21 Aralık 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

21 Aralık 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 17

No, 2261—576 FİKRET VE TÜRK GENÇLİĞİ — 66 ncı sayfadan devam — dan şöyle hülasa edebiliriz, O ferd- den sosyale bir temel üstünde ruh- dün müüdeye va nihayet oportiiri- zimden o inkilâbçılığa (geçmiştir. Ferd den sosyale geçmekle Fikret milleti, hürriyeti, ilmi vo sosyal davalı sanatı şiir dünyamıza sok- muştur. Ruhdan maddeye geçerken medrese ve maziden kopmuş, in- kilabı opoptinizm yerine ikame et- mekle bir kavğa havası yaratmış tır. Bu mütehevvayı, Fikret, kuvvet li bir teknikle işlemiştir. O bu muhtevayı her hakiki sanatkârın en mühim bir &fatı olan telkin kudretile hafızalarda yer ettiriyordı. Fikretle başlıyan hareketin, bu- gün için asıl ehemmiyeti, şimdiye kadar sosyal karekterde edebiyat ve şiirin ağa yukarı Fikret ismin- den öteye geçmemesinden ileri gelmektedir. Filhakika; bugünkü Türk edebi- yatı bele giir vadisinde sari bir me- lenkoli ve kalitesizlik ile malüldür. Behçet Yazar gösterdi ki; 920 den 936 ya kadar çıkan 144 giir kite- bında umumi bir karekteristik ola- rak tesbit edilen şey anarşik bir arama temayül ve çırpınmasıdır. Bu tesbite ilâve edilecek şey bugünün Türk kariindeki şiire kar- gı lâkayıd ve istihzadır. Türkiyede şiir kitabı artık kitabcının basma- dığı hattâ sahibinin bastırıp yalva- rarak kitabolya bıraktığı bir nesne halini almıştır Edebiyat mecmuala- sında böyle bir istiğnayi kaydede- biliriz, Şüphesiz böyle bir vaziyetin içinden vakaları tamamen tersine çevirerek eşlire aşina kari yok> hükmile çıkmak yalnız bugünün şa- UYANIŞ Resim : Arif Dino MANZARA irlerine racidir. Hakikat; sebepleri ne olursa olsun, ortada Türk kariinin hassasiyeti ve kafasıne göre bir ede- biyat ve giir hayatının hattâ bir sanat hayatının bulunmadığıdır. Halbuki iddia edilebilirki Türki- yede bugünkü genç nesil kadar yeniyi bulma ve eskiyi red dâvası- nı üstüne almış bir nesil idrak edilmemiştir. Bu günün, hiç olmazsa genç- liği, vazıhan içine girdiğimiz yeni bir sosyete nızamının ve amilleri- nin üzerinde düşünecektir. Bunu düşünürken bir yandan cihan mik- yasına çıkmanın diğer taraftan mü giye nufuz etmemenin imkânı ola- maz. Netekim bugünkü Türkiye de daha çok genişlemesini beklediği- miz oldukça kuvvetli bir tercüme bareketi, ayni zamanda -metod- ları ne olursa oleaun- kuvvetli bir tarihçilik ceryanı vardırr Fakat bu günün inkilâpçı genç- liğinin asıl vazifesi, bu bariz iki akıntıyı bir inkilab zaviyesine ram etmektir. Bu vazifeyi yüklendiğini duyan her inkilabçı gencin ise Tütk ede: biyatında bulacağı ve ezberleye- ceği hemen yegâne şair 'İsvfik Fikret başkası olmıyacaktır. Ter- fik Fikret hâlâ bir başlangıçtır. L. ER.ŞCİ