22 Aralık 1938 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

22 Aralık 1938 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

No, 9709—524 Bir flimden çıkan mesele Müsahib Zade Celâlin, evvelce Şehir Tiyatrosunda oynanan meğ- hur bir komedisi vardır; Aynaroz Kadım. Bu eser, çok caki, osmanlı saltanatı devrinde, ssrıklı, otibbeli, papaslı, manaştırlı bir hayatı gösteriyor. Netiosde, gu aşağıdaki berbat meovgu içinde or- taya etirülen iddia şudur: Eddadımız, din kisvesi altında “paspasları soyuyorlar, kadı efendi, şarap ve zevk işinde geçirdikleri hayata görünüşte meni olmak is tiyor, hakikatta ise kendisi de güsel bir rum kışını şehvani arzularına rametmeğe yelteriyor. Fakaf pü paslar da, kadıda teşebbüslerinde muvaffak olamıyorlar ve güzel rum kızı da, hem babasından kâlen mitg#ı kurtarıyor, bem de kendi. sevgilisi ram delikanlımyle evleni- yör. Müsahib Zadenin bu eski ese rinde rüşvete, hakk olan papası haksız çıkarmak gibi şeriat mab- kemesinin yolsuzluğuna şeyhil'is- lâm efendi pek iştirak eder görün- müyorsa da, eser, baştan sonuna kadar eski Türk hayatını tersil et- mekten de uzak kalmıyor. Saltanat devirlerinin bası mollâlar ve kadı- İsr elinde işlenen mel'anetleri n6 kadar hakikatta olsa, bütüm mem” leketin asırlaroa bu melanet heri- sinde yüksek birşey vucude getir. mediği düşüncesini vermekten de her halde tarih ve milli şeref nok- tşmudan sakınmak iktiza ederdi, İğte' Müsahib Zadenin eseri, şartesz, istisnasız, böyle fena bir telkin başl ettiği cihetle, piyes halinde temsil olunduğu zaman dahi, ol- İşte 45 yıl evvelki Şikago ser- gisine iştirakimizin bâtıraları ba yasdıklarımdır . 1939 Nisanında Nevyorkda açılacak olan çok muh- teğem: 16 muazzam yeni gergidö Türkiye Cümhuriyeti ve Türklüğün. namına daha büyük eserler göğte- reoeğimize, muvaffakiyetler toimih Adeceğimize ilmidim kuvvetlidir. Ahmed İhsan TOKGÖZ duken itirazlar uyaadlılmıştı. Ne- tekim Servetifünnnda âs böyle mol bir tenkid yasısı çekmişdi. Mamadi eser, gene oynanıp gidiyordu. Son- ra, © gamanler Âynarssa kadı yol- lanmadığını söylerdik tarihcileri- miz de vardır. vakanın esas taritri an tadır. Her ne ise işi ser, İpekçi kari füme çekilerek sinemasında gide