21 Aralık 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

21 Aralık 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 18

SA 80 SERVETİFÜ NUN No. 2261—576 mama, “GRAF SPEE,, HÂDİSESİ Harbin O başın- danberi, lerde hâdise geçen haf- ta cereyan etti. Almanların en son sistem Ceb krovazörlerinden Graf Spee ile üç İngiliz gemisi a- deniz- en mühim rasında atlas ok- yanusunun garb sularında (o vuku bulan muharebe ve bunu mütea- kib Alman krovazörünün ağır hasare uğrayarak Monteviideo limanına iltica etmesi bütün dünya denizçilerinde heyecan uyandırdı. Geminin hasare uğ- rayan kısımlarını tamir ettik- ten sonra limandan çıkacağı ve müttefiklerin donanması ile muharebeye tutuşacağı zan edi- liyordu. Fakat aksi çıktı, ge- mi kendisine verilen mülhletin hitamında intihar etti. Bunu Graf Spee nin kumandanı Lan- gsdorf ın intiharı takib etti, Müntehir kumandanın cenazesi kalabalık bir halk kitlesinin önünde batan iştirakile Buenos Aireste gemi mürettebatının yapıldı. Graf Spee ile muharebeye tatuşan İngiliz (obahriyelileri kumandanın cenazesine bir çe- lenk gönderdiler. Amiral Von Spee Kumandanın ce- sedi Buenos Ai- resteki Alman mezarlığına gö- müldü. Alman ajansı bu deniz hâdisesini şu me- alde tebliğ etti. Deniz (O başku- mandanlığı teb- liğ ediyor: Graf Spee ku- Hans Langsdorf gemisinin ziyaıdan mandanı sonra yaşamak istememiş, 30 seneye yakın bir zamandanberi mensub bulunduğu askeri he- yetin, eski sadık kalarak, bu kararı vermiştir. Langsdorf kendisine mevdu bu- lunan mürettebatı emniyet al- am'anesine tına koyduktan sonra vazife ifa etmiş kanaatile, geminin akibetine iştirak etmiştir. Bah- riye, bu kararı tasvib eder ve hürmetle karşılar. Langsdorf, bir asker ve kah- Führerin Al. man milletinin ve Alman bah- raman sıfatile, riyesinin emellerini tahakkuk ettirmiştir. Yukardakiresimde müntehir gemiye ismi Büyük harbdeki meşhur Alman ami- ralı «Von Spec? yi görüyorsu- nuz. verilen, MAHKÜM — 78 inci Sayfadan Devam — sen bana tekrarlıyacaksın.. Haydi allah rahatlık versin... Gardiyanın yüzü duruldu, bakış ları yumuşayıverdi, cebindeki ken- di sigarasını kotusile verdikten gonra arkasına bakmadan ağır ağıp uzaklaştı... Gece yarıyı geçmişti. Toprak zeminde dudak hizasına kadar içilmiş izmaritler vardı, Yerlerin- den bile oynatılmamış yatak ter- keleri yerde uyuya kalmış insan yığınlarile bir muvazene halindeydi. Jak halâ okuyor; mısralar mıni- danıyordu. Sigara ve mahpushans arkadaşı bile dizlerinin dibinde uyuya kalmıştı. Usulca yerinden kalktı, Dostlarına ninni söyler gibi mısraları dudaklarından ayırmadan kapıya kadar geldi. Çubuk parmabk- lıklı tarassud penceresinden sabahı bekliyordu. Hava ağarmadı; Gardıyan ona «Allah rahatlık versin» diyemedi. Jak sabahı gör- medi diye üzülmedi; papaz ona dua etmişti. Her insana dua edilir, Papaza bile.. Bine Böneau e SOVYET FİN HARBİ — 73 üncü sayfadan devam — Hitabesi bütün dünyada heye- canaver akisler yapmıştir. Bugün henüz tavzzulh etmemiş olmamasına rağmen için için kaynamakta Olan bislerin gü- nün birinde önüne geçilmez bir mahiyet alması ve büyük kütlele- rin idealist mahiyette kaynayış, yapılış ve akışına müncer olması, bütün ' dünyayı herçiimerce &ü- rüklemesi mümdündür. Bu itibarla barbin önümüzdeki haftalar zarfındaki inkişafatını Ce- nevre toplantılarının akisleri ve medeni milletler diyarlarındaki tezahürle birlikte dikkat ve ehem- miyetle takib etmek lâzımdır. M. Sami TEZİŞ Servetifünuna ABONE OLUN Geçen sayıda Abidin Dino. nun Mayakovski yazısında göz- den k çan tashih hatalarından dolayı okuyuculardan özür di- leriz. e m şe AHMED İHSAN Buamevi Ltd.