28 Mayıs 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

28 Mayıs 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

SERVETİFÜNUN Barış Hedefine Varış Yolunda: Glaskovda Yapılacak Mühim Toplantı Milletler Cemiyetine Müzaheret Kurumları Beynelmilel Birliği, 1 Haziranda, Türkiye Müzaheret Kurumunun Da İştirakile, Toplanıyor Giaskovdaki toplantıda hazır bulunmak üzere İngiltereye hareket eden Türkiye Müzaheret Kurumu özasından Ahmed İhsan Tokgöz Haziranın birinci günü, İngll- terede Glaskov şehrinde mühim bir toplantı başlıyor. Beş gün sü- recek olan bu toplantı, milletler cemiyetine müzaheret kürumları beynelmilel birliğinin kongresidir. Türkiyedeki omüzeaheret kurumu âzasından gazetemizin sahibi ve başyazıcısı Ordu saylavı Abmed İhsan Tokgöz, kongreye iştirak etmek üzere, Mayisin 22 nci Cuma günü sabahı «Kirinale» vapurile İstanbuldan yola çıkmıştır. Deniz- li saylavı Necip Ali Küçüka, Gi reson saylavı Sadri Maksudi Arşalı, Çanakkale. saylavı Şükrü Yaşın.ve Merkez bankası direktörlerinden Reşadla Üniversite rektörü Cemil Bilsel ve diğer bazı âza da, kongre- ye iştirak edeceklerdir, Londraya hareket etmiş bulunuyorlar. Milletler cemiyetine dahil olan her memlekette böyle müzahir ku- rumlar vardır. Türkiye müzaheret kurumu, 1922 seuesinde İstanbul- da kurulmuştur. Bütün bu kurum- Isrın iştirakile teşekkül eden bey- nelmilel kurumun kongreleri, 1922 senesinde Prağda, 1924 senesinde Varşovada, 1925 senesinde Londra- da, 1926 senesinde Lozanda top lanmıştır. Bu kongrelere 'Türkiye- den de gidilmiştir. Türkiye, henüz Milletler Cemi- yetine girmiş bulunmadığından, 1926 dan 1933 ye değin, bu teşek- külle doğrudan doğruya meşgul olmamış, 1932 de resmen girince, Ankarada yeniden müzaheret ku- rumu tesis edilmiştir. Türkiyedeki kurum, İstanbul saylavı Halil Ethemin riyasetinde- dir. Reis vekili Bilecik gaylavı Dr. Besim Ömer Akalın, umumi kâtip Üniversite rektörü Cemil Bilsel muhasip de idare heyetinden ga- zetemizin sahibi ve başyazıcısı Ahmed İhsan Tokgözdür. Türkiyenin milletler cemiyeti- ne girmesinden sonra, 1933 sene- sinde İşviçrede Montröde ve 1935 senesinde de Brükselde yapılan kongrelerden, sonuncusunda rek- tör Cemil Bilsel ve general İhsan hazırdılar. İngiltere (Okurumunun reisi, Lord Alber Sesildir. Bu kurumun, bir buçuk milyon âzası mevcuttur. Gegenlerde Londrada 15,000 kişilik bir miting yapılarak, milletler ce- miyetinin son zamanlardaki vak'a- lar muvacehesinde gerek olduğu gibi müessir olsmadığı ileri sürül- müş, bu arada Doğu Afrikasındaki mes'ele de zikredilmişti- İngilizler Glaskovdaki toplantı için esaslı hazırlık yapıp şümullü tertibat al- mışlardır. Birleşik gayeleri, milletler ce- miyetinin dayandığı g&ulh temini gayesini sağlamlaştırmak ve mil- letler arasında barış hedefine varış Şİ JJ No. 2075— 390 yolunda ileri yürüyüşü kolaylaş- tırmak olan bu kurumlar, millet- ler cemiyetine dahil her memle- kette gittikçe artan bir alâka uyandırmaktadır. Meselâ, bine ya- kın âzası bulunan ve «Cemiyeti Tarafdari Camiai Milel» işmini taşıyan İran müzaheret kurumu, Akayı İsfendiyari namında bir za- tin riyasetl altında bu hususta hararetli faaliyet göstermektedir. İran kurumu, milletler cemiyeti esasının sulh davasında faydasın- dan ve takviyesi lüzumundan ba- his 80 yapraklık bir broşür ortaya koymuştur. Avrupa gazeteleri bu seferki kongrenin bilhassa ehemmiyeti ha- iz olduğundan, çünkü Habeş - İtal. yan ihtilâfı karşısında milletler ce- miyetinin aldığı ve alacağı vaziye- tin müzakere ve münakaşa mev- zuu olacağı şüphesiz bulunduğun- dan bahsediyorlar. Her halde, Glaskov toplantısının her tarafta derin bir alâkâ ile beklenildiği ve toplantı safhalarının da ayni alâka ile takip edileceği muhakkaktır. Umumiyetle müspet ve sulh için hayırlı Oneticeler #lınması te- mennisi tespit ve teyit edilmekte dir. GELECEK SAYIDA: ONUN RENGİ! Muazzez Kaptanoğlunun içli bir yazısı