5 Ocak 1933 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

5 Ocak 1933 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

96 o SERVETİFÜNUN lık ve fedakârlık havası ortalığa yayılmağa buşlayor- du. O zaman D'Annunzio'nun şiiri bir harekete mün- kalip oldu, ve şair hakikaten İtalya'nın cihan harbine girmesinde en büyük &millerdep biri oldu: çünkü o, müthiş ve agır olmakla beraber böyle bir müca- delenin millet için iyi bir vesile olacağını, bu suretle ınilletin kendi varlığını ve canlılığını gösterebileceğirü, yeni bir hayatın temellerini atabileceğini hissediyordu. Şair bu seferde büyük hareketin başında oldu. Fakat o her şeyden ziyade bir fül ve hareket adamı oldu: ve esasen aleyhindeki cereyanları, samimiyetsizlik ithamlarını yıkmağa sebep de bu oldu; nekadar bü- yük ve kuvvetli bir fiil adamı olduğunu da Buccari vak'ası ve Viyans'ya yaptığı uçuş gibi fevkalâde tehlikeli işlerde isbat etti. Başkalarına bir kelime ve üslüp beyecanı gibi görünen onun şiirindeki azamet ve kahramanlık havası, şimdi canlı bir hakikate münkalip oluyordu: 1919 da da, şairin Ronchi üzerine yaptığı hücüm Fiume'nin İtalyaya ühakını temin ediyor, bu suretle «Riyorgirmentosnun en kahrame- nane vak'alarından birini hatırlatan bu hareket bu suretle büyük bir meseleye nihayet veriyor. Bu su- retle 1924 martında, İtalya Fiume'nin ilhakımı tes'it ederken Kral da şaire Monte Nevowo Prensi ünvanlul veriyor. Artık, fil ve hareket vasıtasile şairin eseri ha- kiki ışığının altanda görülüyor: ve o eserin muh- telif safahatı, müteaddit akisleri, artık harici sun'i bir şekil gibi görülmüyor ve öyle telâkki enilmiyor, bilâkis fevkalâde bir derecede zengin ve derin olan ve gittikçe yüselmekte olan bir hayatın tezahürleri gibi telekki ediliyordu. Esasen daha 1912 de «Üontemp- lazione della morte» namındaki eserde, ve daha ziyade Mariyre de Saini Sebastien»de, kısmende < Parisina » ân, yeni vedaha zengin birruh belirmeğe haşlamıştı. Ciban harbi senelerinde ve daha &onra da yazdığı bütün eserleri şairin ruhi itilâsını vazıh bir surette gösterirler: «Notturno» ve «İtalyanların İlalyası için» namındaki eserlerde öyle parçalar verdır ki, bunler da şairin hakikaten gan'atinin en yüksek imi çıktığını gösterir. İşte bu suretle şairin fikrile fili artık bir tek kütle halinde birleğmişler, artık ayrılmâz olmuşlardır. onun hayatı ve eseri artık birbirinin mütemmimi olmuş, ve evvelce tenkitçilerin gözüne anlaşılmaz görü .en birçok noktalar arhk bir vüzuh kesbediyor. Artık kırk seueden fazla bir zamandanberi D'Annun- Zio'nuu gimaşı, edebiyat âleminde en yüksek yerlerden “birini işgal ediyor, ve yalnız İtalyan edebiyat âleminde değil, bütün dünyada tebcii ediliyor; öyle ki, İtalyanın edebiyat, sanat ve hatta tarihini tetkik No.1899—214 aa sarayının bahçesinden bir la, ağaçlar arasınd driyatik harplerine iştirak eden ie gemisi. edenler, bu fevkalâde şahsiyetin, şair ve iş adamı simasının asrımızda biç bir memlekette bir eşine tesadüf edilmediğini görürler. 1921 denberi Fiume kahramanlığından gonra, artık Gardone'de, Cargnacco villâsına çekilmiştir; cihan harbının bir çok fedailik ve kahramanlık hatıralarını topizyan bu vülayı şair <« Vittoriale » tesmiye etmiştir. Şairin ölümünden sonra İMevlete intikal edecek olan bu villayı D'Annunzio hakiki bir sanat ve iman mabedi haline koymuş, orada hayatını kudretli ve dakma faal bir ihtiyarlık devresi içinde, geçiriyor, şiirlerinde ifade ettiği ve hayatında te hakkuk ettirdiği güzellik ve kuvvet dünyasının kendi ölümünden sonra da baki kalacagına emin olarak hayatını kapayor. ALESSANDRO FERRARIS Servetifünun; Aziz Okuyuculannın Yeni Yılını kutlularken bütün yıl shhat ve neşe içinde yaşamalarını samimiyetle temenni eyler. Ke kkikeninen! "osevesnsseses990”