28 Mayıs 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

28 Mayıs 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

No. 2075—390 UYANIŞ —ğ-—a. 1$ Elen Devletinin Çok Değerli Bir Politika Adamı: Çaldaris De Birdenbire Öldü! Yunanistanda son zamanlarda birçok tanınmış siyaset adamı, bi- ribirini yakın fasılalarla takip ede- rek, öldü. Kondilis, Venizelos, De- mircis, Paraskevopulos, Çaldaris..... Bunlardan en son ölenler, Ps- raskevopulos ve Çaldaristir. Kalb sektesinden ölen Ceneral Paraske- vopulos, Başkumandanlıkta ve na- zırlıkta bulunmuştur. Çal- pılan bir darbe ile başbakanlıktan çekilmişti. Bu sene ikincikânunda yapılan seçimde 68 saylav kazanmış oldu- ğundan Çaldarit kabine kurama» mıştı. Şimdiki parlâmentoda ahali partisi lideri olarak mevki sahibi idi. Çaldaris 1933 de Yunanistan başbakanı olarak beraberinde dış yan etmiş ve zevoesinin kolları arasında ölmüştür. Acele çağrılan doktorlar, Çal- darisin öldüğünü görmekten başka bir şey yapamamışlardır. Eski Baş- vekilin vefatı Yunanistanda büyük bir teessür uyandırmıştır, Kral ya verini göndererek omüteveffanın ailesine tazlyet beyan ettiği gibi, Başvekil ve bütün fır- darise gelince, bu zat, Elen memleketinin en kıymetli ve kuvvetli po- litika adamlarının başın- da anılır. Çaldarin, 1868 gene- sinde Korent'in Kamori- on kasabasında doğmuş- tur. Tahsilini Yunanis- tanda yaptıktan sonra Almanyada ikmel et- miştir. Almanyadan döndük- ten sonra avukatlık mes- leğine girmiştir. Çaldaris ilk defa 1910 da saylav seçilmiş ve 1915 de adliye bakanı olmuştur. 1920 de iç ve münakalğt bakanlığına tayin edilmiş ve Günâ- risin kurguna dizilmesi üzerine 1922de ahali par- tisi liderliğine seçilmiş- tir. Çaldaris o vakitten- beri bu liderliği muha- faza etmekteydi. 1926 da teşekkül eden ka reisleri müteveffanın evine giderek Çaldarisin cesedi önünde eğliimiş- lerdir. Gazeteler ve mu- helifleri de dahil olduğu halde bütün siyasi rical, Çaldarisin memlekete yaptığı hizmetlerden u- zunuzadıya (bahsetmiş- lerdir. Çaldarlsin tahnit edil- miş olan cesedi Atina büyük kilisesine nakle- dilmiştir. Bir askeri kıt'a cesede refakat etmiş ve tazim resmini ifa etmiş» tir. Çaldarişin cesedi A» tinm büyük kilisesinde kalmış ve balk taratın- dan ziyaret olunmuştur. Hu müddet zarfında ta butun etrafında efzun aşkerleri nöbet beklediği gibi ayrıca halk partisi mebuşları da sıra ile ih- tiram nöbeti beklemiş- lerdir. temerküz kabinesine iç bakanı olarak iştirak eden Çalda- riş 1927 ağustosunda istifa ederek çekilmiştir, 1927 den 1932 senesine kadar Venizelosun Başvekilliğinde parlâ- mentoda muhalif parti reisi olarak bulunmuştur. 1932 seçiminde partisi ekseriyet kazandığından Çaldaris kabine teş- kil etmiş, fakat iki ay sonra kabi. nesi sukut etmiş ve yeni yapılan seçimde gene partini ekseriyet ka- zunarak 1933 de tekrar başbakan- lığa gelmiştir. 1935 senesi teşrini- evvelinin 10 unda müteveffa Kon- dilis ve arkadaşları tarafından ya- Çaldarisin son resimlerinden bakanı Maksimos ve ekonomi ba- kanı Besmazoğlu bulunduğu halde Ankarayı resmen ziyaret etmiş ve bu ziyereti esnasında Türk - Yunan dostluk muahedesini imza eylemişti. Çaldariş âlim ve münevver bir siyasi şahsiyetti. Zevcesi de Yuna- nistanın en münevver kEdınların- dandır. Çaldaris, parlâmefito komisyon- larından birinin toplantısında bu- iunmuş, akşam evinde yemeğini yedikten sonra gece yarısına doğ- ru yatmıştır. Yattıktan bir buçuk saat sonra şiddetli bir şöksürükle uyanmıştır. Ökeürükten sonra gas Kralin huzuru ile res- mi cenaze merasimi yâ pılmış ve Çaldarise Başbakanlık yaparken ölenlere yapılan türen icra edilmiştir. Başbakan Metaksas, gazetecilere şöyle demiştir : — <Bu ölümden dolayı çok mü- teheyyiç bir haldeyim. Büyük Çal» daris çok iyi bir dostumdu. Ölümü, büyük bir milli kayıbtır. Ölenlerin en asili ve yüksek ruhlusuydu.» Çaldarisin muhalifleri de dahil olmak üzere bütin siyasi şefler ay- ni tarzda beyanatta bulunmuşlardır. Liberal parti şefi Sotulis <Çal- darisin ölümü milli bir kayıb ve milli bir felâkettirr demiştir.