11 Aralık 1941 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

11 Aralık 1941 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 4

— Galiba unuttunuz, 1903 daki gazetemizin nüshalarından sizdeki koloksiyomdan başka hiç peraken- de yoktur. yYapon - Moskof mu- harebesi bizim memlekette o za- man ,bâlkı don derece alâkadar eden tarihi bir mücadele olmuştu. Satırları çeviriyorum Moskof- ların kaçışı, Japouların yerleşmeği ve nihayet bir hastahane yatağın» dâ Rus donanması başkumandanı başı sarılı olarak yatıyor. Yanına Amiral Togo gelip oturmuş batı- rını görüyor. İçinde yaşadığım eski güulerin hatıralarını kıymetli Servetifünu- nun koleksiyonu bana çok güzel tazelddi. İştö iki testim daha. Mukden'de Cenevre Beynelmilel Salibiahmerinin yardım heyeti ve onun karşısında Avrupadan gelen eski gazete muhabirleri. Bunların kılıkları otuz yıl evvelki modada olduğu için tubaf! Artık duruyorum. Bugün için- de yaşadığımız ciban harbile mu- keyeseler yapıyorum. Ne derlerse desinler tarih tekerrür ediyor. İn. senlar birbirini yemekte berde- vamdır. Kuvvetlilerin zayıflara çul- Iâhması tarihin umumi kaidelerin- dendir. Yalnız bir hakikat var bunu unutmamak lâzımdır. Bil gisi az, müdafaası basit olanların uğradıkları mağlübiyetler ve esa- retler daima sürüb gidemiyor; bu hakikati unutmamak O icabeder, İptidai halde bulunan milletler çalışıp uğraşıp kendilerini hasım- larının kuvvetine yaklaştırmağa başladıkları zaman onlara dahi eski kuvvetliler tarafından yaşa- mak hakkı verilmek icapeder. Ye- ni cihan harbinde gördüğümüz manzaralar çek karanlık akıbetler hazırlıyor. Çarlık Rusyanın 38 yıl evvel ehemmiyes vermiyerek Ja- pona karşı davranışları kendisini Port - Artur büçümuna uğrattı ve sonra Juşima deniz harbinde bü- tün kuvvetini kaybetti. O zaman- danberi (o fapeonyanın durmayıp çalıştağı aşikârdır. 1914-18 umumi harbinde İngiltere Fransa ve Rus- yanın yanında mevki aldı ama bunların hepsinin tetkik mahiye- tünde olduğu anlaşılıyor. Nutukler- dan ziyade yapılan işlere bakalım. Bu yapılan işler arasında her hal- de en doğrusunu ve temizini Tür- kiye Cümhuriyeti yapmaktadir. Ahmed İhsan TOKGOZ 2 1538 — Servetifünun — 2264 İsviçrelilerden ibret alalım Bütün cihanı saran muharebenin açtığı iktisadi tehlikeler çok bü- yüktür. İsrafcıların akıllarını başlarına almaları bir vazifedir. Bubabda ibret alınacak bir nümüneyi 2 Birincikânun tarihli Jurnal Dö Jöneve'de gördük. Aşağıda okuyucularımıza gösteriyoruz. Okuyunuz, ibret alıme, israftan kaçınız. Aşağıdaki vesika yalnız odun kömür içinmiş; bunu umumi olarak düşününüz. İsviçrede müteşekkil “Harp tasarruf merkez ofisi, nin ilânı ibretle okunacak ve hatırda tutulup unutulmıyacak vesikadır : E , Bu Kış az ateş yakılacak Herkes tarafından inanmak ve kabul olunmak icsb eden hakikat budur: Geçen kış memleketin yaktığı mahrukat sulh zamanı sarfiyatının yarısına müsavi olarak verilmişti. Halbuki bu kış, sulh zamanına nisbetle dörtte bir ve hattâ beşte bir mıktarına indik. Niçin böyle yapıyoruz ? Çünktü gelecek ayları ve seneyi dü- şüuüp tasarrufa son derece riayet lâzımdır. Çünkü gelecek ay- lar ve günler çok darlık içinde bulunacaktır. Tekrarlıyoruz: İHTİYATLI OLUNUZ; Kömürden başka ele geçirdiğiniz odu- nu satın alınız ve g#âklayınız, pence- relerinizi kâğıtlayınız, kalın esvab gi- yiniz, fakat kömürü ve odunu koru- yunuz. Muharebe Tasarruf Ofisi Bir Amerikan destrayerinden Bay Roosevelt halkın alkışlarına mukabele ederken