30 Kasım 1933 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

30 Kasım 1933 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 9

No.1945—260 SERVETİFÜNÜN 5 Cumhuriyet refikimizden : İKİ BÜYÜK KAYIP Difterinin ilâcını bulan Roux ile vereme karşı aşı keşfeden Calmette vefat ettiler. Merhum DOKTOR ROUX'nun eşki bir resmi. Bir hafta mukaddem tababet iki büyük rüknünü kaybetti. Evvelâ Calmette ve onu müteakip te Roüx vefat ettiler. Bu iki zat Pastörün açtığı çığırda mü- vaffakıyetli surette çalışmış, üstadın yanında uzun müddet kalarak onun nurundan, zekâsından, çalışma usulünden istifade etmiş çok muktedir iki müdekkik, EN Bunların ölümü tababet ve bakteriyoloji için k büyük iki zıyadır. yete âlemşumul fende yeni bir çığır açan keşfiyatından sonra birçok genç âlimler üstadın etra- tina toplanmışlardı. Evvelâ EFcole Normalede ufak bir lâborğtuvarda keşfiyatının esasını kuran Pastöre 1886 tarihinde beynelmilel nakti muavenetle bir mü- essese yapılınca bu âlimlerin hepsi bu müesseseye gelmişlerdir. Ve işte buradan bunların birçokları bü- tün dünyaya yayılmışlar ve oralarda dahi birer Pas- tör müsesesesesi tegis etmişlerdir, İstanbul'da tesis edi- len Pastör aye müteveffa Moris Nikol meydana getirmişti. rin, bu müdekkiklerin tarzı me- gaileri, gümüşleri “bayat görüşleri itibarile cümlesi ayni şekli, ayui vaz'ı göstermete, ve birbirine bensi- yen bu zevat bir aile, Pastör ailesini teskil etmektedir. Takip ettikleri gaye, hayatıu ve hastalıkların şim- diye kadar keşfedilmemiş olan sırlannı aramak ve üstatlarınıu usulile bu neticeye vasıl olmak, be- şeriyeti tahrip eden belâların sebebini bulunca onlara karşı mnhafaza çarelerini de tayin ederek insaniyeti u müthiş afetlerden kurtarmaktır, Bu âlimlerin başlarında Rouz ve Calmette bulun- makta idiler. Roux 1853 tarihinde Charente vilâye- ve tıp tahsilini Glermont - Ferrandde yâpmıştır. 18710 da yanında çalıştığı Emile - Duclauz ile birlikte yn in gelmiştir. Evvelâ Hotel - Dieude bir lâboratu- a ve sonrada Pastörün lâboratuvarında çalışma gi başlamıştır. Bu tarihten itibaren (1895) tarihine, yani Pastörün vefatına kadar üstadından heri tar. Bu esnada Roux, kuduz hastalığı ve kuduz davişile uğraşmıştır. Pastör müesseseşi açıldığı z& man burada mikrobiyoloji tedrisine memur edilmiş ve 1896 te bu müessesenin ikinci müdürü olmuştur. 1904 te Duclaux'nun vefatı üzerine müessesenin mü dürlüğüne geçmiş ve ölünceye kadar bu mevkii mu- hafaza eylemiştir. Roux, Pastör ile. birlikte kuduz üzerine çalışmış, sonra Jersen ile birlikte difteri toksinile meşgul ol- muştur. Her ne kadar difteri toksini zerkedilen hay- vanatın kanında bu zehire karşı muafiyet verici ecsa- mın huşulünü Behring keşfetmişse de difteri serumu- nu tamamile tetkik etmek, bu serumu insanlarda lanılabilecek bir hale getirmek ve evvelâ insan dif- terisini bu serumla tedavi eylemek (Roux)ya nasip olmuştur. Bundan başka Roux Meçnikotla birlikte fren- gi virüsünün maymunlara naklile, kolera ile, — ve tetanos serumile iştigal meler Roux yirm şında iken vereme düçar olmuştu. Zayıf ve hastalıklı olan bu bünye seksen sene yaşamıştır. Bu vücutta bitmez ve tükenmez bir kuvvet mündemiçti. Onun sarı renkli çehresinin ortasında parlıyau ve şedit bir azmi ifade eden gözleri müessesenin her tarafını tet- kik eder ve herşeyi görürdü. Şimdi onlar artık ebe- diyen sönmüştür. Calmette de Roux gibi Pastör ailesinin en faal efradından biridir. 1863 te, Nice'de doğmuştur. 1890 2 Pastör müessesesine dahil olmuştur. Bir müddet bra çiçek ve kuduz aşısı istihsal eylemek üzere salim gönderilmiştir. Hindiçinide bnlunduğu müddetçe, dizanteri, karaci- ger çıbanı ve bilhassa yılan zehirlerine karşı serum istihsalile Mk olmuştur. Sonraları pek ziyade inkiş: ve Hindistanla Cenubi Amerikada bin- leree Düğtel her sene hayatını kurtaran yılan zehir. lerine karşı serumu ilk defa keşfeden bu zattır, 1893 te Fransaya avdet etmiş, 1895 te Lille şeh- rinde bir Pastör müessesesi terisine memur edilmişüir. Calmette Lille'de Hindiçinide başladığı tetkikatla meşgul olmuş ve en ziyade veremle uğraşmağa baş- lamiştır. Calmette senelerce verem imikrobu ve verem mücadelesiyle çalışmıştır. Bu sayinin parlak neticesi de B. 6. G. aşısının keşfidir. Bu aşı hali hazırda milyonlarea çocuk üzerinde muvaffakıyetle kullanıl- mıştır. Mazarratı yoktur. Faydasinı da bütün istatis- tikler ispat ediyor. Bu aşının istimali gittikçe inkişaf etmektedir. B, C. G. aşısı parlak bir istikbale mazhar olacaktır. İşte son ay zarfında tıp &leminin kaybettiği bu iki zat bu kıymetli ilim adamlarıdır. Biri difterinin ilâcını bulmuştur, diğeri de yılan zehirlerine karşı bir serum ve vereme karşı da bir aşı keşfetmiştir. Her ikisi de beşeriyetin hatırasında ebediyeu yaşıya- caktır.