17 Eylül 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

17 Eylül 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

ÇOT FUTT TT F ee Meclisin Toplan- ması Ve Halkın Düşündükleri.. Millet Meclisinin fevkalâde iç- timaa daveti münasebetile halkın ne düşündüğünü anlamak istedik Muharrirlerimizden biri halk ara- sinda rasgeldiği kimselerin fikir- lerini sormuştur. Bu — mütalcaları aşağıya yazıyoruz: Mustafa B. ( Kasımpaşada, Camükebir mahallesinde Ara- bacılar sokağında (23) , Hükümetin Büyük. Mil let Meclisini — niçin topladığı- 91 bilmiyorum, Behim bildiğim ortada — meclisin toplanmasını mucip büyük hadiseler - olma- diğidir. Eğer hükümet ve Halk fırkası İzmir — hadiselerini te matbuatın son — günler- deki — serbest — neşriyatım öne sürecekse bu, memleke- tin menfaâti namma doğru değildir. * AÂdem Vasfi B. ( Yedikule, Hacıevhat mahallesi 19 ) — Hükümet paramızın is- tikrarı için —almıya mecbur kaldığı tedbirlerin tatbiki es- nasında meclisin lâzım gelen kontrolü yapması için meclisi topladığını — söylüyor. Pekâ- lâ eğer şayet bu toplan- tı son vaziyetlerin şiddetli tedbiri ahya lüzüm hissettir- mesi Üüzerine ise, fikrimce ortada fevkalâde bir vaziyet yoktur. hür neşriyat ve hür tezahürat bir Cümhuriyetin da- ima görülen halâtıdır. ü * “ Mehmet , Te- — Ortada acil bir surette halledilmesi icap eden bir döviz meselesi vardır. İhracat mevsimi ve suveri sâirenin tahtı tesirinde İngiliz lirası bir tenezzül arze- diyor, Bu tenezzül, serbest bı- rakıldığı takdirde 930 kuruşa kadar dayanır. Hükümetin elinde ise 1030- 1035 ten alınmış 2 milyon tahmin edilebilen İngiliz lirası vardır. Bu hesapla kam- biyo serbest bırakılırsa 2 mil- tir. Meclisten bir kanun çıkar- tarak parayı stabilize etmek icap ediyor. Son hadiseler dolayısile da- hili sert bir siyasete lüzum görülmiyeceği fikrindeyim. * M. Nuri B. ( Hukuk fakültesi son sımıf talebesinden ) — Kambiyo meselesi hak- kında geçen sene meclisten çıkan kanun hükümete para hususunda vâsi salâhiyet ver- MAARİF HABERLERİ ] Vekil Muallim- ! lerin Maaşları Vazifei — resmiyesi olduğu halde diğer bir muallimlikte vekil olarak istihdam edilecek muallimlere beşte bir; resmi vazifesi olmıyanlara ise nısıf ve sülüsan maaş verilecektir. Muallimlere Harcirah Taşra orta mektep ve lise muallimliğine tayin edilip te İstanbulda bulunan muallim- lere harcirah olarak verilmek üzre İstanbul Maarif emanetine Maarif Vekâletinden (2) bin lira gönderilmiştir. aarif Müdürü Ankara'da İstanbul — Maarif —müdürü Haydar Bey ilk mektep kad- rolarım - hamilen — Ankaraya gitmiştir. Haydar Beye ilk tedrisat müfettişlerinden Mu- harrem Bey vekâlet etmekte- dir, Haydar B. bir iki güne kadar avdet edecektir. — Maarif Vekâleti köy mek- teplerine ehemmiyet verdiğin- den bu sene İstanbul muallim- lerinden banları köy muallim- liklerine tayin edilmişlerdir. $ Darüşşefakaya bu sene 156 kişi müracaat etmiştir. Dün bunların arasında kur'a çekilerek 50 — kişinin kabul muamelesi yapılmış, ilerde bir DAHİLİ HABERLER Fevkalâde İçtim Milli Paranın Kıymeti Nasıl Korunabilecek? Hükümeti Millet Meclisini fevkalâde, a Karşısında... kanaatine göre Türk parasınım içtimaa — davete | kıymet kesbetmesi değil, düş- mecbur eden kambiyo mes- ,Mmesi bir tehlike teşkil eder. elesi hakkında dün mız tahkikat neticesinde aldı- ğimız. malümat —mütenakızdır. yaptığı- |.Bu sebeple meclisin içtimam- da başka mühim mali mese- Telerin de konuşulmasına ihti- Konsorsiyom heyetine dahil | mal verilmektedir. olanların Şudüur : Murakabe — komisyonu - se- kiz aydanberi İngiliz lirasını 1035-1030 - arasında —tutmiya muvaffak olmuştur. Şimdi ih- ratat zamanıdır. İngiliz İirası verdikleri malümat Türk” Krasının son zaman- larda - kiymet kesbetmesi- nin sebebi Yunanistana yapı- lan ihracat, ve bu vesile ile Yunanistan tarafından yapılan tediyattır. Ecnebi bankacılar — İngiliz lirasını yüksek ve binnetice fazla gelmektedir. Kambiyo | Türk parasının kiymetini düşük alım satım kanım ve kararname-| tutmakta bir menfaat görmü- lerine göre, kambiyo mübayaatı| yorlar. hakiki — ticaret — ihtiyaçlarına tahsis edildiğinden, kanibiyo miktarı bu ihtiyaçları tecavüz ç simdiye edecek, fazla kambiyo arzı alıci bulamıyacaktır. O vakit rayicin mühim nisbetlerde düş- me tehtikesi baş gösterecektir. Her sene bu mevsimde esa- sen hissedilem Türk lirası fık- danı bu seneki istisnai kam- Ecnebi bankaların verdiği malümata — gelince — bunlar kadar — hükümetin paramızın kıymetini muhafaza için tutmuş olduğu yolu gayet muvafık buluyorlar ve bir mu- vaffakiyet telâkki — ediyorlar. Bundan sonra hükümetin pa- ramızın — kaymetini muhafaza ettirmek için iyi ve kuvvetli tedbir n ümit biyo vaziyeti karşısında daha | Ne gibi tedbirler alınmak lj- ziyade kendisini hissettirmek | zım istidadındadır. Binaenaleyh kon- | d sorsiyom bizzat İngiliz lirası mübayaa ederek rayici muha- fazaya çalışmaktadır. Arz - va- ziyetini tevzin etmek için| kon- sorsiyom bu suretle mühim miktarda mübayaa yapacak- tır. Tabiatile bugün düşkün bir vaziyette olan bu mübayaatı ileride ufak bir farkla gene ihtiyaç ve İlüzum anlarında piyasaya arzedilecektir. Dün bankalar mahafilinden aldığırmız malümata göre Ziraat bankasının Osmanlı bankaşın- da birkaç milyon liralık mev- duatı vardır. Meclisin içtima- mdan sobra bu paraları çekip konsorsiyom emrine verecektir. Bankacılardan — bazılarının ——— geldiği hakkında bir fikir Zira bu bilinmesi lâzım Eıelen birçok malümat vardır 'ki bunlara vâkıf değildirler. Her memlekette behemehal lpınııııı muayyen bir derecede sabit tutulması lâzım & ı:i. paranın. fırlaması ne “muzırsa düşmesi de 6 derece iktisaden —muzır ve bunun bir ide — olduğunu söylüyorlar. Konsorsiyomun kambiyoları mübayaa ederek vaziyeti tutması ve bilâhare ithalât zamanla- 'kmdı yavaş yu;:k ortaya çı- karıp satması doğru bir harekettir diyorlar. Büyük Millet meclisinin iç- Bugünün Meselelerinden (Baş tarafı 1 inci sayfada ) Gamzres Fakat meclisi idarece yapılan tetkikat, bu muamclede gös- terilen kârın doğru 138,000 lira kadar bir şey olmadığım, t gösterdi. Huıııiirîılkikılı devam edilmesine karar ildi. İş bir murakıba verildi. tetkikat neticesinde işte ziyan Murakıplık tarafından . yapılan olduğu teabit edilmiştir. — Bu işte ziyan edilmesinin - sebebi, idarenin hesaplarını yanlış tutması ve teslimatı eski usülde yapması gösterilmiştir. Mısıra satılan ve inhisar idaresinin 'bir muvaffakiyeti gibi gösterilen bu hadise işte böyle ziyanla kapanmıştır. ZABITA HABERLERİ Hırsızlıklar (5) Vak'a da bugün 1 — Ankara caddesinde Nalhımesçitte gömlekçi Astik efendinin yanında çalışan Artin, ustasının gömleklerini çalmakla maznun olarak - tutulmuştur. 2 — Fatihte Sultan maha- lesinin Çalı sokağında oturan sabıkalı Recep Edirnekapıdaki Mihrimah camiinin kurşunlarını çalarken tutulmuştur. 3 — Fatihte Seyit Ömer mahallesinin Balci sokağında oturan — Sofinin evine hırsız girmiş; Üç yatak çarşafı, bir- yorgan, üç fanilâ ile bir. masa örtüsü vesaire şeyler çalmıştır. 4 — Hasköyde Mahmudağa mahallesinde Şekerci — soka- ğımda oturan Recep efendinin evine hırsız girmiş; (110) evra- kı nakdiye ile (10) altın lira ve bir ceket çalmıştır. 5 — Feridiyede manav Meh- met, Beşiktaşta Özbahçe ma- hallesinde tuhafiyeci Kemal efendinin dükkânına girerek üç gömlek çalmış, kaçarken yakalanmıştır. Yaralananlar Beyoğlu'nda Patyo isminde bir şahıs umumhane sermaye- lerinden Zoiça'yı tabanca ile | Polis Müdürünün Odacısı Delirdi.. . . . . Millet Meclisi .. Reisi Ankaraya . . Gidiyor B.M. Meclisi Reisi Küzm paşa, önümüzdeki cumartesi şünü, mecllale fevkalâde içtimaında bulunmak Üüzere Ankarava gidecektir. Malüm olduğu veçhile Meclis, pazartesi günü fevkalür de içtimalarına başlıyacaktır. Dün bir gazeteci, muhtelif mese- leler hakkında B. M Meclisi relsile görüşmüştür. Kâxıta paşa, gasetecinin: — Meclisin tecdidi intihap karari vermesi muhtemel midir? Sualine kısaca şu cevabı vermiştir: — Böyle birşey mevzubahls değildir. — Başvekil Paşa B. M Meclisinla fekalâde içtimaımda, hökümetin leraatına karşı vukubulan terikdtlere cevap vere- cek midir? —Bü husuz Başvekil Pş Hizinla kendi takdirlerine alt bir Iştir. Eğer bu bapta meb'uslar tarafından bir saal sorulursa cevap vermesi tabie idir. — Piyasadan dövir mübayan- edile- ceği şaylamı var... — Buna dair. bir malümatım yok- tur, — İhtiyat evrala mahtiye de çıkan- lacağı — söyleniliyor. — Bu hususta hükümetin ne dü- şündüğünü bilmiyorum. —8 C F. lideri Fethi beyin pros testosu me suretle telâkki buyruldu ? — Fethi beyin — tebliğini — bugün garetelerde okudum. Bunda B. M. Moc- caktır. Birkaç gün zarfında bu intihap neticelenir. ve Fethi Bey oradan meb'us intihap olunursa bu fev- kalâde içtima günlerinde Meclise gelmiştir. Kumandam bugün viliyezi ve askeri makamatı ziyaret edecektir. intisap etmiştir. ş ' Hükümet Yeni Lâyi- — hayı Hazırladı Ankara, 15 — Meclis salonu B. M Meclisinin içtimaa dayeti Üüzerine ha- sarlanma ktadır. MALİYE VEKÂLETİNDE BİR İÇTİMA Askara, 15 — Maliye mütehasnı- Janı ve şübe müdürleri bagün Maliye vekili Saracoğlu Şükrü beyin riyase- | Devamı Süncü sayfada )| Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan B. Ve Kilit İ / e Z ÇA ğ - CA WwHesan B. — Pazar ola çivici başı... Dükünd , | bu ne kalabahk! ai Çivici — Gel, Hasan Bey, gell 2: Hasan B. — Geldim işte, ne var? Çivici — Sana da bir güzel asma kilit vereylm. | Çivici — Kendi “elinle ağıına | edersin. * 3* Hasan B. — Ne yapacağım ben o koca kilidi? takarsın, rehat & 'Haşan B. — Sen © kilidi başkalarına sat! benim ağzıma xzorla kilit vursalar, dudağımı paf” galarım, gene doğruyu söylerim. j