22 Aralık 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

22 Aralık 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

16 SERVETİFONUN ge ŞE YAŞA A A No. 3209—524 Amerikalıları Sarhoş eden Dans: Step İngilizlerin eski bir halk dansıdır. Manchester şeh- rindeki dokumacılar dokuma tezkâhlarının çıkardığı sese u- yarak tahta ktınduralarile tempo tutmaktaydılar. Bu şekilde baş- lıyan dans Manchester şehrinden sonra bütün İngiltereye, Avru- paya, Amerikaya nihayet bütün dünyaya yayıldı. Bilhaşsa Ame- rikalılar bu dansı çok severler ve hemen bütün revülerinde muhakkkak surette bu dans mecuttur, Yapılışı oldukça kolay ol- mıyan Step dansında kaide kun- dura tabanlarının ve ökçelerin sür'atle yere vurulmasından iba- rettir. Amerikalılar bu dansa (Step) diyorlar. Memleketimiz- deki revü sahnelerinde ve Amâ- rikan flimlerinde tesadüf ettiği- miz bu dansı İngilizler ve Ame- rikalılar hemen bütün toplon- tılarında yaparlar. (1938 Broddway Melody) flimi ile bizde bu dansi tanı- mış oluyoruz. Daha evvelleri tamamen yabancımız olan Step dansını yalnız bizlere değil bü- tün dünya tanıtan bu film ol- muştur. Bu filmde başrolü oy- nıyan Powel Hleanor ve patto- neri Boddy Ebsen okadar san- atkârane oynamışlardır ki, bü- tün Avrupa âdeta budansi öğ- renmek için birbirlerile yarışa başlamıştır. Buddy Ebsen deni- lebilir ki, Amerikada en iyi Step yapan bir gençtir. Bilhas- sa komik hareketleri ve Gro- tesk jestlerile cidden bir hari- kadır. Bu artistten sonra İyi Step! Step yapan hemen bütün Tür- kiyenin tanıdığı Fred Astarie gelir. Bu artist bilhasa danstaki kibar jestlerile temeyüz etmiş bir centilmendir. Astaire evvlee kız kardeşi Adele Londrada bir klübde bu dansı amatör olarak oynamış; fakat okadar muvaffak olmuş ki, arkadaşlarının teşvi- kile Step dans dersi vermeğe bile kalkmıştır. Hatta bir ara İngilterenin Wale Prensi bile bu artisten dets almıştır. Kız kardeşi bir Lord ile evlenince Astaire yalnız kalmış ve şansı- nı aramak üzere Holivud yo- lunu tutmuş ve orada da gene çok güzel oynadığı Step dansı ile temeyüz etmiştir. Step dansı yapılırken biraz gülümsemek şarttır. Axsi hal- de seyredenlerin canını sıkar. Bu itibarla somurtan insanların Step oynaması caiz değildir. Her şeyden çabuk usanan Çemberli Dans Son zamanlarda Avrupada moda olan bu dans, çemberlerle yapılan bir takım figürlerden ibarttir. Avrupalılar arasında bu dans büyük rağbet kazan- mışdır. başka, gene halkın çok cazib bulduğu apaş danslarından da, bir örnek gö- rüyorsunuz. Yukarıdaki resimde bundan ve daima yenilik istiyen Ame- rikalılar Allah verede bu dans- tan da usanmasalar. Zira reh- metli (Çarliston) un hali yürek- ler acisıdir. Nurullah Kâzım Tilgen