6 Kasım 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

6 Kasım 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

Kn Basın Birliği Umumi Kongresi İstanbul gazetecileri kongreye bir takrir verdiler Ankara 3 — Türk Basın Birli- ği umumi kongresi buğün saat İl de Ankara Halkevinde toplanmış- tır. Celşeyi merkez idare heyeti reisi Falih Rıfkı açarak yoklamayı yaptırmış ve ekseriyetin mevcud bulunduğunu, kongre reisliği ile reis vekilleri ve dört kâtibin iuti- babı lâzım geldiğini bildirmistir. Birlik umumi kongresi Hasan Reşid Tankut'u kongre reisi, birin- ci reis vekili Matbuat Umum Müdürü Selim Sarper ve ikinci reis vekili olarak da Hekkı Tarık Usu intihap etmek istemişse de Hakkı 'Tarık Us mıntaka birliğinin mesul bir azası olmak &ıfatile bu teveccühü teşekkürlerle kabul et- memiş ve yerine Refik Ahmet Se- vengili intihap etmelerini kongre azalarından rica etmiştir. Bu rica kabul edilmiş ve dört kâtibin de seçilmesinden #onrâ Hasan Reşid Tankut kürseye ge- lerek kendisi ve reis vekilleri hak- kında kongre azalarının gösterdiği teveocühe tejğekkür etmiş ve kon- grenin umumi hatları üzerinde mütelealar serdetmiştir. Bundan sonra komisyonlar teş- kil edilmiş, Matbuat ve Basım Bir- liği kanunlarında tadiller yapıl- mağını teklif ederek takrirlerin komisyonlara havale edilmesi işile meşgul olunmuş bu meyanda İe- tanbul gazetecilerinden 56 - 6 ar. kadaş tarafından meslek haysiye- tini korumak için teklif edilen bir takrir muhtelif encümene havale edilmiştir. Ayrıca umumi kongre azaları bugünkü toplantılarında Milli Şe- fe, Başvekile ve Büyük Millet Mectisi Reisine ve Parti genel Sekreterine birer bağlılık telgrafı gönderilmesine de karar vermişler- ir, Basın Birliği merkez idare he- geti reisi Falih Rıfkı Atay kongre azası şerefine dün akşam bir ziya- fet vermiştir. & O K Avni İnsel, İtalyanın en meş- hür edibi olan Pitigrilli'nin maruf “Kolkain,, adlı romanını Türkçeye çevirerek vitrinlere koymuş bulu- nuyor. Bütün Avrupa münekkitlerini «Mühim» sıfatının etrafında birleş- tirmiş olan bu kitabın lisanımızu nakledilmesi bizi sevindiren işler- den biridir. Pitigrilli, “Kokain, de, iki harp arasında Avrupa'da türeyen, ken- âilerini zekâ nümunesi addeden, neden geçindiği belli olmayan, yirmi dört saatini nükte ile geçi- rip, patolojik vak'aların kahramanı olan kadınlara «jigolo» luk eden, dünyanın en Kozmopolit mubhitle- rinde yaşayan ve günlük «beyaz» tozunu ihmal etmeyen tiplerden birini anlatmaktadır. Cemiyetin en acı yaralarından bi- rini teşkil eden bu tip, fahişeler, iki nükte ve beyaz tozu arasında yine bir nüktenin kutbanı olarak sönüp gidecektir. # Pitigrilli'nin kuvvetli mizahi üslübü ile üstü güçlükle kapanan bir facianın perdesi kaldırılmakta- dır. | Kitaplar :| Iİ N Kitapta en kuvvetli «verve> Pitigrili'nin sağlam satırı en tu: haf hayat telâkkilerini, en büyük rezaletleri bir projektör kuvvelile aydınlatmaktadır. Modern fraklar giyen bu &er- serilerin hayatını fevkalâde müşü- hade ile elde eden muberrir, ki- tabı kapadığımız zaman dudakla- rımızda acı bir tebessüm belirmek- dir. Avni İnsel bu kitabı tercüme etmekle güzel bir iş yapmış bu- lundu. 4 Pitigrilli'nin zarif üslubu ter- cümede büyük bir sadakat eseri olarak orijinalitesini muhafaza et- mektedir Asrın en büyük yaralarından birini bütün tütizliğile anlatan bu romanı tercüme etmekle, Avni İnsel, tercüme kütüphanemize en kıymetli eserlerden birini kazan- dırmıştır. Asrın en realist ve fecii hallerini en zarif nüktelerle anlatan eserler- den biri olan “Kokain, i okuyu cularımıza, bilhassa, tavsiye ederiz. M. ÇAM. 290 — Servetifünun — 2359 Tenkit zihniyeti Bizde fenkit denen nesnenin olmadığını bir kere daha anlamış olduk. "Hamlet" münakaşası bu fikirde haklı olduğumuzu meydana çıkardı. Bizde objektif bir tenkit zihniyeti yokdur. Ve bu gidişle de daha uzun zo man ondan mahrum kalacağız. Halbuki sanat da ten'kidin ne kadar büyük rolü vardır. Sanatkârin kusurlarını anlayabil mesi işin, münekkit en büyük rolü oynar. Büyük sanatkârlar, daima büyük Yazan : Oktay AKBAL münekkitler bulunan omemleketler- den çıkmışlardır. Emile Fagust, Jules Lemaiire gibi üstad münekkitler hiç şüphe yok, zamanlarının sanatkârları üze- rinde büyük tesirler icra etmişlerdi. Bizde ise yıllardan beri tenkit başlığı altında gördüklerimiz ; küfür veya m Edebiyatımızda yegöne münek- kit diyebileceğimiz insan hiç şüphe ok Nuru Ataç'dır. Lâkin Nurullah Ataç yıllardan beri bu boş sahada tek başına at koşdurmakdon yorulmuşdur. — Devamı 298 inci sayfada —