19 Eylül 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

19 Eylül 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Kabine Nasıl Kuvvetlenebilir? İsmet Pş, kabinesini «atan bazı unsurlar vardır. vekil kabinesini zayıflatan bu un- surları ortadan kaldırarak kuv- vetlenmek arzu ve ihtiyacındadır. Bu hususta karilerimizin fikirle- rini öğrenmek istedik. Dün mu- harririmizin görüştüğü kimselerin mütaleaları şunlardır: Remzi B. (Cerrahpaşa'da, Nakşi sokağında 17) — Adliye ve İktısat vekil- leri değişirse İsmet paşa ka- binesi kuvvetlenmiş olur. Se- » bebi malümdür. Adliye vekili — hakkında çok şeyler söylendi ve yazıldı. Vekil B. bunlara cevap bile vermedi. İktısat vekiline gelince, bir buçük senedir müsbet hiçbir işi gör- medi. Bu iki vekil kabineyi çok zayıflatmıştır. * Avni B. (Şehzadebaşında, Feyziye caddesinde 16) İsmet paşa, Fethi beye nazaran sistem itibarile daha ileridir. Bununla beraber ka- binesinin yalnız şimendifer hu- “susunda programı vardır. Bu kabine daha geniş ve etraflı bir iktısat programile çıkmalı, kabinenin Adliye, İktısat, Ma- liye elemanları değişmelidir. * Kirkor Pekmezyan Ef. (Top- hanede, Boğazkesende 1) — Suyu üfürüp te içiyorum. Korkarım: Siyasi fikir söyliye- mem. — Sen Türk değil misin? Türküm , — Türkiyede doğdum. Fakat siyasi fikirler söyieyip başımı derde soka- mam. * Fadıl B. (Beyazıt, Nizamiye caddesi 48) — İsmet Paşa siyasi ha- yatta uzun müddet kuvvetli kalabilmek için hükümetten çekilmelidir. Otun daha fazla yıpranmasına taraftar değilim. Çünkü, şahsen onu severim ve muvaffakiyetini isterim. Şimdi- ki arkadaşları arasında Adliye, Maliye, İktısat vekilleri mu- vaffak kimseler değildir. Ken- disi çekilmezse, bunları çeksin. Tiyatro Ve Sinemalarda Yeni Tertibat Belediye temaşa yerleri için bir talimatname hazırlamıştır. Bütün tiyatro ve sinemalarda birer sigara salonu bulunması Küzumunu sahiplerine — bildir- müiştir. Bütün sinemalarda ya- rımdan iki tona kadar su de- posu bulunacaktır. Sinemalar- da ve tiyatrolarda seyyar sa- tıcılık memnudur. Oyunlar saat 23,5 ta bitmiş olacaktır. ıılııı-] h Baş- H.Fırkası Duruşmadan Müsbet | Baş tarafı 2 inci sayfada | KÜTT EKER bu esasları bir proje ha- linde — meydana çıkaracak- tır, ve müteakiben proje fırka divanında tetkik ve kabul edi- lerek hemen ıslahata beşla- nacaktır. Içtimaa Başvekilin riyaset etmesi ihtimali çok kuvvetlidir. Halk fırkasını idare edenler yapılan tenkitlerden ikinci kıs- minin — vergilere, — inhisarlara müteallık olduğunu görmüş- lerdir. Fakat bu kısim hükü- mete aittir, ayrıca tetkik edi- lecektir. İN Saffet B. Ankaraya Gitti “Ankara, 18 ( Telefon ) — Halk fırkası kâtibi umumisi Saffet B. geldi ve gelir gelmez KŞ yı Çankayı köş- künde y=ü:i uzun ı::ddk görüştü. irete yül ehemmiyet vırilıenıdk. akını devam etmektedir. Hırsızlıklar Arif'i böbreklerinden ve vücu- dünün .ıl yuknndıb'çu'n ağır surette yaralayıp tır. Arif Cerrahpaşa hastane- sine kaldırılmıştır. Sirkecide Bir Cinayet oldu Dün gece saat 22 buçukta Sirkecide —Ertuğrul otelinde oturan seyyar ağızlıkçı Seyfet- tin ile Demirkapıda oturan karpuzcu Ramiz eskidenberi aralarında mevcut bir mesele- den kavğa etmişler. Seyfettin bıçakla Ramizi- ağır surette yaralamıştır. Seyfettin yaka- lanmış, Ramiz — Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. 'Bir Neti ce Çıkmadı ( Baş tarafı 1 inci sayfada ) GEYNNAL A Maamafih bizce mesele bu noktada bitmiş değildir. Ceza usulü muhakemeleri kanununa I göre iye talebimize taallük | eden ret rı hakkında ağır ceza reisliğine, iddianameye taallük eden kısım hakkında da istintak hâkimliğine müra- caatla itirazda bulunabiliriz. İşte. bugün vekilimiz — İrfan Emin Bey bu noktaları temin edecektir, Ümit ederiz ki Ağır ceza reisliği muhakemenin başla- masına intizaren tahliye tale- bimizi kabul ederek arkadaşı- mızı — vazifesi başına — iade edecektir. DAVA İSTANBULDA GÖRÜLECEK Dün bir muharririmiz İstan- bul müddei umumisi Kenan Beyi görerek (Son Posta) ya ait davanın, İzmirli arkadaş- larımıza ait dava ile birleşti- rileceği hakkında deveran eden rivayetin ne dereceye kadar doğru olduğunu sordu, Kenan Beyin verdiği cavap şudur: —“ Selim Ragıp beyin da- vasının İzmire nakledilmesine ve davaların tevhidine şimdi- lik biçbir. sebep yoktur. Cü- rüm ayrı, failler ayrıdır. Yalnız cürmün mahiyeti birdir. Mü- dürü mes'ulünüz İstanbul'da diğer gazeteciler İzmir'de mu- hakeme olunacaklardır.., Maamafih müddei umumi B. muhakememizin ne gün baş- hyacağını tasrih etmemiştir. ALEYHİMİZDE AÇILAN DAVA MÜHİM BİR ALÂKA UYANDIRDI... Gazetemiz aleyhinde açılan dava şehrimizde çok büyük bir alâka uyandırmıştır. Tele- fonla, mektupla, telgrafla “ve bizzat ziyaret suretile teecssü- rümüze iştirak eden ve dava- mızda bizi teşvik edenlere çok müteşekkiriz. Bundan —maada avukatlar nezdinde hakkımızda çok te- veccühkâr bir cereyan vardır. Cazetemizin fabri avukatlığını yapmak üzere müracaat eden ve bize yardım teklif eden avakat sabık Adliye nazırı İsmail Sıtkı, Ali Şevket, Or- *han Mithat Beylere alenen teşekkürü vecibe biliriz. İZMİRDE MUHAKEME BAŞLAMAK ÜZEREDİR İzmir, 18 — Matbuat davası başlamak fzeredir. Hizmet ve Yeni Asır refiklerimizin mu- harrir ve mes'ul müdürleri | mevkufen ağırcezada, Halkın | Sesi refikimizin muharrir ve mes'ul müdürü de gayri mev- kuf olarak Asliye mahkeme- | sinde muhakeme edileceklerdir. Mubakemeye cumartesi günü başlanacaktır. İzmir, 17 — Halk fırkası tarafındau yapılan nümayişler hakkında müddei umumilikçe tahkikata başlandı. Nümayiş esnasında Halk, fır- kası: erkânından Şevki Bey nutuk — söylediğinden — yarın istievap — edilecektir. Ayrıca hükümetten — nümayiş — için müsaade alınmadığından nü- mayişçiler — aleyhinde — idari davadaj açılmıştır. Hizmet ve Yeni Asır sahipleri yüz elli dokuzuncu madde mucibince ağır cezaya verilecektir. Seydiköy nahiye müdürü Alâettin B. Serbest fırkanın nahiye ocağı teşkili için ve- rilen beyannameyi kabul et- medi. Halka nutuk vermek üzere Denizliye giden Haydar Rüştü gl nutkunu — söylemeden avdet mw 'Tuzlada Bir Cinayet Oldu... Dün Tuzla'da kahveci Mus- fafa efendi bir tabanca ile Kılkış mübadillerinden Yusufu zorla evine götürmek istemiş, cevabı ret alınca tabanca ile dört defa ateş ederek genci öldürmüştür. Katil kaçmıştır. Vak'a müddei umumiliğe ve- rilmiştir , Devlet İmtihanı Verecekler Maarif Vekâleti halen ilk mekteplerde — müstadem mu- allim — muavinlerinin — Devlet imtihanına tabi tutulmalarına karar — vermiştir. Türkiedeki muallim mikdan (5-6) bindir. MAARİFTE TAYİNLER Mübayaat komisyonu kâtibi İzzet B. Galatasaray kısmı ip- tidaisi hesap memurluğuna; Sebahattin Ali B. Aydın leyli orta mektep Almanca mual- Himliğine tayin edilmişlerdir. Gt * — e Gazeteciler — Basan Bey, bizi niçin çağırdın? Hasan Bey — Ben 'de belediyeye namzetliğimi koyuyorum. & on Posta'nın Resimli Hikâgyesi: ” Ş, Gezeindiler — Hongi faka sosima? — Hasan Bey — Ben müstakilim. pacaksın? !ıGuMı-—b&ıpdıı-nıııuyı-! S. Fırka * Baş tarah 1 inci sayfada | Ö MUYETUED Kirmastide jandarma bölük çağırarak Halk fırkası lehinde rey verdirmek İçin camilerde vâiz vermelerini emretmiştir. Bunlara benzer daha bir- çok telgraflar gelmiştir. Ser- best Cümhuriyt fırkası — inti- hap mücadelesinde hükümet memurlarımın — bitaraf kalma- larını müdafaa edecek ve bu müdahaleleri mecliste protesto edecektir. Serbest — firkanın — iktısadi meseleler — gmünasebetile de izahat verirken İsmet Paşanın bazı hareketlerini tenkit et- Bir Adam Kavı- sını Yaraladı Aksaray'da —oturan İbra- him Hakkı efendi bilâsebep zevcesi Saniye hanımı bıçakla sol kolundan yaralayıp — kaç- mıştır. Polis Divanı 2 inci şube başmemuru Ha- tında merkez memuru Fahrettin Bey- lerden mürekkep Polis divanı Polis divanı bir ay zarfında 500 ü mütecaviz Polise müte- allik evrakın tahkikatını bitir- miş ve bazı Polislerin tecziye- sine karar vermiştir. — Avruîî'yı Gidecek Talebe İmtihanları Maarif, Adliye, İktısat, Na- fia vekâletlerile Harita umum müdürlüğü — tarafından Avru- paya gönderilecek — talebenin müsabaka imtihanı bugün sa- at dokuzda Yüksek muallim mektebi salonunda — yapılmış- tır. İmtihanda İstanbul Maarif emin muavini Fakir, Lise mü- dürlerinden Celâl Ferdi ve usulü tedris muallimi Osman ler bulunmuştur. tihanlar: Tarih, coğrafya, ruhiyat, terbiye ve ceza ders- lerinden yapılmıştır. 20 eylülde riyaziye, koz- mo: imtihanları 22 ey- lülde usulü tedris, Almanca, Fransızca, İngilizce ve tabii ilimler imtihanları vardır. Dolu Yağdı.. Bu sabah saat bire doğru şehrimizde şiddetli bir yağmur, Bakırköy taraflarında da dolu yağmıştır. Bereket versin çok sürmemiştir. ihtiva ediyor. Bunu ayın 15inde tetkik eden mütehas- v te tasvip etmiştir. Fevi içtimada B. M. Mec- Ksine hükümet tarafından arzedi- Tecek başka hiçbir tedbir yoktur. Ban ler tarafından redilen yeni evrakı tiyenin ihracı veya mecliste fırka vaziyetinin mukayesesi havadisleri tamamen asılsızdır. Esaşen mad- dei kanuniyede de bu sarahat an- Taşılır. Hükümet malf noktai naza- rımı mecliste izali edecektir. Kanunda mevzubahs - olan di- oziter banka Osmanlı bankasıdır. ; kanunun derpiş ettiği vazifeyi ha yopacaktır. MİLLET MECLİSİ REİSİ ZİYAFET — VERDİ.. Dün akşam Kâzım Poşa tarafından saraydaki dairei mahsusalarında Viyana sefiri Hamdi Bey şerefine bir siyafet yerilmiş, bu ziyafette Hariciye Vekili Tevfik “Rüştü, — Riyasetlcümbur —kâtibi umumisi Tevfik, seryaver Rüsuhi, Sü- veyya (Tokat ), Tevfik Kâmll (İstanbul), Müthat (Maraş) Beylerle Şükrü Naill Pe, ve refikaları Hansmefendiler, Vasıf (İzmir) bulunmuşlardır. Avusturya set de siyafette meduven hazır bulunmuştur. KAZANÇ VERGİSİ SABİT ESASLARA İSTİNAT EDECEK Ankara'da 1981 - senesi bütçe! Terde “tetkikata devamm “ililmektedir. Kazanç vergisi için maliye — müfet tişleri kongresinde hazırlanan esaslar lıir.uyüı alinde bu sene B.M. M ne ölnlir selibiysi aeeSL N apeli Sağlmaleoek Byaie Bürine mümek MA F ÜÇ HOCA BURSADA TEVKİF EDİLDİ - imizde birkaç :üıı evvel tevkif edilen üç hoca- a biri, müheyyiç işaattan dolayı mahkemeye verilmiş ve ağır ce- zada ul)ı,:dıı edilmiştir. Diğer ikisi de birer ay hapse mahküm KANUNUN METNİ XS sumaralı ve 11-6-930 - tarihli kanuna> zeyildim 1 — Hükümet Türkiye Cümburiyeti Merkez Bankası kanuuanun Bankaya 36 ıncı maddesine tevfikan 14 üncü mad- , desile bahşettiği salâhiyeti karşılığı Altın veys filen başa baş Altına — kablli tahe vil ecnebi dövizi mübayaa etmek üzere ada TESlaL ada ederala gi ol retile istimale mezundur. Bu süretle mük baysa edilecek dövizden ihraç edilen akı makti, karşıbiı olmak özere Szak Tlkliyeala gel vie B kada muhafaza edilip anmhasızan ter | davülde — bulunan —evrakı naktiyenin piyasadan çekilmesinde ve imhasında kullanılır. Merkez bankasının teessüsünü müteakip İIşbu dövizler ve bu bapta yapılan muamelât bütün varidat ve masarifatile beraber dipoziter banka tarafından merkez bankasına devredilir. 2 — Bu kanun heşri tarihinden muteberdir. 3 — Bu kanunun icrasına Mas liye vekili memurdur. Hasan Bey — En xiyade tanzifatla uğraşacağım. Pazar Ola Hasan B. Namzetliğini Koyuyor |Son Posta'nın Resimli Hikâyesi — — — Pazar Ola Hasan B. Namzetliğini Koyuyor | A Hasan Bey — Yalnız çöplüi değil, leke | adamları da süpürteceğim.