June 16, 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

June 16, 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 14

42 SERVETİFÜNUN Neşriyat: No.1870— 185 İKİ YENİ KİTAP Son $ünlerde neşredilen kitaplar bir birini takip ediyor. Bu neşriyatın ekserisi şiirdir ve küçük küçük kitaplarda toplanmıştır. Bazılarının dediği gibi elinde birkaç parası olan ve yan yana iki kelimeyi, alt alta iki kafiyeyi getiren ortaya bir formalık eserile ve şair olarak çıkıyor. Hattâ bazıları Nâzimvâri yazmek' iddiasile alt alta, iki kafiyede getirmiyorlar. Son zamanlarda yazılan bütün yazılar okuyucu- nun hüsnü niyetini istismar edecek bir şekildedir. Bütün neşriyat okuyucunun hüsnü niyetinden isti- fade ederek isim tanıtmaktan ibarettir, Şimdi ne «sanat sanat için > ne « sanat cemiyet için >; şimdi «sanat şöhret için » düsturu hakim. Fakat şu muhakkak ki kari bu küme küme eser- ler arasında bunalıyor, ve bu kötü neşriyatın çokluğu hakiki sanat eserlerinin meydana çıkmasına mani oluyor. Biz burada iki yeni kitaptan bahsetmek istiyoruz. Buulardan biri Neriman Hikmet hanımın digeri Refik Fikret beyindir. Konya Yolunda Tahassüsler Neriman Hikmet hanımın kitabınıu ismi Konya yolunda tahasüsler. Kitaba ismini veren uzunca bir yazıdır. Bundan başka kitapta daha dört parça şiir var. Tekerleğin ahengine uyan bir kalbin, uzaklaşan rayların maziye benzetmesi ne hoştur. Sonra şu satırlarda ince bir kalbin çırpınışlarile oldukça derin bir lirizm seziliyor. Hicran büktü boynumu, nevmit kıvranıyorum. Arne seni bu ğece gönülden anıyorum, Pencere kenarında koluma düştü başım, Ta kalbimden damladi ellerime göz yaşım. 5 . * Beni karşılayan yok ne gözlerim eş arar. Biricik bekleyenim kapıda otobüs var. * * » Son tren'in son satırları aynı hissi taşıyanları gü- zel ifade ediyor: Kiminin evi uzak kiminle evi yakin, Hepsinin bir noktada toplanıyor hisleri. * » 5 Netice itibarile Neriman Hikmet hanımın kitabın- da zararsız satırlar var. Fakat o satırları okurken biz hiç bir zaman bir hanım yazısı okuduğumuzu hisse- demedik.. Yani Neriman Hikmet hanım bir hanım his ve duyguşile değil bir erkek hissile yazıyor. * > » Cadde Cadde Refik Fikret beyin Giresunda tabedilmiş küçük, zarif bir şiir kitabıdır. ismi kadar kâğıdınin rengindede orijinalitesi olan bir kitap. Bu kitapta 20 parça şiir var. kitap *Islık sesleri» ile açılıvor. fakat doğruyu sölemek lâzım gelirse bu «Islık sesleri» bizim samiamıza hiçte hoş gitmedi. Mumyalar Bu 90 mumyayı elimle yaptım. diye başlıyor. Tuhaftır kitabın ekseri yazılarında böyle rakkam- lara tesadüf etmek kabildir. Geç kaldım, şu temenni ile bitiyor: Ömrüm de olsanız kısalın yollar. Tek gönül menzile kavuşmuş olsun. Bu satırlar yolların hasretinde yaşıyanların hisle- rini bize çok güzel gösterir. Akşam'da Gözlerim dolupta bir an yanmadan, İçerim bu ateş renge kanmadan Gönlümde çalkanıp dalgalanmadan, Güneşle alnından vuruldu akşam. satırlarını okuyunca Orhan Seyfi beyin Ölürsem yazıktır sana kanmadan, Kollarım boynuna halkalanmadan. Bir günüm geçmiyor seni anmadan. Derdine katlandım hiç usanmadan, Diyorlar kül olmaz ateş yanmadan, Denizler durulmaz dalgalanmadan, şirini hatırladık. Eörkuyu'daki Bugünse ne yazık, yıllardan beri, Kurumuş bir dudak taştan çemberi. satırları şüphesiz ki çok güzeldir. Kuduzlar'daki Siz ey köpeklerim, ey köpeklerim, Kapımın önünde siz beni değil Ben sizi beklerim, sizi beklerim. satırları kulağımıza fevkalâde bir ahenk getiriyor. Ve şüphesiz güzel, Saat”teki Bu saat işledikçe Bana büyük işkence Hiç olmazsa bu Şece Biri gelip kurmasın. mısraları da güzel, Netice her iki kitapta da güzel parçalar var. Her iki şair de böyle bir zamanda kendilerini sanate verdiklerinden dolayı takdire lâyıktırlar. Azrâ Vildan