10 Kasım 1932 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

10 Kasım 1932 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 8

376 SERVETİFÜNUN No.1891 —206 Faşist âleminin büyük günleri Meşhur Alman muharriri Emil Ludvig'le araların- da cereyân eden mülâkatta Mussolini 1922 de Roma tizerine şuku bulan yürüyüş bidayetinde eserine baş- layan bir artist haleti ruhiyesi taşıdığını söylüyor. O zamandan bugüne kadar faşist reisi eserini itmam edegelmiş ve bu eseri muttasıl mükemmelleştirmek için malüm olan ateşli mesaisile muttasıl çalışmakta bulunmuştur. İşte, faşist ideolojisinin doğum tarihi mesubesinde olan Roma üzerine yürüyüş İtalyanın her köşesinden gelen sayısız faşist teşekküllerin 20.000 kadar reisi huzurunda geçenlerde tes'it edilmiştir. Bu merasim İtalya için hayati bir noktayı ve sisasi mevcudiyetinde pek kıymetli bir geçidi ifade etmek itibarile bilhassa, ehemmiyeti haiz olduğu gibi Avru- pa ve Amerika devletleri müvace- hesinde de yepyeni bir siyaset noktai nazarı ve artık rüşeymi hal- den çıkmış ve hayat kazanabilmiş bir varlık olmak cihetinden iki taraflı alâkayı calip bir hadise te- lâkki edilebilir. Bilhassa genç faşist memleketin en korkunç hasmı ve komşusu olan Fransa hükümeti bu vaziyeti görmüş ve millet ve maşeriyet heyecanının tezabürüne pek büyük ve kudretli bir tesir ifa edeceğinde şüpheyb mahal bulun- madığını idrak ederek bunu hâfta- nın en ehemmiyetli politika hare- ketleri meyanında zikretmiştir. M. Mussolini, Faşist teşkilâtının Bu münasebetle resmi, yarı resmi ve gayrı resmi gazete ve mecmunlarda bir çok yazılar intişar etmiştir. " Biz de bunlarınen o selâhiyetlilerinden i biri olan « Illustration » mecmuasından aldı- | ımız aşağıdaki iki bendi nakletmeği muvafık l gördük. “Büyük faşist münasebeti, Roma üzerine yürüyüşün onuncu yıldö- nümü İtaiyada otezahüret ve bayramlar arasında devam ediyor. Bunlardan en muh- teşemi 14 teşmnievvelde vukua gelmiştir. Bu badise «Büyük faşist hareketini> teşkil et- miştir. Her taraftan gelen sayısız faşist erkânı harbiyelerine mensup 20.000 reis Duce'lerinin ateşli nutkunu dinlemek için Venedik mey- danında birikmişlerdi. Yağmur yağmasına rağ- men Viktor-Emanuel abidesi önünde hakiki bir insan meddi kabarıyordu, Saray önüne inşa edilmiş hususi bir kürsüden M. Mussolini taburlarına hitap etti; 1922 faşist ayaklanma» sını oanlandırdı, ük saatin yapıcıları olan ihtiyar «siyah gömleklilersi ve yarının ümidi olan gençleri mevzuu bahsetti. Ebedi şehrin, faşist İtalyanın şerefini Fransaya bırakmıyacağını iddia cderek «Dantelerin ve Mikel- Anjların kudretli ırkından çıkarılmış» bu Korsikalı Boonaparte'nin biraz beklenmeyen bir talebine marız kalan Meçhul Askere ihtiramlarla karışık methiyesile bitirdi. Merasime muhtelif teşekküllerin Meçhul Asker mezarının ve faşist kurbanlari abidesi önünde bir resmi geçitle hitam bulmuştur.» M. Mussolini 23 teşrinievvelde Turin şehrine vâsıl tekemmül eitirilişin XI inci yıldönümü günü oma'da merkez polislerini teftiş ederken. Faşistliğin ilk teşekkülündenberi geçen XI inci yıldönümü merasiminde Duçe.