9 Haziran 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

9 Haziran 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

24 SERVETİFÜNUN No.1869—184 Kabinesi havada ayrılabilen Paraşütlü Tayyare Zamanımızda tayyarecilik ehemmiyetli inkişaflara nail olmaktadır. Günden güne hava hatlarının sayısı, gördükleri hizmetler ve muhtelif memleket hatta kıt'alar arasında temin ettikleri yeni münasebeti tüccariye yolları nisbetinde fazlalaşıyor. Şümullü bir görüşle tayyare, istikbal mefküresini nakle bir vasıta olarak kabul edilmektedir. Bundan dolayı müfritler ne derlerse desinler, tayyareciliğin tevessüünü âlâtın mukavemetine ve cihazın yolcular için temin ettik- leri ve edecekleri emniyete istina- den muvafık bu- lup ta menfi ifkârı reddedenler çok- r. Halihazırda eden en mühim meselelerden biri- de, âni tevekkuf tehlükesi karşısın- da şahsın tahlisi meselesidir. Şimdiye kadar bu mesele zaman zaman ölümü in- taceden o hadise- lerin henüz ne kadar iptidai bir kurtuluş vasıtası olduğunu göster- diği ve kat'i bir selâmet temin et mekten uzak olan paraşütle halledil- miş bilindi. Tayyarenin naklettiği mühim âlâta gelince, gayri şahsi vasıtaların istimalindeki güçlüğe binaen bun- ların selâmeti meselesini halletmek gayet güçtür. Bu âlât için muhtelif tahlisiye usulleri ileri sürüldü, bilhassa bu usullerden biri hava nazırının dikkatini celbetti. Bu «Ben Ayad» usulidir. Mucit «Ben Ayad» icadettiği âlet üzerinde bize izahat iyi ve onun küçük bir nümunesini arzet- , MİŞ tir. Bu mune, tayyarenin üstüne, icabında “ geriye lerek kuyruk mevkiinden çıkacak bir suret- te yerleştirilmiş ve kendisini kaldırmıya muktedir cesgmette bir paraşütle mücehhez bir odadır, ki tayyare memurlarile yolcuları alabilir; aynı zamanda müdirliğin bütün emirleri oraya varır. Daima odaya bağlı olan paraşüt, alt kısmı iste- nildiği zaman açılan bir kapıcıkla kapalı bir muavin kanat dahilindedir. Kaza vukuunda tayyareci bu ka- pıyı açar ve o zaman paraşütün havalanması için süratin haşıl ettiği rüzgâr tarafından itilmesi kâfidir. Derhal açılan paraşüt odayı muhteviyatile birlikte çeker ve yerde parçalanacak olan tayyareden ayırır «kurtarır». Hülâsa bu tahlisiye âletinin istenildiği vaziyete gelmesi pilotun arzusuna bağlıdır. Halihazırda sadece tahta ve mukavvadan bir küçük nümune karşısındayız. Fakat temenni ederizki bu ve buna mü- masil keşifler mü- hendislerin mesaij- b . e lerini :muvaffaki. netiçelen- nisbette hava kazalarının kırmızı listesine bir nihayet versin ve tayyareciliğin inkişafına elzem olan itimadı temin etsin. â Uçuş esnasında tayyarenin ve aynlan kabinesinin umumi görünüşü. A Tayyarden © ayr- lan yolcu o Kabi- nesi böyük bir paraşütle asılı iken -« Kaşil, müteharrik odanın nasıl ayrıl. dığını — gösteriyor, © AKŞAMA DOĞRU Yolumda ışıklar bir soluk çiçek, Ömrümde geceler böyle geçecek: Hep böyle geçecek homurdanarak... Gözümde halkalar, pırılılar var, Üzakta dizilen bütün mor dağlar: Bir duman oluyor sessiz yanarak... Yollar can veriyorseni anarak... S. Behzat