8 Mart 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

8 Mart 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İLK DEVRE MAÇLARI BİTTİ Üç Kulüp Puvan Hesabile Şampi- yonluğa Namzet İzmir — Havanın muhalefe- tinden dolayı tehir edilen A- tınordu - K. S. K. müsabakası hüriç, birincilik müsabakala- yının ilk devresine ait son o- yunlar icra edilmiştir. İlk oyun Altınordu - Şark spor arasında icra edildi. Altı- nordu bâkim bir oyundan son- ra rakibini (1-3) mağlüp etli. İkinci oyun K. S. K.- Göz- tepe arasında yapıldı. Geçen senenin kuvvetli takımları ara- sında bulunan bu iki rakip kulüp bugün mevcutlarının en iyilerini — takımlarında bulun- durmakta - idi. Ülk haftaym golsüz geçti. İkinci haftayimde rakip ka- lesini sıkıştırmıya başlıyan Göz- tepe, güzel bir gol yaptı. Ne- tice bir gol farkile K. S. K. m mağlübiyetine vesile oldu. Günfin en beyecanlı oyunu- au Altay - İzmirspor takımları yaptı. Altay Hilmi gibi nisbe- ten görerek oynıyan bir müda- fiini orta haf mevküne almış- tı. Takımda yapılan bu deği- şiklik Altayın lehine sayılan bir harekettir. İzmirspor —kulübü, — kollejli oyuncularından İhsan ve Naz- mi beyleri kadrosuna koyarak rakibinin karşısına çıkmıştı. Her iki takım da birçok fırsatlar kaçırmakla beraber mükemmel birer oyun göster- diler. Neticede Altay, rakibini bir gol farkile mağlüp etti. Önümüzdeki hafta Altınor- du K. S.K. oyunile liklerin ilk devresine nihayet verilecek, Bu oyunda Altınordunun galip geleceği kanaati bâkimdir. Bu kanaate istinat ederek tarafey- 'nin puvanlarını şöyle kaydede- Altay: 6 oyun, 15 puvan, Altınordu: 6 oyun. 15 puvan, İzmirspor: 6 oyun, 14 puvan. Yukardaki puvantaja göre ilk devrede yukarda isimleri geçen üç takımın 931 senesi şampiyonluğuna namzet oldu- ğu anlaşılıyor. Lik maçları, harici takımlarla yapılacak te- maslar dolayısile bir ay tehir edilecektir. Adnan Altı Gün Bisiklet Yarışı Nevyorkta — yapılan — altı gün bisiklet müsabakasında seyirciler heyecanlı dakikalar geçirmişler ve uzun seneler- denberi görmedikleri bir ne- tice karşısında kalmışlardır. Müsabakada kayıtlı on beşe yakın takımdan altısı müsaba- kayı beraberlikle bitirmişlerdir. Müsabakanın hitamına iki saat kala beş takım beraberlikle müsabakaya devam ediyorlar- di, Müteakip takım koşucula- rının - yaptıkları son — gayret #emeresini vermiş vermiş ve bu suretle altı takım aldıkları puvan itibarile beraber addedil- mişlerdir. LERİNİ ON POST/ KÜTÜPANELERİMİZ KIYMET- KA YBEDİYORLAR Bunun Sebebi, Ecnebi Heyetler Heyetlerin Kıymetli Kitap Resimlerini Kendi Kütüpanelerinde Arzetmeleridir Okuyuculara Sön zamanda göze çarpan bir hadise varsa o da kütüpa- nelere haik rağbetinin artma- sıdır. Beyazıttaki (umumi kü- İüpane ) ye geçen sene (65-70) bin okuyucu gelmiştir. Vasati bir hesapla hergün (170 - 180) kişi burada kitap okumuş, de- mektir. Kütüpanenin — sıraları ve iskemleleri okuyucuları ala- miyacak bir hale geldiği için kütüpanenin — genişletilmesine karar verilmiştir. Mevcut kitap dolapları kaldırılmak - suretile kütüpaneye 70 kişilik bir sa- lon daha ilâve edilmiştir. Ta- dilâttan sonra kütüpane 250 kişi alabilecektir. Kütüpaneye ayrıca elektrik te alınmıştır. Bir hafta sonra okuyuculara açılacaktır. Umumi kütüpane ismini alan bu mütalea merkezi okuyucu adedi İtibarile birinci- liği almaktadır. Sonra sırasile gu kütüpaneler gelmektedir : Fatihte Millet, Köprülü, Veliyüt- tin efendi, Süleymaniye, Ragıp- paşa, Ayasofya kütüpaneleri. Üsküdardaki Selim ağa kütü- panesi de fazla reğbet gören- ler arasındadır. İstanbul kütü- panelerinde — 300bine yakın kitap vardır. En Çok Okunan Kitaplar Umumi kütüpanede en çok okunan kitaplar riyaziye ile tarihe ait olan eserlerdir. Bu kütüpaneyi bilhassa — Alman müsteşrikleri ehemmiyetle ta- kip etmektedirler. Geçen se- ne — yüzlerce — Alman bu kütüpanede tetkikat — yaptığı halde Fransızlardan yalnız bir müsteşrik — ziyaret — etmiştir. Almanlar buradaki tarih, coğraf- ya, fıkıh ve tasavvuf kitaplarinı ehemmiyetle okumaktadırlar. Umumi kütüpanede (35) bin cilt kitap vardır. Bunlardan (4)bini Fransızca, (500) ü Almanca ( 150 ) si Rusçadır. Ermenice ve Rumca da kıymetli kitaplar — varsa da Fransızca eserlerden başkası okuyuculara açılmamıştır. Sebebi de kütü- panenin küçük olması, ve kitap konacak yer bulunmamasıdır. Bu kitaplar sandıklarda muha- faza edilmektedir. Kütüpanede (2)milyon lira kıymetinden fazla kitap vardır. Bilhassa ayrılan (200 ) kıymetli ve minyatürlü kitap ayrı bir dolapta ehem- miyetle saklanmaktadır. Eşsiz Bir Kitap Bu kütüpanede ( 1100 ) sene evvel yazılmış ve iki şairin kıymetli eserlerini ihtiva eden (Nakaizi Cerir ve Ahtal ) na- mında çok kıymetli yazma bir eser vardır. Arap yazısı henüz küfiden — çevrilirken — yazılan bu eserin dünyada bir nüshası daha yoktur. Berut Cizvitleri ve Avrupalılar fotograflarını almışlardır. Kiymeti altın hesa- bile ( 5-6 ) bin lira tutmakta- dır. (750) sene evvel yazılmış Biruninin (El'asarülbakiye ) na- mındaki heyet kitabi da müs- — — —— Bahsettiğimiz kıymetli kitabın iki sayfası İçinde bahasız bir hazine teşriklerin çok rağbet ettiği ve — fotograflarını — çektikleri kıymetli bir eserdir. Ibni Cinninin(1025) sene ev- vel yazılmış bir (nahiv) kitabı da burada mahfuzdur. (Hamsei Nizami) isimli Acem edebiyalına ait — minyatürlü, resimli ve baha biçilemiyecek kadar kıymetli olan bir eser (850) sene evvel yazılmış, na- dir. bir kitaptır. Bu kitabın bir minyatür İâvhası Husrev ile — Şirinin — ( Köyuçugüân ) denilen at Üüzerinde bir top oynadıklarını — göstermektedir. Bu yesim beygir üzerinde (Polo) oynamanın şarkta ne kadar eski olduğunu göster mesi itibarile çok mühimdir. (Vamık ve Azra ) namında âşıkane bir edebiyat kitabı dâ kıymetli resimleri ve minya- türleri ihtiva etmektedir. Milyonlar değen bu eserler maalesef sigorta ettirilmemiş- tir. Geçen gün kütüpaneye elektrik yapılırken gören bir Alman müsteşrik : — Yangından çok korka- mm, bu hazineler sigortasız Ü bulunan Beyazıt kütüpanesi mı? diye sormuş ve aldığı menfi cevaptan çok müteessir olmuştur. Kütüpanelerimiz — Ehemmi- yetini Kaybediyor Mütareke — senesinde Mısır bükümeti (Mısır — kütüpanei sultanisi müdürü, Seyyit Meh- met Biblâvinin riyasetinde İs- tanbula bir tetkik heyeti gön- dermiştir. Bu heyet İstanbul kütüphanelerinde bulunan (280) cilt-büyük ve kıymetli eserin fotoğraflarını —alarak Mısıra dönmüş ve bunları çoğaltarak milyonlar kazanmışlardır. Bu heyet yalnız bir fotoğrafçıya kopye ücreti olarak (120) bin İngiliz Hrası vermiştir. Buna mukabil ne hükümet ve ne de- kütüpanelerimiz —- beş — para menfeat görmemiştir. Şimdi Maarif vekâleti yeni fotoğrafı alınan kitaplar - basıldığı za- man hiç olmazsa (20) nüsha- sının kütüpbanelerimize ihdası hususunda teminat almayı dü- şünmektedir. Maarif erkânın- dan alâkadar bir zat bu hu- susta bize demiştir ki: “— Bu nadir ve kıymetli kitapların ya fotoğraflarının almması menedilmeli veyahut bu hak satılmalıdır. Bu gidiş- le —bütün — kütüphanelerimiz milyonlar değen eserlerini kay- betmiş olacaktır.,, İstanbulun büyük ve asri bir — kütüpane- ye fevkalâde ihtiyacı vardır. (Hazinei kütüp) ayrı, mütalea salonu ayri olmalıdır. Kitap- ların çürümemesi için hava- lanması ve güneş görmesi lâzımdır. Halbuki — maalesef bizim — kitaplarımız - rutubetli yerlerde çürümiye ve güvele- rin dişlerine terkedilmektedir. Sonra kütüpanelerimiz — çok dağnıktır. Bunların — birleştiril- mesi ve tasnifi adeta farzdır. Müntehir Kız Daha Evvel Ba;basından Dayak Mı Yemiş? İzmir, 7 (Huşusi) — Sevgi- lisi elektirçi Kemal Efendi il- sevişirken babasının odaya gir- mesi Üzerine tabanca. ile in- tihar eden Behzat H. tahki- katı şayan dikkat bir safhaya girmiştir. Hadisedan bir gec> evvel Behzat Hanımın baba- sından dayak yediği anlaşıl- maktadır. Behzat — Hanımın seviştiği Kemal Efendi, dayak hadisesini teyit etmiştir. Mün- tehir Hanımın babası Cevdet Bey ise kızına dayak ” atma- dığını iddia etmektedir. Maa- mafih kızın vücudunda bazı dayak izleri ve bere eser- leri görülmüştür. Adliye, bu cihetten de tahkikat yap- maktadır. . Kadınlar Ve Meb'usluk Yeni meb'us İntihabı dola- yısile kadınlar birliği, kadınla- rın da meb'us olabilmeleri için yeniden hükümet nezdinde te- şebbüsatta bulunacaktır. Bu maksatla Ankaraya bir heyet gönderilmesi de muhtemeldir. Ü Ticaret Âlemü : n Beş Günl İhracat Malli On Beş Gün Nekadar Gönderildi! Şubatın gon. on beş gün daki mallar 145 çuval iç fındık, 8,406' maden kömü tiftik, zarfında ihraç edilii : İstanbul limanından: — 1,171€ kilo arpa, 55 sandık örü, 131 sınıfı İzmirden: 101,300 kile 3,990 kilo hah, 777,173 | 149,637 İilo | muk, 73,220 kile pamuk t0 hurda incir, mu, 149,462 kilo ütün, 886 kilo üzüm, yumurta, 201,127 kilo Z yağı. Samısundan : tütün. 17,150 © 136,706 * Fenni Bağcılık y Meyva Mıntakalar! Fen De Sokmak Lâzımdır Mürefte (Hususi) — leketimiz bir ziraat men tidir. Halkın yüzde dok* çiftçilik ve bağcılıkla eder. Çifçiliği bertaraf ed bağcılığı ele alalım, Mür€ bağcıları senelerce evvel © delerinin takip tedirler, etıııış gl6 iptida! usul lher'ne bığ tiştirmekte ve bağcılığın usüllerini maalesef bilemet” Hususi işleri için geçd buraya gelen ve Topçularda nümune baği | fidanlik yetiştiren sabık P müdürlerinden Ziya Bey ocağında usulleri malümatverdi. tamamile anlatarak bağt bağcılığın hakkında Buzat merak ve alâkası şimdiye kadar hiçbir memurunun anlatmadığı bağcılık ve meyvacılık tenvir etmiştir. Her halde bağcılığı edecek fenni usulleri * tacak bir ziraat memurt” bu gibi bağ mıntakalar?| daimi surette bulunmasi *| faydalı olacaktır. Talât Behçt Bir Haydutlu İki Amele, Bir Haj Cürüm İşlediler | Malatya, — (Hususi) — re üç dört saat mesafedt dan ot toplamakta olıl ; kadına iki yol amelesi t etmiştir. Kadınlardan biri köye "4 kurtulmuş, bir tânesi iht” mış. Amcleıer.üığuîld berbat etmişler. Fakat kadınların haber verimi rine köylü gelmiş, her de tutarak bağ karakoluna t ınıw : Gece fırsattan istifade ) serseriler, bekçi vekilinin Üyy ile Mamoyu öldürmüş, j mayı da ağır surette rak firar etmişlerdir. Mamo, hasta olan ki vekâlet ediyormuş. Fl':s le, Hatunsuyu köyündek, kaldan da tütün ve *” aşırmışlardır. eâ PPİFf l!!_’ğfâ'îi. Fiîl.'ü'fîfl; ı'ft,!!?!î! DE. IIIIEĞ'I'FFI.&ITI'İ!'!?—!: - d LA RER B ER