28 Aralık 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

28 Aralık 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

No, 2362—377 Her bayram Bükreş'ceki Türk- ler burada buluşurlar... ik a Şehirin kenarında Snagovggölü- nün kenarı yaz günü fakirlere says fiyelik vazifesini görür. Sevgili ve kumanyasını moto- siklet ve bisikletlerine yükletip gelen amele ve büyük lüks yapa- rak, gramafonunu da beraber geti- ren memur âijleleri, terzi kızları berber kalfaları.., pa Bükreş'in meşhur âlemleri, çü- rük ozon kokan canlı yerlerinde değil, gosede olur. Otuz kilometre kadar süren yirmi metre genişliğinde büyük asfaltın her iki yanında yan ya- na sıra- sıra meyhanelerde çiftler her yerden çok randevuları verir. Gizlenmek için boskeler, saatte bir uğrayan garsonla, bir piyano ve bir kemanla, şose meyhaneleri başlı başına bir âlemdir. Burada çiftler kendilerini inzi- yâda wddeder, hassas olanlar isim- lerini sıralara yontarlar... Şosede, her on adımda bir ka- zaları önlemek için, belediye ke- yili insanlar için tablalar asmıştır: — Biri, iki görme! « o — Benim bizamdan ilerle! VE. # Bükreş'e gelen her taşralı «Moş>» panayırını ziyaret eder.'Dört mev- simde devam eden bu panayırda her şey bulunur: boyunun santimi kaldar sene sayan 60 santimlik cüce, iki buçuk metrelik sarı çocuk, beş yüzer Kiloluk ikiz kız kardeşler, hava treni, fantomâ tren, salıngaç- lar, duvarda motosiklet, rulet, bak- kara, «İşte papas! Buyur papas! Yok papas!'> Her şey... * Gündüzlerini, ,Tey'de, Snagov- da, şosede erittiğimiz 'yazı geçir- dikten sonra, Çeşmeci'den ayrılıp, «Moş» a göç ettik... Taşralı şair, sambazhanelerden bir akrobat kıza giirini beğendirip balta oldu, kaldı... — Devamı 93ünncü sayıfada — UYANIŞ ECIN FİZİK HASLETLER Güzellik, kudret, asalet, iyi temirli ses, jest ve hareket tarz- ları komedyenin başlıca hasletle- ridir. Kusursuz bir artikülasyon, dramatik bir hassasiyet, metnin bütün inceliklerini ve sahueye uy- gunluğunu iktisab etmek, geyinme- sini ve makyaj yapmasını bilmek ve bütün bu hasletleri ahenkli bir tarzd kombine etmek komedye- nin en mühim vasfını doğurur. Bunlara sahip komedyenleri Fran- sada gördük: Lekain ve Maunet Sully. Bu meslekte bütün bu haslet- lere sahib olmadanda bir de- receye kadar iyi bir mertebeye vasıl olunabilir. Haeletler, tahsilin henüz başlangıcında (gene daya- nıklığı, ciğerlerin, hançerenin V.S. nin hali) üzerinde sıkı bir kontrole tabi tutulmalıdır. Komedyen bünyesini spor usu- lile Çeuvallestirece ve Rusların elzem buldukları, Romalıların fat- bik ettikleri akrobanlığa kadar git- meyerek metinlerin lüzum göste- rebileceği her harekete müsait va- ziyete girecektir. Komedyen şarkıcıların yaptık- ları gibi sesini işleterek Posde et- tikten ve registre'ini tamamile ta- nıdıktan, iyi bir diksiyon iktisab ettikten sonra deklamasyonu etüd etmelidir. XVII ıncı asırda da komedyenin bütün sanatı aşağı yukarı bundan ibareti. Oyun ismi verilen şey uzun müddete mime$ lere ve Camediz de Ariee aktör- lerine tahsis edildi. Henry İrving kendisinden na- sihat iatiyenlere; «açık konuşunuz ve bütün suallere şu cümle ile cevap verin: Açık konuşunnuz ve beşeri olunuz». Derdi. Deklamasyon; mükemmel sü- rette artikule, açık surette telaffuy etmeyi ve doğru söylemeyi istil- zam eder. Bu sanatın temeli, dana ta ve şarkıdaki gibi namedir. An» cak uzun, can sikici, bir çalışma komedyenin birinci hadleti olan bu mükemmel diksi- yonu verebilir. muntazam Jesti başka bir konuşma tarzı- dır. Bunun için de komedyenin an- tonaayonunda olduğu kadar doğ- ruluk iktisab etmesi icab eder. Şah- nede yürümek (başlıca ve en mühim (güçlüklerden o biridir. Her yeni piyesin repetüsyon'ları devamınca &s&hnede hareket ede- bilmek, dekorda hareket edebilmek, © muhite büsbütün imtizaç edebil- mek için komedyen fazla çalışma» lıdır. Meslek tabirince: (bacaklar la bir rol ifa etmek bazen uzun araştırmalara lüzum gösterir.) Ta- biidirki komedyen mütenevvi de- virlerin giyinmesini ve ozamanlara göre yaşamasını bilmelidir. Çehre- sini ve ondan çıkarabileceği bütün ifadeleri bildiği için onu mak- yaj sanatı ile değiştirmesini öğren- melidir. Makyaj sanatı içinde re- sim, ışık ve hatta fizyoloji hakkın- da bilgi sahibi olmalıdır. Louis JOUVET Gelecek Sayıda: İDEOLOJİK VE SEMBGLİST TİYATRO