16 Haziran 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

16 Haziran 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

44 SERVETİFÜNUN No.—1870 185 Romanya'da : Köye bükim bir tepsye iltica etmis olan ki Paris'te Asri bir postahane Parisin en modern postahanesi geçenlerde «İtalyanlar» bulvarın- dan «Hausamann» bulvarına taşın- dı. Bu postahsne «Paris 108» ismini taşımaktadır. Burası Parisin en mühim ve en işlek posta kişesidir. Bu postahanede şahsa mahsugş bü: rolar ve her türlü kolaylık vardır. 800 metre murabbaı bir saha üze- rine inşa edilmiştir. İçinde hava tazyıkı ile mektupların gitmesi için borular, ilânat şubesi, hususi telgraflar için ayrı ayrı modem tesisat vardır. Bütün bu işler kendi kendine olmaktadır. (o Müşteriler küçük bazı otomatik bareketlerle telgratları çekebiliyorlar. Yalnız, Postahanede mektuplarını, telgraf- larını yazan müşteriler. Romanya'da Sipova mıntakasında Exp- ress - Orient demiryolunu kaplıyan seylâp. Balkanlarda seylâp Son zamanda iktisadi buhran ile son derece müteessir olan Romanya aynı zamanda müthiş seylâplara da sahne olmuş vebu yüzden birçok vilâyetler ahalisi sefalete düşmüşlerdir. Karları biriktirmiş olan şiddetli bir kıştan gonra birkaç günlük keskin bir seak derhal bu karları eritivermiştir.. Bunu, bardaktan boşanır- casına yağmurlar takip etmiştir. Beserabya'daki Nistru, Transil- vanya'daki Altul, Banat'taki Mures gibi büyük nehirler taşarak binlerce hektarlık araziyi sular kaplamış, evler, çiftlikler, insanlar, hayvanlar sellere kapılıp gitmişlerdir. Nüfusça zayiat çoktur. 7 nisandaki bir zelzele de korku ve dehşeti büsbütün arttırmıştır. Yugoslavya'da da aynı surette seylap olmuş, münakalat kesi- lerek binlerce nüfuş mekânsız kalmıştır. ar bu hereketleri kontrol eden ayrıca. hususi âletler vardır. Paris postahaneleri bir arı ko- vanına benzer. Orada bir saniyenin çok büyük ehemmiyeti vardır. Herkes mektubunu, telgrafın» çabucak vermek, işine gitmek iater, Herkes için bir kişe memuru bu- lundurmağa imkân yoktur. Bunun için herkes kendi işini kendi yapar cak tarzda ve şürati temin eden otomatik tertibat vardır. İnsan Parisin büyük ve asri postahane- lerine girince o kadar hayrette ka- lır ki buraya merbut bulunan tel- graf telleri, merkezleri, ahizelerini saymak bile imkânaızdır. Postanın manası daha ziyade #ür'at ve sü- hulet olduğu için bunları temir için lâzımgelen ber türlü tertibat alınmığtir.