30 Kasım 1933 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

30 Kasım 1933 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

No.1945—260 Hüseyin Cahit Bey Ve Fikir hareketleri Hüseyin Cabit Bey uzun senelerdenberi çalışan, ve yorulmak bilmiyeu bir mütefekkirimizdir. Daima oku- yor, yazıyor, ei yoruluyor fakat buyorgunlu- gunu da hissetiirmiyordu. Son günlerde mii olduğu, fikir hareketleri ismindeki haftalık, ilmi, edebi, içtimai resale üstadın hâlâ durmadığını ve çalışınaktan yılmadığını bize pekâlâ anlattı. Kaç eenedir, okumak ihtiyacını hisae- diyorduk. Günün edebiyatı, yevmi gazetelerin saçma sapan neşriyatından başka birşey değildi. Aylar geç- tiği halde hiçbir edebi, içtimai kuvvetli bir eser or- talıkta mevcudiyetini gösteremiyordu. Bnnun sebebini birtürlü bulamadık. Gençler okumuyorlar, halk okumuyor diyen mu- arızlar ortada okunacak bir eser de gösteremiyorlardı. böyle sessiz geçen bir devreden sonra Hüseyin Cahit Bey kuvvetli kalemi, ve derin görüşüyle okumak hasretini duyan ruhlara bir âni sevinç verdi. «Fikir hareketleri» münderecat itibarile çok zen- gindir. Avrupa'nın ilim, içtimaiyat ve iktisat sabâ- sında mühim mevkileri olan bazı yüksek mütefekkir lerin yazılarını ihtiva eden bu mecmuada üstadın, demokrasi hakkındaki çok derin görüş ve duyuşları da bilhassa alâka ile okunuyor. Üstat gençliğinde duyduğu ilim ve san'at aşkını hâlâ muhafaza ediyor. Hâlâ içinde okumek hırsı kaynıyor. Çok temiz gayelerle ilim ve san'at sahasında yürüyen üstada yolunda muvaffak olmasını dileriz. Kadınlar Birliğinin Mühim bir teşebbüsü. Türk kadın birliği 1923 senesinde teşekkül etti, On sene gibi kısa bir zamandanberi bu teşekkülün yaptığı muvaffakıyetli işler her tarafta büyük biralâka ile karşılandı. Şelilrde, köyde, kasabada daima halkın istifadesini düşündü içtimai hayatımızde kadının bütün müşkülatlarını balle çalıştı. Gördüğü işler yalnız ka- dınlara munhasır değildir. Birçok muhtaç muavenet SERVETİFÜNUN 7 erkekler, çocuklar, malüller de bumüessesenin yardı- mından istifade etmişlerdir. Bir'Türk anası gibi mer- hametli ve şefkatli olun kadın birliği, son aylarda çok mühim bir muvaifakıyet daha kazandı. Cümhuriyetin ilânındanberi maarife olan, rıerbu- tiyeb eskiye nisbetle çok fazladır. Anadolu'nun muhtelif şehir ve kasabalarından İstanbul Üniversi. tesinde ve meslek mekteplerde okumak maksadile birçk Türk kızları geliyor. Bunların tahsilleri esnasıu- da şurada, burada kalmamaları ve pansiyon köşele- rinde sefil olmamaları gayesile Şehzade başında bir kız talebe yurdu açıldı. Bu yurt muntazam bir çalışma saatlerile modern bir mektep halindedir. İçinde kütüphaneler, konferans galunları çalışma ve iş odalarını da ihtiva ediyor. Yurda devam eden hanımlar Türk kadın birliğinin dershanelerindeki ccnebi lisanı derslerinden de mec canen istifade edebiliyorlar, Yurdun hususi doktoru talebenin sıhhi vaziyeti ihtiyaçlarına daimi surette nezaret ediyor, Ve lüzum görüldüğü takdirde birlik vasitasiyle haatahsneye de nakledilebiliyor. Mükemmel bir intizam dahilinde yüksek tahsil kızlarınını daimi bir istirahat içinde yaşamasına va- sıta olan birlik hakikaten yüksek ve hayırlı bir iş daha yapmıştır. Eskiden Anadolumuzdedan, birçok hanımlar aile- vi vaziyetlerinden dolayı tahsilleri için İstanbuldaki yüksek mekteplere ve üniversiteye gelemiyorlardı. Ai- leleri, onları yalnız bırakmamakta haklıydılar. Bugün artık bu müşkül de halledilmiştir. Kadın birliğibun- dan sonraki proğramlarında daha çok mühim işler görebilmek içiu çalışıyor. Şehrimizdeki, Türk kızlarına Türk hanımlarına «ço- cuk bakımız usullerini öğretmek için de bir vasıte olmuş olsalar, çok esabet etmiş olacaklardır. Avru pa'nın birçok yerlerinde olduğu gibi bizde de genç kız- lara, çocuk bakımı, ev hizmeti ile alâkadar dersler vermek zaruretini hissederek hanımlarımıza kendi mühim ev işlerinin ev pratik usullerini öğretilmelidir. Bnnu da kadınlar birliğinden istemek hakkımızdır değil mif. ÇIĞIR'ın yedinci sayısı. Ankara gençliği tarafından her ay başında çıkarıl- makta olan bu san “ih ya fikir a çıka nson sa- yısıda münd h ki gibi kuvvetlidir. İlk yazı kıymetli gençlerimizden Hıfzı Oğuz Be- yin toplu ve teşkilâtlı geçlik bakkında yazdığı mü- him bir yazıdır. Muharrir bu yazıslyle gençliğin inkılâp karşısındâ bütün vazifelerini arzu edilen bir şekilde yapmakta olduğunu b'röıkım delâil ile iddia ettik- ten sonra, milli birlik ve bütünlük, milli terbiye sis- temlerinden bahsediyor ve Türk gençliğinin bir ta- kım esaslar dahilinde sağlam ve bir teşkilât işinde hazırlanmasını arzu etmektedir. Bu kıymetli ilim ve san'at mecmuası bütün oku: yucnlarımıza tavsiye ederiz.