3 Aralık 1936 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

3 Aralık 1936 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 7

No. 2102—417 UYANIŞ 19 Antakya Ve İskenderun Meselesi Büyük Millet Meclisinde Bugün bütün Türk milletini alâkadar eden yegâ- ne ve en mühim mesele: Antakya ve İskenderunda. ki kardeşlerimizin mukadderatıdır. Yurdumuzu orta çağ karanlıklarından kurtararak, bugünkü en mede- ni seviyeye ulaştıran Çümhuriyet hükümetimiz, te kib etmekte olduğu sulh siyasetine uygun olarak, bu meseleyi de barış yoluyla halletmek azmiudedir. “Fransa hükümetile Türkiye arasında teati olunan notalar ve Antakya - İskenderun meselesinin Ulus- lar Kurumuna havalesi de, bunun başlıca delili sayılmaktadır. Yalnız haikın hâkimiyetine istinat eden Cümhuri- yet Hükümetimiz, bütün millidavalarda olduğu gibi, bu büyük Türk davası hakkında de efkârı umumiyeyi aydınlatmak istedi. Bunun içindir ki, 27 Sonteşrin Cuma günü Türkiye Büyük Millet Meclisi içtima ederek, Antakya - İskenderun meselesini, bizzat mil- letin mümessilleri müzakere ettiler. Büyük Millet Meclisi salonu çok heyesanlı, tarihi bir gün yaşadı. Büyük davamız Meclis Kürsüsünde önce Hariciye Vekilimizin ağzından alkışlarla dinlendi, sonra söz alan birçok saylavlarımız bu mühim meseledeki hislerini çok kuvvetli ve heyecanlı nutuklarla ifade ettiler. Kamutay Tevfik Fikretin riyaseti altında toplan- mıştı. Herkeg büyük bir heyecania Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Arasın kürsiye çıkmasını bekliyordu. — Sonu 23 üncü sayıfada — dinklninekin dnnli Dr. SOHAHT İki hafta evvel Ankarayı ziyaret edip Büyük Şefimiz Atatürk tarafından kabul buyurulan Almanya Ekono- mi Nazırı ve Devlet bankası reisi Dr. Schaht'ın geçen hafta Türkiyeyi ziyaretini ve tayyare ile Ankaradan A- dana, Haleb tarikile Tahrana ve o- radan gene tayyare ile Sama geçti- gıni gazetelerde okudunuz. Alman- yanın en büyük siyasi ve ekonomik hükümet adamı olan Dr. Schaht, memleketimizde yeni duyulmuş bir adam değildir. 19li senesinde on muharrir, on mebus, ön zabit, on tüccardan mürekkeb olarak yapılan Türk seyahat kafilesi Almanyayı baştan başa dolaşmıştı ve Dr. Schaht bu kafileyi kabul için Almanyada kurulan komitenin başında idi. Ken- disi o vakit Nasyonal Bank adında ufak bir müesseseniu müdürü idi. Bizim #eyahat kafilesini götüren Türk komit sinin içinde bulunan Ahmed İhsan Tokgöz, Dr. Schahtı o vakit ve büyük muharebe (zamanında tanımış, görüşmüştü. Daşyazıcımıza sorduk : — Dr. Schaht hakkında bize söyliyecek bir şeyi- niz yok mu? | Ahmed İhsan Tokgöz aşağıdaki satırları bize An- karadan gönderdi: Doktor Sehahi, Almanyanın en kuvvetli ve Dr. Scheht en mühim şahsiyetidir. Bunda şüphe yoktur. Fakat onda bir başka büyük meziyet daha var: o da, polihika adamlarında pek az görülen vefa- kdrlıktır, Türkiyeye gelen Dr. Sehaht beni unut- mamış; sormuş ve Ankarada kendisile görüştük. Sözlerimiz eski dostluk hâtıralarım tazele- di. On dakika konuşunca bu adamda insanlığını yükselten dostluk ve vefakârlığı yanında nadir rastlanan bir kuvvet daha gördüm, o da fevkalâde kuvvet- H bir hafızadır. Dr. Sehaht yirmibeş sene evvelki Almanya» daki Türk seyahatini bugün gi- hi hatırlıyordu, Mili mücadelemizin hava- dislerini meşhur D.A,Z. gazete. sine sevgi ile deroetliren Dr. Sehaht idi. Zaten kendisine kargı sevgim en çok bu alâka. sından doğmuş!u. Ankarapalas'daki dan çıkarken bir gazeleci arkadaşımız: — Mülâkatınızı anlatır mısınız ? dedi. Ona şu cevabı verdim: — Yirmıbeş sene evvelki Almanya seyahali- mizi ve onbeş sene ovw İki Mülareke senelerini hatırlayıp geçmişle meşgul olduk! odasın-