23 Ekim 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

23 Ekim 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 11

ni şâd etmekdedirler. Maddi me: zar, denizlere âşık ruhunu göste- ren bir sembol, bir âbidedir. De- nizde doğan, denizde büyüyen ve nihayet babası gibi denize gömü- len büyük denizvinin hakiki med- feni ise, tarihin ginesi, bizim kal- bimiz ve huzuruna bin tekrim ve tehiyyet getiren dalgalarla gönlü- müzden kopan: «Fatiha» lardır.. Barbaras'un irtihaline söylenen «Tarih» lerin en meşhüru: Mâte Reisul - Bahr terkibidir. Diğer tarih de şudur: Daldı rahmet denizine Kapdan Barbaros'un başucunda yazılı şâir Zikri! ye aid «Tarih> de şöyle biter: «Nola Hayruddin Bahr-i- İytfi- hakkda olsa nâm, Mühim bir yanlış Burada dikkat olunacak bir nokta vardır. Gazetelerimizden bazıları Pre- veze zaferinin yıl dönümü dolayı. siyle yapdıkları neşriyatda Barba" ros'un ölümü ile Preveze zaferinin tarihi gibi iki mühim ve âlem şü- mül vak'ayı birbirine karıştırıyor- lar. Halbuki beynelminel denizci mizin vefatı; Hicri 953 - Milâdi 1546 olduğuna göre bu âlemden göçeli tam 395 sene olmuştur. Pre veze zaleri ise 1538 yılındadır. Bi- naenaleyh Barbaros'un vefatından sekiz sene önceye rastlar. Bu gibi mühim yanlışlıklar affedilmez bü- yük hatalardandır. Dikkat edilmesi lâzım gelir... Barbaros devrinin diğer amiralleri Barbaros devrinde iştihar etmiş Süleman reis, Murad Reis Kanuni donanmasında Sancak çekmek hak- kını haiz olanlardan : Kara Mah- mud, Ali ve Bostan Relsler,-bilahere Kılın ç Ali Paşa nâmile kapdanlık eden - meşhur amiral: Uluç Ali rels Rodos mirlivası: Kurdoğlu Ah- med Bey, Hurrem Bey, Deli Ca'fer, Koca Dayı, Sancaktar Reis, Kurdoğlu Muslihuddin, Kemâl Reis, Şa'ban Reis, Aydın Reis, Sinan Reis, meş- hür Piri Reis, #âir ve korsan Seydi Alt Reis, Hayruddin Paşazade Ha- sen Paşa.. gibi bir takım amiraller daha vardır ki bunlar, Barbaros gibi sKapdan derya» lık ve “Fatih, unvanını ihraza muvaffuk ulama- mışlarsa da vatan ve millete ifa etdikleri büyük hizmetlerile tari- hin şanlı ve en şerefli sahifelerini işgal eylemişlerdir. Bunlardan biri ve en marufu Gazi Kaca Turgud Paşa'dır ki nâmını tebeil ve bü- yüklüğünü tarif edebilmek için - tarihin kabul ettiği üzere - Bar- baros,un ziyaını bildirmeyen adam 1. diye tavsif etmek kâfidir. Ruhları şâd olsun mübareklerin! Barbaros'a yapılan ihtifaller İlk Barbaros İhtifali 18 sene evvel yâni; 1923 Martında yapıl. mışdır. Yazan ve düşünen İhtifalçi Ziya Bey merhumdur ki bizde ilk ihtifalleri ihdas ve tatbik eden de odur. Onun himmet ve gayretile yapılan bu ihtifal, o gündenberi araya giren siyasi ve içtimai mub- telif maniler dolayısiyle tekrarlan- mamışdı. Dört yıl önce Âbidin Dâ: ver'in pek musiyb olan teklifi üze- rine Başvekfletin müsaadesi, İs tanbul vilâyetinin yardım ve alâ kalarile Preveze deniz muharebe- sinin dört yüzüncü yıl dönümüne rastlayan günün sabahında yâni 27 Eylül 1938 Salı günü saat onda Begiktaşda büyük Amiralin türbesi önünde ilya edilmiş oldu. O za mandanberi tekrarlanıyor. Allah sebeb olanlardan razı olsun | Son söz Barbaros cidden büyük adani- dır. Dünya bahriyesinde metod ittihaz edilecek yenilikler getir. mişdir. Kurduğu sağlam disiplin ve iutizam ayrıca tahlil olunmeğa değer. Hülâsa Türkük İbn is Sin&'sı, Mevlâna'sı Sinan ve Fârâbi'si ne ise Barbaras'u da odur. Şecaat itibarile belki onların da üstünde gelir. Ne yazık ki kırık kalemle onu anlatacak iktidarda değilim. Bu ciheti benden selâhi- yetli olanlara ve son gözü de yine kendi gibi büyük denizci ve şâir Seydi Ali Rels'e bırakıyorum; Deniz üstünde yürürüz Düşmanı arar buluruz Ocümüz komaz oluruz Bize Hayruddinli derler. Maziyi tedkik etmek hem ilmi, hem de mill bir borçdur. Ne mut lu bağrında bir Barbaros doğuran Türk milletine ve ne matla onun asiyl kanından gelen aziyg ve edib dostum Resai Barbarosoğlu'na ! Cemâleddin SERVER NOT: Eski edehiyat hocalarından mubteram Bay İbrehim Edhem'e İkinci rütâfnâmenizi de aldım müste- fid oldum. İsraf buyurulan iltifatları uta- narak okudum. Takdir ttdiğiniz Nevüâl ya: zim gibi bu makalemi de kendi kifayetim- den ziyade irfan ummanı olan eserlerinden her zaman istifade etdiğim Eelâf'ın semi: hâne himmetlerine borcluyum. Binaenaleyh lâyik olmadığım teveccühleriniz sahiblerine aiddir. Bilmukabele arzı ibtiram eder, mem- ieket irfanına hizmeiden yorulan müberek ellerinizi öperim. Ca, Ser, YENE Şehrin Işıkları Haydi sür arabacı, haydi daha teri, Allaha götürdüğüm hayal kırıntılarıdır; Sevgiyi kaldırımda gördüğüm gündenberi, Dünyamı zindan eden şehrin ışıklarıdır.. Haydi sür arabacı, haydi bir şarkı söyle, Bana rüyadan kalan bu nal kıvılcımları; Yarın bir başkasını taşıyacaksın böyle, Yarın bir başkasının sokak kaldırımları.. İhsan BORAN 273 — Servetifünun — 2357