27 Şubat 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

27 Şubat 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

Mi Edebiyat konuşmaları — Ilnci Sayfadan Devom — bir eyilikmi ettin? Bilâkis hadise- yi bilen bilmiyene anlattı, mesele- nin iç yüzü büsbütün sislendi, bu- lutlandı, fakat bu dumanın altında bilhassa Gelibolüdeki azizin ruhu için için ağladı. Halbuki sen bunu isşemiyordun. Ne re ki insan, bazan istemediği hakikatleriede karşılaşır. Ne iyi olurdu, bu davada keğ- ke ikinizde süküt etse idiniz... Bana gelince, ikiniz için de üzülüyorum, Hele, mahkemede Namık Kemelin ismi etrafında yeniden dedikodular yapılacağını, ehlihibreler çağrılacağını, merhu- ma filgn hanımın hüviyeti ve ka rakteri üzerinde izahlara girişile- - ceğini düşündükce her tarafım buz kesiliyor. Yazıktır, büyük vatan şairine hürmeten bu gürültüyü burada kesin, Çünkü ikinizde hiç asil ol. mayan bir davanın içindesiniz. Haydi iyi arkadaşlarım, haydi, vaz geçin bu işten,. Hakikate yumruk- larınızı sıkarak değil, mümkünse kalbinizdeki şefkat heyecanile ba- kın. O zaman eminim, dahs iyi anlaşacakaımız. Çünkü neticede ikinizde Namık Kemalin hayranı ve hürmetkârısınız : biriniz onun hakkında kKooa bir eser yazarak, diğeriniz onun namına hakaret edildiği zana düşerek... Halbuki düşünmeli ki bazı 88- tarlar belki bir beceriksizlik bir dikkataizlik nişanesidir, ' fakat hiç bir zaman kaste makrun değildir. Aksini gasil kabul edebiliriz? Hem ve için?.,, Halid Fahri OZANSOY - © Operanın Tarihçesi — W Büncü sayfadan devam -- ehemmiyet verilmiş ve inkişaf et- tirilmiştir. Buna mukabil de dra- matik hisler ses oyunlarının ihti- şamile söndürülmüştür. Bundan sonra Hralların ve şa- rayın zevkine inbisarleden temşil- Hr halka da gösterilmeğe başlanıl. miş ve 17 nel âsrın ikinci yarısın- da İtalyada halka mahşu« tiyat- rolar açılmıştır. Cavalli ve Ceşti A gibi velat bestekdrler bir pi ö- erler yazmışlardır. sında Bearlatti gelefleri Zem ihmal edilmiş olan teknik bilginin ehömmiyetini ortaya koyruştar. Büyük istidadını derin bir Conte poini (2) vukufiyle birleştirerek dehasının ilhamlarından ineydana güzel eserler çıkartmıştır. Operay3 mütenevvi bir iade kabiliyeti ve: ren ve kendisine kadar bilinmiyen mysikideki (hava) yı ve resitati- fin (3) muhtelif şekillerini ilk geti- ren odur. Muasırları arasında Fres- shi de operada mişansene verilen shemmiyeti göstermesi (itğbarile şayanı dikkattir. 300 korlet, 46 suvari ve şayani hayret bir &t, Aslan, fil ve diğer hâöyvanadın İş tirakile oynanan Berenıce adlı e- seri bu bakımdan fevkâlade bir hususiyet arzeder. İtalyada opera inkişaf ederken Fransada da Bale temsilleri don. tekâmüt şekillerine vasıl oluyor- du, Anne de Antriohe'in buğurun- da oynanan bir İtalyan piyetiüde Ayılar, Maymunlar, Deve hüşleri dans ediyorlar ve hatta eğilerek bir çeşmeder su içiyorlmd. Bu arada meşhur Luioi Raseinlu beş» telediği Orleo traji-komedişinin de çok muvafiskiyet (kazandığı görülüyor. Bunu Cornaille'in As- sonoy tarafından bestelânen And- româde'i takip ediyor. Büleler v6 Pastoreller çoğalıyor. İtalyan bes» tekârı Cavalli Parise gelerek Serşe isimli operasını oynatıyor. Bu eser için Lulli bele hevalem yazıyor.. Cavallinin kazandığı muvaffakiyet Lulli'ye bu yolda çalışmak afzu- sn veriyor. Ve oda derhal Trağ- bet görüyor. Kendisine yegâne rakip olarak gördüğü organiat Camberf 1675 de Pomone itimli pastorali temsil ettirdikten sonra geni bir eser vermeğe haşırlan- maktadır. Fakat Lulli'in çeyirdi- ği entrikalam eserlerinin güftesini yazan rahip Perrin'in Kraliyet musiki ekamidisinin rağdürlüğün- - den atıldığını görüyor. Çemberi de o tarihten sonra musiki harekşt- lerinden uzak tutulüyor. Ye İğ. giltereye giderek 1677 de orada ölüyor. e Isj Musiiide ayni zamanda ira olu. | nan iweledtleri terkip ve igili sanal, 18) Konuşma dellamanyonunu iaklif eden ve ölçüye tab! oiniyan bir neyi törte- nüm. basan itidal "i kişingelaron böyük rilmiştir, bi sevimli, ir İşin niaş ve ruhuna siz ekoliyün e İngitterede de İ7 ol sari ke) den opetanın doğduğı hib oldum, Çifâske) gi, 4 ve masikişiniinn mwüşberek dahâ ii eden Purepli inik iy le wi per ve Havva) $ı olman Bu tatibten sora DK yi