26 Mayıs 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

26 Mayıs 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

412 , SERVETİFÜNUN No.1867—182 Yeni Şekspir Tiyatrosu Son günler zarfında büyük dâhi Şekspirin natmı- na memleketi olan Stratford-sur- Avon şehirinde inşa edilen Şekspir Tiyatrosunun resmiküşadı icra edilmiştir. Küşavta, birçok tanınmış yüksek şahsi- yetler bulunmuştur. İngiltere Veliahtı tayyare ile gelerek merasimle binanın kapısını bir altın anah- tarla açmıştı. M. Baldvin, hükümet namına hara- retli bir nutuk irat etmiş ve Veliaht büyük facia muharirin cihanşumul nam kazanan yüksek dehası hakkında mühim sözler söylemiştir. Muazzam bina, altı sene evvel bir yangın neticesinde harap olan eski Şekspir Tiyatrosunun yerinde inşa edilmiş- tir, Bu reşmiküşat, halkın, Şekspir mes'eleşi üzerine yeniden nazarı dikkatini celbetmeye sebep teşkil Şayet böyle olmasa idi, ölümünden yedi sene sonra ismi altında neşredilen eserlerinde bu mühim vak'adan bahşedilmezmiydi! Kendisine samimi olan- lar; zamanının tarihçi ve münekkitleri bundan biha- ber mi kalırlardı* Niçin münekkitlerin taarruzuna maruz kalmıştıri Niçin Oddison «Seyirçi»de onu müdafaa etmiş; ve niçin Pop, Teobald, Doktör İbonşon Malon vesonralarn HügoveTeneonun hakkında uzun eserler yazmışlardır!.. Âsârın kendişine ait ol- duğunu asrının adamları bilmezler de XX ci asırda, elinde bunu göstermeğe haiz vesikalar bulunmayan sırf «yeni birşey icat ediyorum» zihniyetli kimseler ımi isbat eder f... Onun deha ve âsârını hürmetle tanıyıp takdir Miss Elisabeth Skottun eseri: Şekspir Tiyatrosu. etmektedir. Mesele mühimdir. Bugün Şekspir imzası altında elimizde bulunan eserlerin hakikatte kendi- gine ait olmadığı iddia edilmektedir. M. Abel Sefranc yazdığı: « Wilyem Şekspirin maskesi altında» ki eserinde mes'eleyi tamamen izah ederek bu hususta mühim bir etüd yapmıştır. Muharir asarın Wilyem Şekepire değil fakat VEcı Derby Kontu Wilyem Stanleye ait olduğuuu ehemmiyetle kaydetmektedir. Fakat şayialar sade bu noktada kalmıyor. Bazı kim- seler asarın Vci Rutland kontu Roger Mamerse (1575 - 1612 ) ekseriyet felezof Francis Bacand ( 1561 1620) ait olduğunu iddia e eler Çünkü zamanlarında facia muharirliği bir « celeter » nin şerefine kabili terfik olmadığındin Mili: getirdiği eserlerini Conte de Seicester'in kumpanyasında Şekspir namındaki bir aktörün namı altında temsil ettirdiği fikrindedirler. Bütün bu dedikodular bitaraf; şayet hakikate yaklaşıp bizden evvel yaşayan inganlara, kendimize inanırsak asarın Şekspirin yaratmadığını iddia edemeyiz. eden bir kütle, bir memleket, bir cemiyet değil; fakat asırlardır... Şekspir, hakikatte mes'ut bir hayat sürmüş değildir,. Henüz onüç yaşında mektebe veda etmiş; atıldığı ticaret hayatında muvaffak olmamıştır. 1587 tarihlerinde, Londrada «tiyatro kapıları» önünde atların dizginlerini tutan bu «serserinin> ilerde bir dâhi olacağını kim tahmin ederdi.. Kont Seiceaster'in kumpanyasına 1593 tarihinde intisap etmiş ve o senelerden itibaren 1611 e kadar muttasıl — bilhassa piyes olmak üzre — eserlerini vücude getirmiştir., 1611 de doğduğu Stratford—Sus—Avon'a çekilerek 1597 de satın aldığı evinde hayatının son senelerini sakinane geçirmiştir. 1616da kızını evlendirmeden evvel vasiyetnamesini yazmış ve aynı senenin 23 nisan günü ebediyete kavuşmuştur.... «Viktor Hügo hayran kaldığı bu adam hakkında yazdığı eserde «Şekspirden daha yüksek kimse yok- tur; Şekspirin müsavileri vardır, fakat yükseği;

Bu sayıdan diğer sayfalar: