30 Kasım 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

30 Kasım 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

24 SERVETİFÜNUN MAYN HARBİNDE YENİ No. 2968 —573 SAFHA MAGNETİK TORPİLLER ARBE başlıyan devlet- lerin ilk düşüncesi, düş manın mukavemetini kir- maktır. Bunun için kara- dan denizden ve havadan müsellâh kuvvetlerin karşı tarafa saldırması ve bu saldırışların düşmanın mu- kavemetini sarsacak mahiyette ol- maş: lâzımdır. Avrupa harbinin başlamasını müteakıp Garp cephesinde karşı- laşan muhasım kuvvetler, askerlik fenninin en son terakkıyatından istifade edilerek vücude getirilmiş Majino ve Zigfrit hatlarında yer alınca, her iki tarafta bir çelik ve beton istihkâmlar silsilesine taar- razun muhakkak bir ölüm demek olduğunu biliyorlardı. Ve bu sebep- le dirki, karada askeri harekât başlıyamamış bulunmaktadır. Hava harbinin bu güne kader kaydedilen neticeleri ise, daha zi- yade hasmın barekdâtını tersssud mahiyetinde olan keşif uçuşlarına inihisar etmiştir. Bu arada birbirile karşılaşan musyyen tayyarelerin çarpışmaları da hava barbinin mahiyetini değiştirecek (şekilde değildir. Hava muharebelerinin giddetlenmemesi de, her iki tara- tın birer ınamure olan memleket- Bb Yazan: M.Sami Teziş eo lerini bir harabeye çevirecek, mil- yonlarca gayri muherib insanların, kadın ve çocukların ölüsünü intaç edecek bir tahrike sebebiyet ver- Patlıyan bir torpil mek istememelerinden ileri gel- mektedir. Kara ve hava harbindeki bu nisbi sükuna rağmen harbin baş langıcından beri denizlerde büyük bir faaliyet göze çarpmakta, bu sahada harb günden güne şiddet- lenmekte, cidden entrasan safha- lar arzetmektedir. Bunun sebebi İngilterenin Almanyayı bir deniz ablukasile mahvetmeğe azmetmiş, olması, Almanyanın da bu abluka- yı kırmak ve düşmanın deniz ha- kimiyetini sarsmak için her çareye baş vurmasından ileri gelmektedir. İngiliz donanmasının kahir üs- tünlüğü (karşısında bir açık deniz harbi kabul edememek vaziyetinde olan Alman Erkânharbiyesinin elini kolunu bağlayıp beklemiye- ceği pek tabii idi. Nitekim Almanlar büyük cihan harbinde elde ettikleri tecrübelere istinaden denizaltı harbine ehem- miyet vererek İngiliz deniz kuv- vetlerine ve İngiltereyi besliyen deriz ticaret gemilerine saldırmış- isr ve filhakika bundan karşı tw rafa zayıat verdirmek bakımından bâzı neticeler elde etm çlerdir. Fakat mukabil tarafın aldığı