24 Mart 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

24 Mart 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

204 SERVETİFÜNUN No. 1868—173 Tevfik Rüştü Bİ. nın avdeti Cenevre'deki tâhdidi teslihat konferansından avdetle Sofya'ya uğryan ve oradaki temaslarından sonra şehrimize gelerek Ankara'ya azimet buyuran Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bİ. pek mühim beyanatta bulunmuşlardır. Gerek İstanbul, gerek Ankara'da merasimle karşılanan Tevfik Rüştü Bİ. birmuhamire beyanatları meyanında bilhassa şunları söylemişlerdir: Hariciye Vekilimiz Ankara'da trenden indikten sonra “Seyyahatim bu sefer biraz uzun sürdü. Tahran'dan Moskova ve Berlin tarikile Cenevre'ye geldim. kar ve yolların kapanması buradan hareket ederken tasarladı- ğım seyyahat programını değiştirmeğe beni mecbur etti. Bütün arzuma rağmen Bağdad: ziyaretten mahrum kaldım.” Tahdidi teslihat konferansı daha ziyade intizama imkân bırakmadı Bildiğiniz gibi dönerken Bulgaristan'ın kıymetlij Baş- vekili ve büyük devlet adamı M' Muşanof'un çok nazik daveti üzerine çok büyük memnuniyetle dost Bulgar hükümetini ziyaret ettim. Sofya'da on sekiz saat kaldım Komşu halkın şahsında Türkiye'ye karşı gösterdikleri büyük tezahürattan çok mütehassis ve müteheyyiç oldum Sofya'da her adımda ve her yerde gördüğüm muhabbet alâmetleri bizim* Türkiye'nin haklarında beslediğimiz hislerin tam bir makesi idi. Bütün bu seyahat esnasın- da her yerde gördüğüm ve görüştüğüm şeylerden aja- nslar halkımızı günü gününe haberdar ettikleri için artık onları tekrara lüzum görmüyorum. Çok iyi takdir edersiniz ki her şeyden evvel Anka- raya giderek Büyük Şefimiz Reisicümhur Hz. ne ve Büyük Başvekilime ve hükümetime malümat arzetmeden evvel şimdilik daha fazla beyanatta bulunmakta mazu- rum, Mamafih şurasını da tasrih etmekten vaz geçemem ki temiz olduğu kadâr açık olan siyasetimizin hiçbir gizli tarafı ve safhası yoktur. Onun için Ankaraya avde- tmden sonra dahi meydana çıkacak esrarlı bir şey beklemezsiniz. Çok tabiidir ki bu seyahtim bütün safa- hatını mutat olduğu üzere Haciye encümenimize derhal arzedeceğim gibi bu seyahat esnasında imza ettiğim vesikaların tefkik ve tasvibi ricasile Millet Vekillerinin huzuruna takdim ettikçe B. M, Meclisinde iktiza eden maruzat ve izahatımıda işideceksiniz. Bu itibarla şim- dilik benden daha fazla bir şey sormamanızı rica ederim.,,