20 Nisan 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

20 Nisan 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

No. 2296—341 UYANIŞ Alman Propaganda Nazırının memleketimizi ziyareti Alman Propagauda Nazırı Goebbelg geçen hafta içerisinde memleketimizi ziyaret etmiş ve yüksek inti- balarla ayrılmıştır. Yukardaki resimlerde, Goebbels'in Trabyada Büyük Harbde ölen Alman şehidleri mezar- lığını ziyaretinden üç intiba görüyorsunuz. Faydalı Bilgiler: Toprak altında kömürün gaz hâline geçişi Bundan elli sene evvel, Rus ö- limi Mendeleev, şu tahminde bu- tanmuştu: «Bir gün gelecek, ma- den kömürü topraktan dışarı çıka- rılinıyacak, fakat, orada, yerinde, mahruk gaza tahvil edilerek, bu borular vasıtasiyle çok uzak yerlere nakledilebilecek.» Maden kömürünün daha toprak altında, iken gaza tahvili hakkında- ki bu fikir, evvelâ imkânsız bir şey telâkki olundu. F'akat, bun- dan yirmibeş sene evvel, İngiliz kimya âlimi, William Ramsay, ilk defa bu fikirden istifade ederek bir yeraltı gaz fabrikası şemasını hazırladı; ancak maslesef o zaman bu projesini filiyat sahasına çıka- ramadı. Maden kömüründen daha top- rak altında iken gaz ihracı, ilk de. fa olarak, son zamanlarda Rusyada tatbik mevkiine konulmuş bulun- maktadır. Bütün dünya teknik tarihinde birinci defa olarak, 1922 senesinde Lisiçanak'ta bu sahada, bir tecrübe istasyonu tesis olundu. 1933 sene- Binde, tecrübelerin sahası genişle- tildi ve birçok havzaya (teşmil olundu. Bu tecrübeler, her tarafta, iyi neticeler verdi, ve bu yolla yüksek kaliteli gaz elde edilmeti- nin pratik imkânları tahakkuk etti, Toprak sathındau 120 metre derinlikte ateşe verilen kömür da- marındaki fizik ve şimik tahavvül leri takib eden âlimler yalnız bu toprak altı yangınını dirije etmeyi değil, fakat ayni zamanda elde edi- ien gazın terekkübünü de bir ni- zam altına almayı öğrenmişlerdir.