28 Aralık 1939 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

28 Aralık 1939 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

No. 2369—5377 Bükreş — 91 inci Sayıfadan Devum — Kız atını görmediği zamanlar yalnız şairi seviyordu... Genç şair ise, onunat üzerindeki kıvrılışları- nı yeni .yeni hâfiyelerin gürbüz aıçrayışlarında aydınlatarak, onu, kendinin ilkam perisi addediyor ve Bükreşi ve dünyayı fethetmek ü- mitlerine yeniden sarılıyordu. Ben, ucuz yemek satar bir Türk “İokantasını, yemeği de dahil ol- mak üzere pansiyon edinmiştim. «Moş» panayırinı işleten her bir esnafla dost oluyor: Günlerce hava treninden, duvarda motosikietlerini süren akrobatların sirklerinden ây- rılmıyordum. — İşte papas! Buyur papaa! Xok papash Netvinden bütün oyunların ince- liklerini kavramış, bunları icadeden zeki adamları düşünüyordum... «Mog»'un içindeki Luna park, ışıklarla parlıyor, içerisindeki bar- lar insan doluyordu.., Akrobatın, sirk direktörünün, rulet sahibinin, şans tekerleğinin, Luna park gazinosu, garsonle- rının, hepsinin, bütün numaraları, emeği, yalnız bir mihverin etrafın- da dönüyordu: PARA. Cavit YAMAÇ © SAHNEDE TÜRK KADINI — 89 uncu sayıfadan devam — Bize bu satırları yazdıran, son ginlerde, yakında gösterileceğini duyduğumuz Şehvet Kurbanı adlı Türk filmi oldu. Bu filmi çeviren rejisör, Ertuğrul Muhsindir. Filim- deki baş erkek rolünü de kendisi ifa etmektedir. «Şehvet Kurbanı» nın baş kadın artisti Cahidedir. Cahide sahne hayatımızda, pek kısa bir zamanda temayüz eden genç san'atkârlardandır. Onun bir- çok muvaffakiyetli temeillerini gö- renler bu filimde de bir sinema yıdızı olarak parlıyacağını um- mâaktadırlar. Cahide şimdiye kadar Türk fi- limlerinde esas olarak görünme- mişdi. Bu filim, onun sinemada ilk büyük rolünü gösteriyor. Ca: hide hakkındaki fikrimizi bu filmi gördükten sonra vermiş olacağız. UYANIŞ Kültür ailemizin Büyük matemi: Tarihci Turhan Kıymetli Türk Tarihcisi, mu- harrir M. Turhan Tan da (Samih Fethi) (oOaramızdan ayrıldı. Bu erken ölüm, tarihseverleri olduğu kadar, matbuat ailesini de derin mateme bürüdü. “M. Turhan Tan, müstear a- dile kendisine büyük şöhretler- den birini temine muvvaffak o- lan Samih Fethi merhum, 1886 da, Sıvasta doğmuştur. Kendisi Sıvasın eski bir ailesine mensu- biyetile tanınan ve uzun müddet İstinaf Müddeiumiliklerinde bulun- muş olan Âhmed Fethi beyin oğludur. Ecdadı arasında tanın- mış simalar vardır. Samih Fethi tahsil hayatından sonra, Sıvas idadisinde tarih ve coğrafya okutmuş ve 1908 inkı- lâbını müteakıb İstanbula gelerek bazı belediye memuriyetlerinde bulunmuş ve sultani teşkilâtı ya- pıldığı sıralarda, Üsküb sultanisi edebiyat muallimliğine seçiimiştir. Muallimlikten istifa ettikten son- ra, Remadiye, Yalvaç ve Akşe- hir kaymakamlıklarında, Çorum, Kayseri ve Üsküdar mutasarrıf- lıklarında bulunmuş ve bir aralık Sıvastan meb'us intihab edilmiş- tir, Gençliğinde bir çok gazete- lerde ve bu arada Servetifünun- da Bedreddin Mümtaz; Halil Rüş- tü ve 5. müstear adlarile şiirleri intişar etmiştir. Fakat Samih Fet- hi, asıl büyük kudretini. tarihi tefrikalar yazmakta, göstermiştir. M. Turhan Tan imzası ilk de- fa olarak “Son Saat, gazetesin- de, nazarı dikkati celbetmeğe başlamıştı. Devamlı olarak muh- Tan'ı kaybettik Merhum Turhan Tan telif gazetelerde, gerçekten tat- lı ve kendisine hâs olan üslübile tarihi tefrikalar neşrine devam etmiş, gazetelerin (tarihi tefrika muharrirliği, senelerce onun uh- desinde bulunmuştur. Merhum, “M. Turhan Tan, müstear adını kabul ayni adı etmesinin, taşıyan oğlunu, daha genç yaşında, kendisine halef olarak yetiştirmek arzusundan ileri geldiğini arkadaşlarına söy- lerdi. Eserleri: Âli maceralar, Ce- hennemden selâm, Benli Mehmed, Baht işi, Piçler, Niçin? Bir avuç kül, Solgun gül, Deli, Avareler, Sevinc Hanım, Saray dehlizlerin- de, Yarış, Harunurreşid, Timur- lenk, Hind yollarında, Üç ay ya- takta, Hainler, Kadın avcısı, Pa- şalar - paşazadeler, Cengiz, Cem Sultan, Gönülden gönüle, Tarih- te Türkler için söylenmiş büyük sözler, Akından akına, Viyana dönüşü, Hurrem Sultan... Servetifünun merhuma Allah- tan rahmet diler, ailesinin, ilim ve basın mensublarının teessür- lerine iştirak eder.