11 Aralık 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

11 Aralık 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 13

iskarpin, bir iki defadan fazla giyi- lemiyen en ince çorab ve her türlü süsden geri kalmamak iptilâsı, bir yandan da genginlerimizin moda kaprisi uğrunda yapdıkları sefahat, içtimai dertlerimizin en büyüğü- dür. Yüksek ve münevver kadınla. rımız şahsi ve manevi kıymetleri- nin ifade etdiği güzellik ve sade- lik içindelüksden feragatin, bügün için hepimize düşen bir vatan bor- cu olduğunu takdir ederlerse, istih- lâki mahdut olan bu basit ve fakir tabakanın israfından memleket ik- tisadi hayatı nisbeten az sarsılır. Nihayet onlarda kendilerinden çok daha üstün olanların sadeliğinden utanarak görenek iptilasından vaz- geçerler, Milli iktisadi çok alâkadar eden ve tasarrufa düşman olan iki mü- him derdimize daha temas. edece- ğim ; Bazı aileler arasında müzmin bir hastalık halini alan poker, bi- riç iptilasile, evlerimize ve dtiğün- lerimize çelenk götürme adetleri» MİZ... Ölülerimizin aziz hatıralarını takdis etmek istiyorsak çelenklere israf etdiğimiz paraları Kızılay gibi her derdimize el uzatan içtimat bir yardım müessesemize, Hava ve Ço- cuk Esirgeme Kurumlari, Kimsesiz- ler Yurdu vesaire gibi memlekete faydalı hayır tegekküllerine teber- rü edemezmiyiz z SE Sa Düğünlerimize götürülen boşu- na bir gok para dökülen çiçeklerin yirmi dört saatlik kısacık bir öm- rü içinde hiç bir hatırası kalmıyor. Hediye gotürülecek şahısların iç- timai mevkiine, dostluk derecesine göre memleket mamulâtımızdan halı, çini, altın, gümüş, kristal eş- ya vesaire gibi yeni kurulan bir aile yuvasında ebedi bâtırusı da ka- lacak her hangi bir şey düşünüle- mez ımif.. Bu israfımız Beyoğlunun tanınmş bir kaç çiçekcisini gengin etmeden, gün geçdikçe çoğalan şervetlerini, apartman koleksiyon- larını artırmadan (başka neye ya- rıyor 1... Ankarada: Geçen yılın”tasarruf haftasında Cümhuriyet çocuklarının bir tezahürü Her büyük ölümümüzün kaybina acırken, çelenklere dökülecek pa- raların iztırabını, ziyanını duymak da içimi szlatıyor!. Bu iyaf iti- yadımızı daha üçüncü taşarruf ve yerli malı haftasında bir radyo konferansında söylediğim zaman tanıdıklardan bir çoğu doğru dü- şündüğümü ve memnuniyetlerini söylemişlerdi. Üzerinden doküz yıl geçen bu sözümü gine aynı aolyı duyarak tekrarlarken içimden ne olur, Milli Ekonomiye her zaman- dan çok daha fazla sadık olma mız lâzım gelen bu günkü hayat şartları karşısında Oo yurtdaşlarını seven muhatablarıma bu dileğim makbul olga... diyordum. Poker masalarında (kiymetli şervetlerini ve zamanlarını öldü- ren yurtdaşların bir kısmı zengin» mma ANAN lerimizdir. Bir kısmıda evinin büdçesini, çocuğunun tahsilini, yu- vasını saadetini düşünemiyen ken- dini bu iptilâya kapdırmış orta halli dargeçimli ailelerdir. Her ne şekilde olursa olgun, oyuna, çiçeğe modaya, lükse, sefahate verdiğimiz bu pa- ralar, yoksul milelerin geçimine, okuyan yavrularının bakıma muh» taç hasta ve ihtiyarlarının soğuk- dan üşüyen yuvalarının derdleri- ne çare olabilir. İsraf her zaman için bir cürüm- Bugün için bir hıyanettir. odalarımızın mesüt h&- dür. Sıcak vası içinde yaşarken aziz vata- nımızın huzur ve selâmeti için yurt müdafaasına giden kocalarının yerinp tarlasında, sapanı başında, bu soğuk günlerde, moraran kıy- metli elleri, temiz ve mâsum çeh- resi ile çalışan Anadolu kadınları- mızı; hayat pahalılığı karşısında az gelirle geçinen küçük bütçeli fakir ailelerimizi düşünmek he- pimizin en büyük insanlık ve vic- dan borcudur. Yoksul bir vatan- daş iztirabını dindirmek kadar yüksek bir insanlık zevki olabilir mi * Büyük ruhlu Türk kadınının ve Türk erkeğinin en mukaddes vazifesi yoksul vatan yavrularını yetiştirmek her muhtaç yuvadaki ıztirabı dindirmek, Türk toprakları — Lütfen veyfaysı çeviriniz. — 47 — Servetifüünm -—- 7564