10 Kasım 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

10 Kasım 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

380 ç SERVETİFÜNUN No.1891—206 İranla Yeni Muahedeler Komşumuz iranla iki yeni muahede imzalanmıştır. Frugi Han Hz, ve Hariciye Vekilimiz ve maiyetleri muahedeleri imza etmek üzere masa başında Komşumuz İran ile iki muahede ve bir muvakkat itilâfname imzalanmış ve Hariciye Veziri Frugi Hz. İstanbula hareket etmiştir. 29 nisan 1926 da İranla bir dostluk ve emniyet muahedesi aktetmiştik. Bu muahedenin müddeti beş sene idi ve iki taraf feshetmediği takdirde bu muahede kendiliğinden bir sene uzayacaktı. Bu suretle alti sene devam etmiş olan muahedenin müddeti bitmişti. Bu sefer yapılan muahedeler, bu 22 nisan 1926 tarihli muahedenin alelâde bir uzatılmasından ibaret olmamıştır. Dostluk ve emniyet muahedesinin bir maddesi Türkiye ile İran arasında <« Ebedi dostluk va aitti. Yeni muahedede bu esas ayırt edilerek diğer dostluk muahedelerindeki hüküm- lerle beraber yeni bir dostluk muahedesi ya- pılmış ve dün Frugi Az. ile Büyük Elçi Sadık Han ve Hariciye Vekili Tevfik Rüştü ve hari- ciye müsteşarı Numan Rifat Beyler tarafından imza olunmuştur. 22 nisan 1926 tarihinde imzalanmış olan dostluk ve emniyet muahedesinin; karşılıklı erımiyete ve bitaraflığa taallâk eden maddeleri ile bu muahedeyi tamamlıyan bir parça olarak 1928 de yapılmış olan iktisadi ve siyasi emek birliği protokolunun esasları bir araya toplanâ- rak ikinci bir muahede yapılmış ve emniyet, bitaraflık, iktisadi ve siyasi emek birliğine ait bütün esaslar bu muahedede toplanmıştır. Bu muahedename de Frugi Hz. ile Büyuk Elçi Sadık Han ve Hariciye Vekili Tevfik Rüştü ve Hariciye müsteşıriı Numan Rifat Beyler ta- rafından imzalanmıştır. Mücrimlerin iadesi için bir muvakkat itilâf- name de imza edilmiştir. Bunlardan maada bu senenin başında Hariciye Vekilimiz tarafından Tahran'da imzalanmış olan hudut itilâfnamesi ile hakem, uzlaşma ve adli tesviye muahedena- melerinin tasdiknameleri teati edilmiştir. Muahedeler imza edildikten sonra, 'Türk ve İran milletlerinin saadet ve refahı temennilerile muahedelerin her iki kardeş millet için mesut neticeler vermesi arzuları gösterildi. ! 4“ 7