6 Kasım 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

6 Kasım 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 3

SER VETİIFUNUN Sahibi ve müessisi A. İhsan Tokgöz Neşriyat Müdürü : H. Fahri Ozansoy Fiyatı 15 Krş. UYANIŞ SİYASİ —- EDEBİ —İLMİ—SOSYAL— HAFTALIK GAZETE * Kurnlaşa 1891 yu 5| — ci 90 Mo. 2359 Telgraf : Servetifünun İstanbul Telefon: 21013 6 İkişciteşrin 1941 Perşembe MİLLİ SEFİN HİTABESİ Büyük İnönü'nün Millet Meclisinde söylediği nutuk bütün dünyada derin akisler uyandırdı Nutkun dış siyasetimizi belirten kısmı «— Büyük Millete Meclisinin sayın aZasI, Altıncı intihap devresinin ü- güncü” içtima seneğini açıyorum. Sayın üyeleri sevgi ve saygiyla selâmlarım. Geçen bir sene zarfında dünya buhranı, insanlık için büyük ıstı- raplar içinde geçti. Türk milleti, bu acı yılı da, kendi derin anla- yışı ve milli kuvvetine güvenile karşılamış, tehlikeli anlarda soğnk kanlılığını bırakmaksızın, Cilmhu- riyet hükümetinin içerde ve dışar- da vatanın emniyetini korumak için yaptığı geayretlere yardımcı olmuştur. Milletimiz, kaygusu va- tanın selâmeti ve nizamı olan Bü- yük Meclisimizin yakından izinde yürümüşdür. Yurdumuzun her tarafında dir- lik, memnun olacağımız bir hal- dedir. Dünyanın bu devrinde, vs- tandaşlarımızın ve memleketleri- mizde yaşamakta olan herkesin bütün haklarından ve meşru men» İaatlerinden serbestçe istifade et- mekte olduklarını söylerken iftihar duymaktayız. Memleketin her köşesindeki samimi birliği ve Türk devletini idare eden büyük meolise ve Cum- huriyet hükümetine karşı milletçe gösterilen itimadı eşvinçle görü- yoruz. Yabancı emellere sürükle- yici telkinler, ortamızda yayılma ve tesir alanı bulamamışlardır. Millet yapısının sağlığı ve sağlam- lığı her vakitten kiymetli dayan- cımız olacakdır. 'Tabiidir ki vatan selâmetinin isterlerine uygun olarak dahiliye ve adliyemizin dikkatleri, normal zamanlarda (olduğundan xziyade milli nizamlar üzerinde toplan- mıştır, Milletin sayın vekilleri, Geçen toplantı yılıbın başın. dan beri dünya durumunun gös» terdiği gelişmeler neticesinde, O zamanki tahminlerimize uygun, olarak, harp alanı korkunç bir tarzda genişledi. Bütün Avrupayı ve hemen hemen bütün Asya ve Afrikayı sarmış olan harp ve işgal faciaları, memleketimizin etrafında bu felâketlerden masun kalmış bir tek millet bırakmadı. Esefle” görüyoruz ki, yarınki manzarânın medeniyet âlemi için bugünkünden daha elemli olması ve yıkıcı harbin bütün dünyaya daha ziyade genişlemesi, gitgide kökleşen bir ihtimal halindedir, Yangınlar içinde inleyen Âv- rupa ve Asya kıtalarının bitişik noktasında sulh ve sükün yurdu aziz vatanımızdır. Harpten doğan bin türlü felâket içinde bütün mil. letlere karşı insani vazifesini kud- reti nisbetinde yapmakla iftihar dayan memleketimiz, bir gün de dünyanın beklediği ve muhtaç ol- duğu barışın kaynağı olabilirse, bundan duyacağımız sevinç pek büyük olacaktır. Saygı değer arkadaşlar, Son toplantımızın başındanberi vukua gelen ihtilâtlar sayılamıya- cak kadar çoktur. Balkan olaylariyle başlıyan ha» reketler, Irak ve Suriyedeki geliş- melerle batı ve cenup koruşuları mızı muharebe ve işgal alanı he line koydu ve birdenbire bir dev İevamı 296 ınct sayfada) 289 — Serretifünun — 2359 i dei a şi