıkılmış olacaktır. Bu inhidam belki bütün mihauik ve üziği altına alarak ezecek, belki de tıpkı harp gemilerinde açılan rahnenin, zırhlıyı garka sürüklemiyen bölme tlerti- batı ile, zararsız bir hale sokulması gibi başka bir İaraziye veya yeni bir prensip ile, inhidam olmaktan çıkacaktır. Lâkin bu halde, göz kamaştırıcı, engin ve renkli bir satıh ve namütenahiler çerçevesi içinde lâyemut bir ilim tablosu halinde duran srelativitö nazariyeleri» acaba deminki zırhlının torpillenince bölmeleri sayesinde batmaması, fakat sür'atı seyrine halel gelmesi gibi sakatlanacak, çürüyecek mif