24 Eylül 1942 Tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

24 Eylül 1942 tarihli Servetifunun (Uyanış) Dergisi Sayfa 6

BİR ŞİİR DELİSİNİN DEFTERİNDEN Şair, mevsuyu hissetmeğe başladığı dândan itibaren giir kaybolmuştur. o Bir şiir daima bilmiştir. © Şu muhakkak kı, şiirde mdânanın yahut şii- sin bütün mısralarının derhal anlaşılması lü. zumuna inanmıyorum. Vuzuh beni ancak bu şe- kilde tatmin ediyor. Şiirin tesirinin âni ve bütün kuvvetile bir anda hücum etmesini isleyorum, o 10 - Mayıs - 42 Buffon'un üslüb hakkındaki yazısını dü- günüyorum : — Üslüb fikirlerimize verdiğimiz nizam ve harekeliir, — Baştan sonuna kadar ayni zılmaş eserler pek azdır. — Hararetli ifadeye en mugayyir şey, her tarafa parlak sözler koymak hevesidir. Bana öyle geliyor ki Buffon yam yazmak için her şeyi biliyor; insan onun bu kadar maldmatından sonra büyük eserler yaratacağı- na inanmıyor gibi oluyor. Tuhaf... nefesle ya- 11 - Mayıs - 49 Shakespeare, Allahım bu ne muazzam adam! Jül Sezar'ı ikinci defadır okuyorum, İnsanın Şekspiri okurken dili tutulup kalmayışına şaşıyorum, Üassiue ve Casca ne müthiş ka- © rakterler, Sezar'ın katil sahnesini bir türlü unulamıyorum. -Orada ne kadar insan varsa hepsi gözümün önündeymiş gibi duruyor. Hiç şüphe yok ki Allahtan sonra en çok Şekspir insan yaratmıştır. Onun adını Allahla yanyana yazdığım için hiç üzülmemeliyim, Hamlet 4 ikinci defadır okuyorum. Hamlet Şekspirin okadar iyi eserlerinden değil; Macbeth, Oihöllo, Coriolan kadar insanı çileden çıka. ran suyundan olduğunu tannelmiyorum. Bu- nunla beraber bizsat Hamlet karakter olarak Şekspirin bütün kahramanlarının en iyi işlen- miş fanlastigue dünyanın ölmez bir şahsi- 220 — Servetifünun — 2405 yeti ve daha, ziyade bir fik. ri sabitin ada- mı olduğu ne kadar meydan. Yazan : N. ilnan BERK da, Bana öyle geliyor ki Hamlete verilen büyük ehemmiyet bu karaklerin orijinaliği, böyle bi- rinin yaşaması mümkün olmamakla beraber, yaşamasıdır, Bir aktör için Hamlet hakikaten erişilmez bir idealdir. Espiye 5 : Eylül . 43 Bir aydır yedi yaşında bir çocukla konu. şuyorum. Bir defter dolduracak kadar bende şiirleri var. Bunları onun ağsından çıktığı gi- bi yazıyorum, Benim bütün rolüm yalnız ona bazı sualler sorarak tahrik etmekten ibarelitir, İşte bir kaçını yazıyorum : — Güzel elmaların kırmızı yanağından 181- rayım... > Dükkânların güzel deflerlerine, güzel ka. lemlerimle yazı yazayım. » Gemilerin içine taş doldurayım, İstanbula gideyim de ev yaptırayım. » — Gökyüzü neye benzer? — Elmaya. — Dağlar?! — Karpuza. Bulutlar ! Haydin parka gidelim. » (Yatmak) Güzellerin resimlerini yapayım üzerlerinde yatayım. » Yıldızlar ! İstanbula kaçın ! » Yıldızlar dükkânci olunda sizden mal ala yım, *