5 Ocak 1933 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

5 Ocak 1933 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 16

No.1899—214 Yeni Almanya: SERVETİFÜNUN Münih te “Deutsches Museum” Almanyanın Münihşehrinde 1925te açılan «Deutsches Museum» hiç şüp- hesiz dünyanın en muazzam ve en mühim müzelerinden biridir. Bu müze muazzam bir ansiklopediye benzer; Müzenin bulunduğu sara- yın büyük salonları da bu ansiklopedinin sayfasıdır. Dünyanın en kiymetli müzelerinden biri olan «Deutsches Museum» un muhtelif salonlarında, be- şeriyetin, tarihten evvelki zamanlardan bugüne ke- dar her sahada yapmış olduğu terakkiyi gayet sarih ve vazılı bir surette gösteren mankenler, lâv- helar, tablolar, istatistik- ler, ve salre bulunur. Bun- ların ekserisi tabii bü. yüktükte, fevkalâde büyük bir sanat ve incelikle yapılmış- lardır. Tabii büyüklükte yapılma- ları kabil olmayan kısımlar da mükemmel bir surette küçültül- müşlerdir. Muhtelif lisanlarda ba- Müzede bir madan ocağı methali mlmış olan yirmi veya otuz ciltlik bir ansiklopedi, her hangi bir madde hakkında insana bu kadar mükemmel, bu kadar tam bir fikir veremez. Faraza bu müzenin, tayyareciliğin (yaptığı istihale ve gö” inkişafı gösteren model, lâvha, manken ve tabloları, şimdiye ka- dar hiç bir memleketin tayyare sergilerinde bu kadar muvaffaki- yetli bir surette gösterilememiştir. Bu müzeyi iyi bir surette gezmek ii Lip ia Ni | ei Münih'te Deutsckes Museum'un muozsam binası için Münih'te en aşağı üç-dört ay kalmak icap eder, Yalnız «ara- ba» kelimesi bu muazzam sarayın dört büyük salonunu işgal eder. Tarihten evvelki zamanlarda kul- landıkları zannedilen muhtelif şe- kilde arabalardan, eski Yunan ve Roma devirlerinin, Kurunuvusta- nın 8on asırların her cins ve gekil- deki arabalarına kadar bu kelime hakkında bize tam bir malümat 97 verecek her şeyi burada, tabii büyüklükte veya daha küçük olarak, nefis bir intizamla sıralan- miş görürsünüz. Diğer herhangi bir bahis için de, faraza kimya gifçilik. nradenler, maden ocakları, demiryolları, gemiler, de- niz, 'köprüler, limanlar, kitaplar, matbaalar, elek- tirik sanayii musiki ve musiki aletleri, sanayiin herhangi bir şubesi, edebi- yat, ırklar, tabii coğrafya, astronomya, hayvanlar. ih, ilâh., Yani insanın aklına gelebilen veyahut 32 ciltlik İngiliz ansiklo- pedisinde bulabileceğiniz her hangi bir kelimeyi, her hangi bir bahsı bu mü- zeninnihayetaiz salonların- da canlandırılmış olarak görmek kabildir. Dünyada büyük devletler arasında hiç birinin bu kadar muazzam, bu kadar büyük bir intizani içinde, ve son sene- lerin nihayetsiz müşkülâtları ara- Müzede — . öm ve eği gösteren tabii li ği bi eser vücuda geti- rememiş olması Alman milletinin evsaflınıu ve azminin derecesini bariz bir surette gösterir.