27 Eylül 1930 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

27 Eylül 1930 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Hergün Br3 H! Tashih Münasebetile .. Sön Posta iki gün evvel bir İkinci” tabı yaptı ve şöyle bir “telgraf yarzdır |Ankara, 24 ısi Surette giden arkadaşımızdan) — Burada — bulunan İsveç eli Ajansının, temsil ettiği gazetelere ?_lı bir telgraf çektiğini öğren- “Serbest fırka lideri Fetbi B. Bir mektupla Gazi Hz.'ne müra- tâat ederek kendilerinin kaydiha- Yat şartile Reisicümhur intihap #dilmelerini ve bu süretle fırka- ların feykinde milletin malı olarak kalmalarını teklif etmiştir., İsveç telgraf ajansının bu şe- kilde bir telgraf çektiğini öğrenir Fethi beye giderek Sordum : — Bu haber doğru mudur? Fethi bey Gazi Hz. ne kaydi- Reisicümhur olmala- Tmı teklif eden bir mektup yaz- Madiğim söyledi ve ilâve ederek dedi ki: — Ancak yüksek ve kıymetli Şahsiyetleri — milletin — kalbinde *bedi bürmet — mevkini — âlmış *lan Gazi Ha nin bir fırkanın talı olmayıp milletin malı olarak öi mı ve daimi surette ikaz irşadından milleti istifade et- Tirmesi fikrindeyim. Bu itibarla doğrudan doğruya .':1: âm usulü ile millet tarafm: iatihap edilmesi prensipini İstizan etmekteyim. Binaenaleyh şimdiden bir fikir dermeyan etinek — mevsimsizdir. Bu cihetin kat'i şekil — alabil- mesi İçin evvek emirde Gazi in ” muvafakatlerini al- Mak tabildir.,, * N Bu Telgrafta bildirilen haber asılsızdı, asılsır. olduğu — Hu da Ayni zamanda ve ayni | — Sütunda (Son Posta) yazıyordu. Yine bu telgrafta bildirilen habere gelince, o da Fethi Beyin şahsi bir fikrin- den ibaretti. * Ankarada bulunan gazete- tiler (Son Posta) nın bu şe- bir haber verdiğini duy- duktan sonra telâşa düştüler. Hiç Şüpbesiz yazının metni- görmedikleri için verilen :hd yanlış anlamışlardı, yan- tasvir ediyorlardı. * Reisicümhur Hz. mecliste bulunuyorlardı. — İki — meb'us Eüzeteci — huzurlarına — kabul ricasında bulundu- he ve Reisicümhur Hz.nden © beyanatı telâkki ettiler: “ Bana ötedenberi bu ve L'.l mümasil tekliflerde bu- 'anlar çok olmuştur. Siz ve :hllıııuııiye bilmelisiniz ki « yoldaki teklifler hoşuma Titmemiştir. ve gitmez. Benim Türkiyode - Yeni'Tür- © cümhuriyetinde — millet “imiyetini takviye — etmek Sbedileştirmektir. # şu veya bu tefsirlere Sözlerin manasını, beui tanımış olan Türk — milleti “den daha iyi takdir eder.,, * mepatara'da — bulunan — Sit bsu Mahmut bey bu be- fan altına şu satırları ilâve bir mütalea ilâve- aleyhimize 1 — Ban adamlar intihap mücadelele- | rine lâkayttırlar. Ve kalabalığı görünce elleri ceplerinde uzaklaşırlar. bararetli olmaz, reyler Köyler İçin.. Muallim bulmak Mese- lesi Güçleşiyor mu? Ankara, 28 (Hususi ) — Maarif vekâleti köylere mua- lim bulmak için mühim karar- lar ahnıştır.. Kabul — edilen | esaslar şunlardır: 1 — Munllim mekteplerin- den mezun muallimler mec- buri hizmet müddetlerinin üç senesini köy muallimliği ile Adana, 25 (Hususi— Bele- ( diye intihabatı başladı. Heye: can we alâka çok” fazladır. Serbest fırkanım memleket ban- dosunu hâmil olan kamyonu çıkar çıkmaz birçok otomcbil. Terle balk, yaşa seslerile karşı ladı. Bu - suretle Belediyeye gidilerek iki taraf propagandalı rekabete başlamışlardır. Ser. best fırka lehine tezahür eden vaziyet önünde Halkfırkası azası kalabalıktan dolayı inti- habın Sinemada yapılmasını teklif etmiştir. Dişardan, sık, sık: — Yaşa Gazil sesleri yük- seliyordu. Bu &sırada bir kabadayı halkı rencide ettiğinden dışarı çıkas' rılması istenilmiş, fakat kabul olunmamıştır. Bunun üzerine: halk kapıyı omuzlamış, salon- ları istilâ etmiştir. Neticede' vali intihabı ertesi güne talik etıniştir. Üç kişilik bir heyet valiyi ziyaretle gikâyette bulunmuş- tur. Bu ziyaret bir hakikati meydana çıkarmıştır, O da, valiye, yalan yere, Serbest fırka taraftarlarının fena sözler söyledikleri ihbarıdır ki bittabi gayri varittir. Bafrada.. Bafra, 24 (Hususi)— Bafra- wallimliği mecbı "&eıbi muallimliğ riyetine tutulmazlar, 4 — Köy muallimliği bor- cunu İâyıkile ödemiş olan muallimlerin kidemlerine bir sene ilâve edilecektir. 5 — Fili askerlik hizmetini ödeyip bitirmemiş olanlar köy muallimliğine tayin edilmezler. Muallim Muavinlerinin İmtihanı Ankara 26 ( Hususi ) — Üç sene muallimlik yapan muallim muavinleri, ait olduklart Maarif idareleri tarafından 1 Teşrini- evvel 1930 tarihinde Devlet imtihanına tabi — tutulacaklar- dır. İmtihan — sualleri Vekâlet tarafından gönderilecektir. sine lüzum görmüyorum. * Demek ki Ankara'da bir rivayet dolaşıyordu. (Son Pasta) bu şayiayı duymuştu, tahkik etinişti, yanlış olduğunu öğ- renmişti, haber veriyor ve tek- zip ediyordu, bunnla da vazife- sini yapmış oluyordu. Bununla beraber haberimizde yanlış bir nokta vardı: Anka- rada İsveç Telgraf Ajansı yok- tu, arkadaşımız bu noktada aldanmıştı, aldandığını da yar zıyordu. Fakat hürmetli (Akşam) hâ- diseyi bu şekilde kaydedeceği yenie “Son Posta,, yı uydurma haber neşri ile itham etti ve bu itham üÜzerine de bir sı kaza ocağı teşekkül etmiş- Halk fırkasımın en kuv- vetli umdesi Türkçülüktür. Acaba fırka, bütün vatan- daşlar tarafından ilişilmi- yen, hürmet ve muhabbet gören bu büyük umdesine bimmefis ne dereceye kâa- dar merbuttur?... Bir ar- SAa ga yııd; kadaş, cidden meraka de- Biz bu yazlar Üa da a dB hücumun sebebini derhal atla? dık. Karilerimize de anlatmak istedik, Haber verelim'? (Son Posta) mın intişarından evvel mühim bir kari kütlesine malik olan hürmetli Akşam bugün — okuyucularının dörtte Ve buna bir türlü bazmede. memektedir, fırsat buldukça çoşmaktadır, En büyük ve en kıy- metli umdesi Türkçülük olan ve ancak bu umde ile iftihar edebilen Cüm- huriyet — fırkasım — bazi yerlerde “gayri Türk,, e- vat temsil etmektedir. O 2 — Bu gibi adamların kayıtsızlığı a zünden intihabat Mücadeleleri ciddi Vilâyetlerde İntihap İşleri Adana, Eskişehir, Ça- talcada Neler Oluyor? İster İnan, İster İnanma! İster İnan, İster İnanma! | | azalır. | tir. Reisliğine herkesin reyini kazanmış Cenmetlik zade İbra- him bey, azalığa avukat Yu- suf Kemal, Hafız Mustafa, Kundakçı zade Hacı Süleyman, Hacı Bekir zade Saip, Yahya Mehmet, diş doktoru Yekta beyler — seçilmişlerdir. -Halk, Serbest fırkaya kaydolunmak için akın akın gelmektedir. Sadi ; Çatalca'da Çatalca, 24 — Bakırköy fır- ka mütemedi — İmat — Bey otomobille Çekmeceye kadar gelerek Serbest fırkanın bazı memurlar tarafından himaye olunduğunu şikâyet etmiştir. Bu meseleyi tabkik etmek üzere bir müfettiş gönderilmiştir. Halk — fıirkası, — intihabatı kaybettiğini görünce, nisaptan (48) rey eksik diye müddeti uzattırmıştır. Gerek Serbest fıka, gerek Halk fırkası şid- detli bir rekabetle uğraşmak- tadırlar. Hele Halk fırkası, İstanbuldan otomobillerle Ça- talcalı getirip sandığa rey attırmakta, sefer başına ( 25 ) lira vermekten çekinmemekte- dir. Çatalca, 22 (Hususi) — Ser- best Cümhuriyet fırkası nam- zetleri (437) reyle belediye in- tihabınt — kazanmışlardır. Bu nın Serbest Cümhuriyet fırka- ' münasebetle banı garip ha- diseler de cereyan etmemiş de- Zevat arasında Lüleburgaz mutemedi Ali Rıza Ef, de vardır. Bu zat, kan ve doğum itibarile Türk ol- madığı gibi Türk harsıda almış değildir. Türkçeyi - her ecnebi gibi - bozuk ve gülünç bir şive ile ko- auşabilir. Fakat Türkçe okuyamaz, yazamaz. Demek ki Lüleburgazda Halk fırkasının Türkçülük mefküresini bu Türkçe bilmez adam yaşatıyor ! Biz buna; maalesef i- nandık. Çünkü doğrudur. Sen ey aziz kari: 3 — Bazı üdamlar eğlenmeyi intihabata iştirak etmiye tercih ederler. Ve: “adam sen de, bir rey eksik oluversin. ,, derler. Ilgın'da Zabıta Vak'aları Fazlalaşıyor. Mu? İgin, 23 (Hususi) — Son bir ay zarfında katil ve hırsız- hk - vak'aları çogalmıştır. Bu müddet zarfında 29 katil, (94) hırsızlık olmuştur. Altınçeşme mahallesinde Rifat Son Posta: Eğer rakamlar doğru ise Dahiliye |Vekâletinin ebemmiyetle nazarı dikkatini celbederiz. Çatalca'da Elektrik Çatalca 24 ( Hususi )— Türk sermayedarlarından değirmenci Salim bey şehrin elektrikle tenvirini taahhüt etmiştir. Be- lediye ile on dörtmaddelik bir mukavele yapmıştır. Tesisat on sene sonra belediyeye terk- edilecektir . Edirne — Kulüplerinin Yunanistan Seyahati Edirne 24 ( Hususi ) — Yu- nistana bir spor seyahati ter tip edenler, Edirne kulüplerinin ikiye karşı sıfırla mağlüp ol- malarından dolayı gençlik — ta- rafından muahaze edilmekte- dirler. 'ğilüir. Meselâ rey vermek için kadın ve erkek müntehipleri taşıyan şoförler — çağrılarak bunlara tuhaf, tuhaf - sualler sorulmuş, hatta Serbest fır- kaya mensup olanları taşıma- dıkları takdirde — kendilerine para verileceği söylenmiştir. Fakat şoförlerin faaliyetine ma- ni olamayınca Silivri ve Çek- mece otomobilleri de kiralan- mıştır. Sebest fırka azasını taşıyan şoförlere şu sualler - sorulmuş- tur. — Size kim emir veriyor? — Bu adamları niçin taşı- yorsunuz? « Kaç lira aldınız? Edirnede Edirne, 25 (Hususi) —Bele- diye intihap listeleri asıldı. İsimlerde — birçok — yanlışlıklar yardır. Hatta bazı maballelerin isimleri bile unutulmuştur. Ralk fırkasının - Belediye mamzetleri tesbit edilmiştir. Müftü Efen- dinin validesi ile kaza beyetine mensup bazı zevatın Hanım akrabaları — vardır. - Fırkanın tesir yaptırdığı muhakkaktır. Selim Sırrı Eskişehirde Eskişehir, 23 (Hususi)— İn- tihabat münasebetile burada bazı hadiseler olmuştur. Avu- özün Kısası Mündericatımızın Çok- luğuna Binaen Derce- dilemedi. Özür Dileriz. Meclisteki Münakaşa (Baş tarafı 1 inel sayfada ) İ Mütchassıs Müllere verdiği ra- kamlar gibi birbirini tutmıyan ve beş dakika evvel söylediği- ni beş dakika sonra tekzip eden yanlış rakamlar kullandı. Mülleri cebhaletle itham etmek kendisini başkalarının fikirle rinden istifadeye tenezzzül et- miyecek kadar âlim göster- mek ihtiyatsızlığında bulundu. Bunun için de gülünç olu- yordu; bir mekte> çocuğu va- ziyetine — düştüğünün farkına varmıyordu. Rakamlarla, vak'alarla ve ba- diselerle konuşmak lâzımgelen Maliye çi, daha ziyade demagoji yaparak alkış toplamıya çalı- şıyordu. medikçe — muhalefet vazifesini temin ve ifa edemiyeceği gö- rülüyordu. kat İsmail Hakkı B. cezanede otururken dışardan — bir taş atılmış, cam kırılmış, eczane sahibinin başı yarılmı 'ır. Bergamada Bergama 24 — Fırka oca- ğ İstiklâl va Hayati beyler birer nutuk söy- ledi. Ecvvelâ — Gazinin ismi taziz edildi, sonra firkanın teşekkölü sebepleri anlahıldı. Halk, zapti nakabil bir heye- can ile :3 — Yaşa Gazil diye bağı- rıyordu, Halk nasıl intizamla toplan- dı ise, yine öyle intizamla da- ğildi. Bütün şehir donanınıştı. Rum Cemaati Rum cemaatine müracaat eden ban zevatın, belediye intihabında bu cemaatin reş- lerini temin ettikleri haber verilmiştir. MA