31 Temmuz 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

31 Temmuz 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 5

Meclis 4 Ağustosta toplanıyor Asker ailelerine yardım lâyıhası müzakere edilecek Büyük millet Meclisi dört Ağustos pazartesi günü toplana- caktır. Bu toplantıda askere gi- denlerin ailelerine yardım hak- kında hükümetçe hazırlanmış bulunan kanun Iâyihasının müs- tacelen müzakere ve intacı teklif edilecektir. Bu iş hakkında her vekâletin mütaleası alınmış bu- landuğundan lâyihaya son şekli verilerek önümüzdeki günlerde Meclise takdim edilecektir. Bu lâyiha günün âcilen helli icab eden mevzularından birini alâ- kadar eylediğinden hükümet Meclise bu layihanın teşkil adi- lecek muhtelif bir encümende tetkikini teklif edecek ve Meclis umumi heyeti eylüle kadar tatil kararı vermeden bu işi intaç eyliyecektir, | Harb HAF TA vaz iyeti | Şark Cebhesinde bir değişiklik yok — İngi- lizler gene istilâdan bahsediyorlar | yazan: Kudret Cemil | Geçen haftaki yazımızda Al- man - Sovyet harbinden scele ne- tlceler bekliyenlerin yanıldıklarnna işaret etmiş ve bu büyük muhare- benin daha hayli müddet uzeya- cağı tahmininde bulunmuştuk. Hâ- disat, bu tahminimizi teyid etmek- te berdevamdır. Bir haftadanberi geçen zaman zarfında bazı mevzii küçük tebed- düller müstesna, cephelerde osaslı hiçbir değişiklik olmamıştır. Aİ- men ordularının şiddetli taarruzla» rı, Sovyet kıtalarının ise anudane mukavemeti devam ediyor. Bu or- dular müteadit defalar ileri sürül- düğü gibi inhilâl etmemiş, bilâkis mukavemet kudretlerin biraz,daha arttığı müşahede oluumuğtur. Türk - Alman Paktının imza merasimine ait bir hâtıra ia Hâlen en şiddetli çarpışmalar Smolenks ve Jitomir mıntikaların- da vukua geliyor. Bu bölgelerde devam eden iki büyük meydan muharebesi nihai bir vaziyet ihdas edemese bile, harbin seyri üzerin- de kat'i bir rol oynayacaktır. Rus- lariçin, Moskova ve Kiyef'in akibet- leri bu muharebelerin kazanılme- sına, yahut kaybedilmesine bağlı- dır. Smolenks meydan muharebesi halen Sovyetlerin aleyhine bir in- kişâf göstermemiştir; Kiyef'in et- rafında cereyan eden çarpışmalar ise, bu şehri tehlikeli bir durumda bulundurmaktadır. Mamefih, Rus- ların bu cephede de vaziyeti dü- zeltmeleri mümkündür, İkibin kilo- metre imtidadındaki büyük muhgs. rebe sahaşının diğer mıntıkaların- da vaziyet nisbeten sâkindir, Netice olarak denebilir ki, Al- man » Sovyet harbinin müstakbel inkişâfiarını keştirebilmek için, en az daha bir hafta geçmesi lâzım- dır. ingilizler istllâdan bahsediyor ? Alman-Sovyet harbi, İngilizler hesabına aranıp da bulunmıyacak bir fırsat oldu. Almanyanın çarkta meşgul olmasından bilistiftade ha- zırlıklarını bir kat daha arttırmağa koyuldular. Fakat sadece bu kö dar mi ?$ Alman teyyareleri bü- yük kitleler halinde Şark cebhesi- ne sevkedildiği için, garbda hava hakimiyeti zaruri olarak inglizlere geçti; Atlantik muharebesi İngilir- lerin lehine döndü ve Akdenizi — Devami son sayfada — 123 — Servetifünun — 234 5