20 Nisan 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

20 Nisan 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

FE J yeğ galeri SEL İNEN No. 9396—341 mekle bütün fânilerin imrcneceği bir talihe kavuşmuştur. i Son hayat ortağının muhetap olduğu sevgi ve şefkat, dünyanın her köşesinde sarsıntılar geçiren aile hayatına aşil bir örnek teşkil ede- cek kadar kıymetlidir ; Hâmid, yaşadığını yaz- mış, yazdığını yaşatmıştır. Vatansever Hâmid, bundan yetmiş yıl kadar evvel yarattığı eserlerle vatan duygusunun ne- cabetini bütün kudretiyle canlandırmış ve gel- miş, gelecek nesillere büyük bir ilham hazine- sini miras bırakmıştır. ““Tezer,, piyesinde vatan ülküsiyle sürük- leyici bir aşkı karşılaştıran büyük şair, kendi vatanı aleyhinde konuşmak riyakârlığında bu- lunan yerli bir dilbere karşı Melik üçüncü Abdurrahman ağzından : Kız köpekler bile vatanperver, Vatanı sevmiyen acap ne sever ? sözlerini söyletecek kadar yüksek bir hamiyet misali vermiştir; ““'Tezer,,i okuyanlar vatanı için hayatından üstün bir aşkı feda eden milli bir kahraman çehresini hayranlıkla görmekten kendilerini alamazlar; *'Eşber,, de İskende- rin karşısına çıkarılan ceğur ve feragatli adam, dünya durdukça ulvi bir mübarezenin necabe- tini insanlığın üstünden haykıracaktır. Son asrımızın bütün mübarezelerinde H3â- mid'in sadası, gök gütültülerini andıran bir mehabetle duyulmuştur ; Yunan harbinde : Nedir şu meşceri ebdan, şu kühsarı hadid? Yürür kenari meyanında gâh gâh bedid Lehibden dereler, hâkten bulutlarla Vurur semayı esatire darbei tehdid kıt'asiyle başlıyan muhteşem eserini vermiş olan Hâmid, bundan sonraki bütün mücadele- İlerde de vatanı için hep ayni dille konuşmuştur. İnkılâpçı Hâmid, Kurtuluş savaşında ve ona tekaddüm eden günlerde en cesur ve hamiyetli bir ağızla konuşmakta da ön safa geçmiş bu- lunmaktadır ; 15 Mayıs 1919 tarihinde - yani Atatürk'ün Samsuna adım atarak büyük ham- lesini yapmasından 4 gün eyvel - Pertev Paşa. ya hitaben yazdığı menzum mektubunda: Bir gün gelir ancak gene iman ederiz biz, Ettiklerine hasmı pişman ederiz biz, Türk ordusu namiyle çıkar dafii edil, Ağuşu vatandan gene bir mahşeri hatl, Ben sağ ol, emin ol ki o gün İdem olursun En canl cenahiyle onun âzim oluretin. UYANIŞ hitabında bulunan büyük adamı, milli kurtuluşa olan imanını haykırmış ve Ebedi Şef Atatürk- ün arkasından koşmıya hazırlanan milletin gönlüne tercüman olmuştur. Hâmid'in büyük bir mütefekkir olduğunda şüphe yoktur; en derin felsefeler onun kale- minde şiirleşmiş ve şiir lisanında felsefeleş- miştir. Hâmid, Fikret'in dediği gibi tek başına bütün bir cihandır; onu yetiştiren Türk milleti bu yüksek evlâdiyle daima iftihar edecektir. İrfan Emin Kösemihaloğlu Kabare ve bar Artistlerinin Hayatı Bar ve kaba- relerde çalışan kızlar, ilk ba- kışta, yalnız ne- şe ve sevinç tezahürleriyle , doludurlar, de- gil mi ? Fakat, biraz dikkat e- dilirse gözlerin- deki ışığın al- tında, ıztırablı senelerin (o ka- ranlığı, seçilir. İşte, bu sayıfa- daki resimde gördüğünüz genç kız da, bunlardan biri. Güzel, fakat ne kadar yorgun, değil mi ?