31 Temmuz 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

31 Temmuz 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

Ma $OINOltKOŞESİ VİNCENT VAN GOGH Lâğnete Yazan: Andre VARNOD Vincent Van. Gogh. hayatını gon- suz bir ıstırap olan Iâgnete uğramış ressamlardan biridir. Kendisinde yanan mukaddes âteğ onu cinnetin kapılarına götürmüş trejik ve ih- tiraah bir hayattan sonra otuz yedi yaşında ölüme sürüklemişti. Fakat Vio. V. G. ölümünden sonra gö- rülmemiş ehemmiyette bir eser bırakmıştır. Vine. V. Gogh 1853 senesi 30 martında Hollanda'nın Groot Zuns- test şehrinde doğmuştur. Babası papazdı. Âilesinde bilhassa iki kişi hayatında mühim rol oynaya caktı, Bunlardan biri tablo taciri Govpilin eski ortağı olan amcası ki sonra eski ticarethanesinin bir şu- besine Vincent'i çırak olarak yer- leştirmiş; ikincisi de bütün haya- tında ona yaşamak ve resim yap- mak imkânını vererek kardeş dev- gisinin en güzel misallerinden bi- rini veren küçük kardeşi Theo olmuştur. Vincent hayata çok sakin ve ileride kendini bekliyen mukadde- ratıa neler olabileceğini göstermi- yen bir şekilde başlar. İlk önce Bruxelle'de muntazam bir çırak olan Vinecnt sonra Londra'da çalış» tağı Govpil müessesesinin itimadını kazanır. Fakat telibsizlikle genç bir İngiliz kızına âşık olan Vincent ondan yüz bulamayınca hakiki bir ümitsizliğe düşer ve hâdise derhal beklenmeğik nisbetler almağa baş- lar, Artık Londra'da da yaşayama- matadır; Paris gubesine nakline mu- vaffak olur. Fakat herhanği bir sebeple olursa olsun meşgul olabil- mek için zihni çok dağınıktır. Günlerini küçük bir otel odasında İncil okumakla geçirmektedir. Fa- kat nihayet tahammülü kalmaz, işini bırakarak Hollanda'ya döner. 124 — Servetifünun — 2345 Uğrayan Ressam Cihat YURAK Çeviren : Şimdi ne yapacağı hakkinda hiç bir fikri yoktur. Kendisinde gördüğü işleri daima değiştirmeğe şevk eden bir merak, endişe kök- leğmiştir. İlkönceleri biraz resim yapmağa başlamıştır. Fakat bu he- nüz bir iptilâ halinde değildir. Eendisinde saklı olan ve onu her Van Gogh zaman resim yapmağa teşvik eden şeytan henüz meydana çıkmamış» tr. OÜmlitsizliği içinde süküneti dinde arar. Nihayet: — Artık yalnız değilim! diye haykırır. Allah benimle beraber.. Fakat papas olabilmek içini derslere devam etmek imtihanlara girmek lâzım. Vincent biraz sonra bu işi yapamıyacağını anlar, Fakat ne ehemmiyeti var? Misyoner olacak, bedenile çalışa- cak ve imanı onu koruyacaktır. Belçika'da Borinage'deki maden amelelerini dine davete koşar, fa- kat mevkiine bağışlanan mütevazi konfor onu utandırmaktadır. Bt- rafındaki insanların en sefili gibi —— >>ğğy,ğğ>ş——ş—ş jğ—————ç—— yaşamak ister, bütün parasını fa- kirlere dağıtır, bir kulübede kuru toprakta yatıp kalkmağa başlar, paşavralar giyinmiğştir. Fakai bu fazla hamdanlık ma- dencilere emniyet vereceği yerde yeni papasdan ümitlerini kesme: lerine, hatta onunla eğlenmelerine sebep olur. Zavallı Vincent'in va- sifeside bunun üzerine nihayet bulur, Bundan sonra onun içini, ısti- rabını ve sefeletini yollarda sürük- leyerek onun bunun #adakasile yaşadığı ümitsizlik günleri başla- mıştır. Âllesinin onu geçindirmesine imkân yoktur. Hem artık bir mes- lek sahibi olmak ihtiyacı da ken- disini göstermiştir. Faket hangi meslek ?.. Bu egnadadir ki Vincent kur- tuluş yolunun, mesleğinin ressam- lık olduğunu anlamıştır. Bu fikrini Paris'te kardeşi Theo'ya yazer. Theo srtık bütün hayatında oyna: dığı harikulâde rolüne başlamıştır. Büyük kardeşine inanan Theo ona yardım edecek, kazancından artır- dığı paraları ona gönderecek, Vin- cent onun sayeninde ressam olabi- cektir. Onun içini ertik yepyeni bir hayat (O başlamaktadır. £ İlkönce Bruxelle'de artistlerle düşüp kalk- mağa başlar. Sonra mesleği öğ- renmek için yeğeni Mauve'in atel- yeşine gider, Fakat muntazam bir hayata bir türlü alışamıyan Vin- cent Mauve ile kavga eder; yeni- den macera hayatına atılır. An- vers müzesinde Rubensin tabloları Vıncent'i altüst etmiş, limanda se- tın aldığı Japon estampları ona yepyeni ufuklar açmışlardır. Dur- madan çalışan bilgisine yeni şey- ler ilâve etmeğe uğraşan Vincent Hollanda'dan, Belçika'dan bıkmış, doğru Paris'in yolunu tutarak Luvr müzesinde kardeşine randevü vermiştir. Vincent Pariste 1886 dan 1888 e kadar yaşadığı iki sene zarfında Theo kardeş sevgisinin yapabile- ceği bütün feragatleri ve fedakâr- lıkları gösterecektir. İki kardeş (Laval sokağında Theo'nun küçük dairesinde otura- eaklar, Vincen'tin bir atelye ss- hibi olabilmesi için Theo Leple sokağında bir oda kirmayacaktır, — Devamı son sahifede —