9 Haziran 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

9 Haziran 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

No.1869—184 SERVETİFÜNUN 29 Almanya'da vaziyet Hitlercilerin tethiş siyaseti Almanya'da 24 Nisanda Hitler partisi tarafından intihabatta elde edilen muvaffakiyet, neticelerini göstermekten hâli kalmamıştır. Bu muvaffakiyet yalnız Prusya'da Braun-Tevering kabinesinin icraatını imkânsız bırakmakla kal- mi mamış, hatta Rayiştag ka- huş > — binesinde bile derin akisler , #5 uyandırmıştır. Taleplerinde ( gittikçeğcesaret bulan Hit- ler, bugün âdeta mevkii iktidarı elde etmek üzredir. Ancak şimdilik Katoliklerle uyuşabilmiştir. o Halbuki Katolik şmerkezi sosyalist- lerle uyuşmağı pek arzu etmiyor veyahut Hitlerci- lerin Bruning'in harici po- letikasına sistematik bir tarzda engel olmamasını şart koşuyorlar, Hasılı Hit- ler, her tarafta uzlaşnralara mani dlacak surette hare- ket etmektedir. Denebilir- ki Almanya'da Stresemânn'ı Hitler istihlâf etmiştir. Ya- ni uzatılmış el siyasetinden sonra uzatılmış yumruk siyaseti. Nitekim son gelen tel- graflar dahi Hitler taraftar- larının yeni hadiseler çıkar- dıklarını ve bilhassa Bres- lau'da pek vâsi tethiş siya- seti takip ettiklerini iş'ar ediyor. Nitekim 3 haziran günü Hitlercilerden mü- rekkep bir takım gruplar şehrin caddelerinde do- laşmışlar, yoldan geçenleri ve bilhassa yahudileri veyahut yahudi zannettikleri kimseleri dövmüşlerdir. Polisin müdahalesine mecburiyet hasıl olmuştur. Her iki taraftan yaralı vardır. Bir çok kişi tevkif edilmiştir. Bu münasebetle şunu da kaydedelim ki Avusturya nasyonal-sosyalist firkası riyasetinin bir istatistigine nazaran federal ordu mevcudunun “b17 si Hitler fır- kasına mukayyettir. Berlinden 4 haziran tarihile gelerek Anadolu ajansının tebliğ ettiği bir telgrafta Nazırlar meclisi hakkında şu malümatı vermektedir: Hitler, ©“ sıkılmış yumruk, siyasetine dair bir nutuk irat ederken, Nazırlar meclisi, bu sabah yaptığı içtimads hü- kümet beyannamesinin metnini kararlaştırmıştır. Bu metin bu akşam telsizle vediğer vasıtalarla neşredi- lecektir. Ayni zamanda Rayhiştağ medlisinin dağıtıl» ması hakkındaki kararna- me de intişar edecektir. Yeni hükümetin beyan- namesinde bilhassa, dahili siyasete ait şimdiki mese- lelerden ve bükümetin ikti- sadi ve içtimai oıslahata vermek niyetinde olduğu veçheden bahsedilmektedir. Buna &ebep olarak hü- kümetin Lozan konferan- sının arefesinde sabık Buş veikl M. Bruning'in siya- setinde her hangi bir deği- şiklik vuku bulacağına dair her hangi bir zan uyandır maktan kalçnmak arzusu- nda olduğu beyan edilmek» tedir. Gene bu beyannamede hükümetin mark kıyme- tindeki istikrarı her vası- taya baş vurarak muhafa- zaya kat'i surette karar ver- diği kaydedilmekte, Ray- hiştağ meclisinin dağıtıla- cağı ve 24 Temmuzda yeni intihabat yapılacağı bildi- rilmektedir. Şe Düşünüşler Hafıza içimizde istiklâlini ilân etmiş ayrı bir kıt'adır.. * Yaratıcı deha, hadisatın önüne çıkardığı ihtiyaç- ları bertaraf eder.. Li Şiir, darası alınmış sözdür.. .” Saadetleri felâketler takibeder. Bunun içindir ki «çok güldüm, muhakkak ağlayacağım» deriz.