6 Kasım 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

6 Kasım 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 10

Milli milini atürük lâblı ihtilâfını meydana çıkardı. Böylece şimal komşumuz da har- bin yangınları içine girdikten son- ra, diğer komşumuz İran işgal faciasını gördü. Memleketimizi bu kadar yakın» dan alâkalandıran askeri harektler bizim uyauıklığımızı son derece arttırmış ve taahhütlerimize ve dostluklarımıza sadakat çerçevesi içinde şerefimizi ve eimniyetimizi koruyan sulh arzusu, siyasetimizin mesnedini teşkil etmiştir. Demin bahsettiğim Balkan ha- reketleri, memleketimizin emniyet ve masuniyeti bakımından üzerin- de çok büyük hassasiyetle durdu- gumuz bir mesele olmuştur. Rilir- siniz ki, Balkan milletlerinin istik- 1âli, Cümhuriyet Türkiyesinin takip ettiği siyaset temellerinden biridir. Bugüne kadar temennilerimiz ve gayretlerimiz, nasıl bu istiklği- lerin mahfuz kalması üzerinde raerkezlendiyse, gelecek zamanlar içinde hişlerimiz ve dileklerimiz ayni kalacaklardır, Milletin sayın vekilleri, Cümhuriyet hükümeti, Avrupa harbinin son durumunda bitaraflı- gını ilân etmiştir. Bundan başka, muharebe içindeki bütün devlet- lerle münasebetlerimiz eski ve ye- ni muahedelerle tanzim edilmiş bulunuyorlar. Bu muahedelerin hükümleri tamamile mer'idirler. Bunları söyledikten sonra, Türki- yenin bugünkü harp önünde du- rumunu iyice anlatmış olmak için karşılıklı saflarda bulunan başlıca devletlerle münasebetlerimizi be- lirtmek isterim, Almanya ile münasebetlerimiz Balkan İhareketleri esnasında en çetin imtihanını geçirmiştir, deni- lebilir. O zaman, bizdeki alâka ve endişeyi lâyık olduğu ehemmiyet- le gören ve anlayan Alman dev- letinin sayın reisi Hitler, bans yazdığı hususi bir mektupla, mem- leketimize karşi dostluğunu gös termiş, ve hükümetin tasvibile kendisine vermiş olduğum cevap, ve bir kere daha vaki olan mek- tuplaşmamız, 17 Haziran 1941 ta- 296 — Servetifünun — 2359 Sef — 289 uncu sayıfadan devam — Âmin; < Beyni Bİ: m» Hi Til Firin - şal eymen vücude getiren karşılıklı itimad havasını yaratmıştır. Bu neticeyi memnuniyetle kaydetmek isterim. ürk - Alman münasebetleri o tarihtenberi hiç bir zaman bulan- mıyan bir dostluk takip ediyor. 18 haziran 1941 tarihli dostluk ve saldırmazlık muahedesinin hüküm- leri, her şart içinde mahfuz olarak devam ediyorlar ve devam ede- seklerdir. Son günlerde imzasına muvaifakiyet elveren ve yakında yüksek tasdikinize arzedilecek o- lan Türk- Alman ticaret ve dost- luk anlaşması, bu dostluk ve iti. mat siyasetinin hayırlı bir seme- resi olarak telâkki edilmeğe lâyıktır. Bayın arkadaşlar, 1940 yazında Fransanın mağ- Tübiyeti, İngilizleri en müşkül bir vaziyete uğratmış bulunurken, Tür- kiyenin müdafaa ve matuniyet umdeleri ile takib etmiş olduğu siyasetin bir noktasına halel gel- medi, ve Türkiye ittifak muahe- desine s&dakatini açıktan açığa söyledi. Türkiye dünyanın en bü- itabesi yüküerisilerintimn hirine ZETE gün dostu olduğunu, o zaman bir ker- re daba ispat etmiytir, Aynı mü- dafaa ve masuniyet umdelerine istinat etmeğe devam edecek olan harici siyasetimiz, taahhüdlerine sadakati, Türk milletinin şiarına tam tevafuk eden, umumi menfa- atlerimize beynelmilei ahlâka ye- gâne uygun olan bir prensik ols- rak tatbik edecektir. Aziz arkadaşlar, Arzetmiş olduğum bu siyaset, memleketimizin coğrafi vaziyeti ve harbin inkişaflarından doğan hususiyetler öntinde, artık her ta- rafta kabul ve takdir edilmek lâ- zım gelen dürüst mahiyetini teba- rüz ettirmiştir. Müstakil, hareketlerine hâkim ve kuvvetli Türkiye, kimseyi teb- dit etmiyen bir sulh yuvası halin- de, ve medeniyet için faydalı bir unsur kıymetinde kendini göste- riyor. Memleketimizin siyasetin- deki esil hedefler ve gayretler, takdir olunmaktadır ümidindeyiz. Ankara Devlet Resim Sergisi Sabri Fettah: Natür mort