23 Nisan 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

23 Nisan 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 12

FT SERVETİFÜNUN Ne. 2070—385 Çanakkalede Türk zaferinin inkişafını gösterir eski bir harita. O zaman yapılmış olan bu haritada, oğazı zorlıyan herp gemilerinin nasıl mahvoldukları temsili bir surette gösteriliyor. Türkiyenin Boğazlar Hakkındaki Notası, Ümumüyetle Müsai Karşılandı Boğazların vaziyeti bakkında alâkalı devletlere bir nota verdi- gimizi ve bu veziyetin değişmesi- ni istediğimizi geçen sayıda no- tetmiştik. Umumiyetle müsait su- rette karşılanan Türkiyenin bu is- teği hakkında dünya gazeteleri lehte makaleler neşrediyorlar. İn- giltere ile Rusya, bu mevzuun müzakeresini kabul ettiklerini bil dirmişlerdir. Türkiyenin boğazlar bakkındaki isteği, Mayısta Cenev- rede ve Lozan muahedesini imza eden devletler konferansında tetkik olunacaktır. Boğazların tekrar askerileştiril- mesine imkân verilmek üzere Lo- zan andlaşması bükümlerinin de- giştirilmesi hakkındaki Türk tek- liflerine büyük Britanya hüküme- tinden verilen elverişli cevapda, vaziyetin dominyon bükümetleri tarafından da gözden geçirilmesi lâzımgeldiğine işaret oedildikten sonra, İngiltere hükümetinin ken- di hesabına Türk tekliflerini vakit geçirmeksizin ve gereken yollarla münakaşaya değer bulduğu belir- tilmiştir. Sovyet Sosyalizt Cümhburiyetleri e 1915 yılı Martının 18 inci günü Çanakkale boğazını zorhyan gemiler, hücum vaziyetinde. Bunlar- dan birçoğu havaya uçmuştu.. denizin dibine inmişti