11 Ağustos 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

11 Ağustos 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 15

No. 2199—305 UYANIŞ 189 Kısa Tiyatro Bilgileri DEKOR Çeviren: Nurullah Kâzım Tilgen (3 Birbirine bağlanan parçalar; pencere, kapı boşluklarile düz panolardır. Kapı ve pençereler kasalarile ayrı panolardan olduğundan bunlar- daki boşluklara geçirilerek arakadan çengellenir. Dekor üzerinde sabit olarak yapılan pencere ve kapılar tamamen yanlış ve pratik değildir. Bu şekilde olan kapı ve pencereler dekora lüzun- süz bir ağırlık verir ve dekorların kurulmasın- da çok zahmet çekilir. Birbirine bağlanarak bir dekor grubu teşkil ve bu parçaların çerçevesini teşkil eden kadron- ların irtifaından her iki yanına içten muay- yen mesafelerle çiviler vurulur ve bu suretle her dekor diğer dekorun üzerine birbirine iplerle bağlanır. Birbirlerine bağlanan bu dekorların sağ baştaki ile Sol baştalkinin de avansen arka- sındaki direğe bağlanması lâzımdır. Bu şekilde dekor kısmen kurulmuş sayılır ve kolay kolay da yerinden oynamaz. Dekor kurmak bir sanattır, İki birbirine bağlı dekor arasında en ufak bir aralık seyircilere çok çirkin görünür. Dekorları evvelâ kadron çerçeve yapmak ve üzerine kon- trplâka kaplamak suretile imal ederler. Bu su- retle kurulmuş dekorun tavan kısmının da ka- panması lâsımdır. Evvelce (ark) denilen sıra ile birbir arkasına ve sahnenin genişliğine dar bez- iler asılırdı. Şimdi (pl4âfon) tavan konmaktadır. Plâfon sahne tavanına bağlı olup makaralar ile hareket ettirilir. Tavanın sahneye kurulmuş bü- tün bir dekor grupunu kaplaması lâzımdır. Yek- pare tavanlar hiç de pratik değildir. Muhtelif yerlerinden katlanabilir şekilde olması şdekorcu- nun işini kolaylaştırır. (8 Başlı başına bir dekor teşkil eden parça lar; ağaç, fundalık, sütun, kayalık ve buna ben- zer dekorlardır, Bunlar, üzerinde temsil verilen sahneye veya orta sahneye konur ve arkaların- dan tesbit edilir. Son zamanlarda ağaçlar lâstik balondan yapılarak hava ile şişirilmekte ve kar- şıdan ağaç hissi daha iyi bir şekilde verdiril- mektedir. Bu dekorların arkasında bilhassa mü- devver sema denilen ve orta sahneye kurulan bir perde çok kullanılmaktadır, Müdevver sema bil- hassa ziya oyunlarında pek fazla işe yaramak- tadır. Müdevver semi orta sahnenin genişliğine olarak dairevi şekilde üstten. alttan ve yanla rindan gerilmiş yekpare muazzam beyaz renkte bir perdedir. Bunun üzerine istenilen ışık veril. mek suretile birçok teferrüatlı dekorların kül- fetinden kurtulmak mümkündür. Yukarıda dediğim gibi dekötatörlük bir san- attır; hem de güzel sanatlerden sayılan bir siaat... Herkes artist olamadığı gibi herkes de dekora- tör olamaz. Bu sanatınde kendisine mahsus öğ- renilmesi ica'ı eden bir bilgis; vardir. Son zamanlarda Kültür bıkanlığının Güzel Sanatlar Akademisi tezyinat şubesinde böyle bir şube açması bize büyük midler verebilir. Bir Alman atletinin hayret verici atlıyışı Bu resimde görülen Alman atleti Krötuch çok ce- saret ve çeviklik istiyen bir atlıyışla hayret uyan- dırmaktadıt. Aynı hayreti, resmini görüp de hisset- memek kabil mi?