14 Ağustos 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

14 Ağustos 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

y » ' İSTANBULDAN e ee Yüukarda ismi geçen “Vasfi,, Efendi ile nihayet görüştüm. Bu dakikada kendisinden edi- lecek istifade sadece geçe- ceğimiz yol hakkında malümat almıya inhisar ediyordu. Vasfi Efendi bize bildiklerini anlattı, sonra çekilip gitti. 1i Kânunusan! 919 Ara sıra zuhur eden ufak tefek hâdiseler olmasa burada Emir Hazretlerinin bizi huzu- runa kabul etmesini bekliye bekliye can sıkıntısından öle- ceğiz. Fakat bereket versin bizi işgal edecek, hatta bazan eğlendirecek — vak'alar eksik olmuyor. Meselâ bugün Emir Hazret- lerinin başkâtibi Mirza Ferman Kal Bey ile Mirahur başısı Hacı Burhan B. bizi görmiye geldiler. Mirza Ferman B. yine be- Hnde kocaman bir altın kemer taşıyordu, — oturdular. Bir müddet konuştuk. Fakat bu müusahabenin biraz tavsıyaralk süküta münkalip olduğu bir dakikada Hacı Burhan Bey birdenbire — sükütu — bozarak bize ne sorsa beğenirsiniz? — Buharaya ne maksatla geldiniz? demez mi? Sinirlenseydik hakkımız ola- caktı, fakat asabiyete kapıl- maktan nefsimizi koruduk Ve: — Bir defa daha anlatalım, dedik ve anlattık. Bu hikâye bittikten sonra musahabe tekrar umumi vaziyete intikal etmişti; bu fırsattan istifade ederek karşımda bulunan zatları biraz sinirlendirmek istedim: — İngilizler, dedim, bir taraftan Kâbei mükerremeyi, diğer taraftan da makamı hi- Kfeti işgal ettiler. Hem müs- lüman hem de Türk olan Bu- hara hükümeti bu vaziyet kar- şısında aceba ne düşünür? Mirahur başının ve arkada- gşının müşkül bir vaziyete düş- tüklerini xannetmeyiniz. Der- hal kurulmuş bir gramofon gibi söylemiye başladılar: — Eğer Halife ordusu bu- raya kadar gelseydi elbette kendisine — katılır, — cihadına iştirak ederdik. Fakat maalesef Halife or- dusu buraya gelmek - şöyle dursun, — mağlüp — oldu ve İngilizlerle bir de mütareke aktetti. Bu vaziyet karşısında bizim yapacağımız şey sakin ve sakit durmaktan ibarettir, lngilizlerin kuvvet ve azameti we cihanşümul nüfuzu önünde bizden, başka bir hattı hareket İttihazını elbette beklemezsiniz! Mirahur başı bu cevabı ver- dikten sonra bir dakika dur- du, düşündü ve ilâve ederek dedi kiş HİNDİS'TANA . Buharalıların Maksadı — Anlaşılmıştı. On- İngilizlerden Çekiniyorlardı.. YAZAN: M. KÂZIM Semerkantta Bibi hatun mesçidi — İngiltere hakkında söyli- â“”ihn bundan — ibarettir. usyaya gelince, bu devlet mahvolmuştur. Onu mahveden kuvvet Buhara değil, bizzat Cenabı Allahtır. Çünkü Haliki Taalâ Hazretleri Buhara top- rağına kem gözle bakanları affetmez. Muhavere siyasetten ayrıl- l mış, dine dökülmüştü. Bu, be- nim hoşuma gitmedi amma muhatabımın son cümlesi bana kendisini bu sahada âciz bira- kacak bir fırsat harzırlamıştı. Hemen istifade ettim : — Peki ama, dedim, müba- rek islâm toprağı olan Mekke, Halkı Tifodan Koruyan| Mühim Âmil (Baş tarahı 1 inci sayfada Tifo çıkması ihtimali bulunan yerlerde aşıya devam ediyorur. Ayrıca halktan istiyenleri Be- lediye ve Hükümet doktorları meccanen aşılayorlar. — Aşılar yeni istihsal edildiği için çok tesirlidir. Ve iki sene müddet- le muafiyet verdiği de fennen sabit olmuştur. Bugün şehirde tifo vaziyeti tamamen normal bir hale gir- miş — bulunmaktadır. Fakat lâğımlarımız açık bulundukça, sularımız da demir borularla akıtılmadıkça ve halk meyve- leri yıkamadan yediği müd- detçe bizde tifoya tesadüf etmemek — mümkün değildir. Bizde tifonun istilâi bir şekil almaması dikkate şayandır. Biz umumt harp nesliyiz. Askerlik yapmıyan ve tifo aşı- sı olmıyan hemen yok gibidir. Aşılananlar ve aşıların muafi- Kırkağaç Fransaya Kavun Gön- dermiye Başlıyor İzmir, 15 (Hususi) — Mem- leketimizin en nefis kavunla- rinı yetiştiren ( Kırkağaç ) ton bu sena Fransaya fazla mik- tarda kavun ihracatı yapıla- caktır. Bir Fransız şirketi na- mıina hereket eden Memduh B. namında bir zat Kırkağaca giderek tetkikatta bulunmak- tadır. Fransaya yapılacak olan kavun ihracatı İzmir limanından olacaktır. İtalyada Zelzeleler İtalyada zelzele devam edi- yor. Klıtlır bunlardan bir ta- mesinin 10 bin kilometre uzak- ta olduğunu kaydetmişlerdir. VEY 11 yeti azaldıkça vak'alar tabit fazlalaşacaktir. Bunun için en iyi çare /aşılanmaktır. Tifo hakkında fikrini' söre duğumuz maruf bir doktoru- muz da şunları söylemiştir; — Avrupada (tifo) hastalığı çiçek gibi mayup hastalıklâr: dan sayılır. Tifo çıkan ev gibi o şehirlerde Aayıplanır. Tifo pislikten doğan bir hastalıktır. Maalesef İstanbulumuzda yir- minci asırda ayıplanacak — bir vaziyettedir. Sularda Mikrop Yok Kurtuluş civarında (Karlısu) ayazmasının sularının bulaşık olduğu, tifonun da bu sudan yayıldığı yazılmış idi. Sıhhiye müdürlüğü Karlı suyu ve Be- yoğlunda — şüpheli — gördüğü diğer içme sularını tahlil et- tirmiş ve hiçbirisinde tifo mik- robu bulunmadığı neticesini almıştır. | Tiyatro Ve Sinemalar| ALKAZAR — 73 numaralı klüp ALEMDAR — Napolyonun — Moskuva seferl EKLER — Son çarlar ve Zigeto Dolar peşinde ETUVAL — Dağ çocukları GLORYA — Gece içinde bir ışık KEMAL B. — Hacı Mutat ve elel Margiz Kolinmor tarafından MAJİK — Hacı Murat MELEK —— — Meskot FERAH — — Müuhtelif temsiller OPERA — — Çirkus Barones ŞIK — Nehir kazı O.ıı.ı.ı Hale — Aşk Raşeleri Takstın — — Varyete Çiflikparla — Saz Kız kulesi parkı — Darüttalim Bir Tayyare Müsadere Edildi Alınanyadan gelen ve Meç askeri mıntakası üzerinde uçan bir Alman tayyaresi Fransızlar tarafından musadere edilmiş, pilotu tevkif olunmuştur. Medine, Şam, Kudüs ve Bağ- dat hıristiyanların işgali altına girmiştir. Cenabıhak bu top- rakları sırf kendi kuvvetile doğrudan doğruya neden mu- hafaza etmedi? Acaba Mekke ve Medine Buhara toprağı ka- dar mukaddes değil midir? Mirahurun dili — tutuldu, dü- şündü, yutkundu ve nihayet işi samimiyete döktü: — Bu kısmı bırakımz bir tarafa, dedi. İşin hakikt siması şudur: Biz zayıf bir hüküme- tiz. İngiltere ile Rusya bu havalide yekdiğerile çarpışır- larsa, bizim yapacağımız şey bitaraf kalıp seyirci olmaktır. Neticede hangi taraf kuvvetli karsa ona iltihak ederiz. lenfaatimiz bunu âmirdir. Buhara emirinin adamları artık hakikati olduğu gibi söy- lüyorlar, — saklamıya — lüzum görmüyorlardı. ( Mabadı yarın) Dunyada Neler Olup Bitiyor? (Baş tarafı 4 Üncü sayfada ) Macaristana Hakaret Macar - Çek hududu üze- rinde kâin küçük şimendiler istasiyonunda Macar milletini tâhkir ettikleri iddiasile iki Çek Gümrük memuru terif edilmiştir. Daha evvel buna mümasil bir hâdise olmuş, bir Çek amele beş sene hapse mahküm edilmişti. Macar ajansı, tevkif edilen : memurlarin sarhoş ol- duklarını kaydediyor. Çinde — Felâket Çinde tufanasa yağmurlar devam etmektedir. Sarı nebrin suları pek ziyade kabarmış, yeni yapılan setler yıkılmış, 500 ev çöküp harap olmuştur. Şankong eyaleti büyük bir tehlike karşısındadır. Erzak Hatleri de bu yüzden artmıştır. Irakta Kolera Var Irakta müstevli surette ko- lera hüküm sürdüğü haber veriliyor. Bir Zencinin Ginayeti Bir otelde çalışan bir zenci sabık müddeiumum! — muavini Mister Frank Normanı dört kurşunla öldürmüştür. Bu zatin eşyasını taşımak meselesinden — çıkan kavgada müddeiumumt muavininden ye- diği tokat için zenel bu cina- yeti işlemiştir. Bir Tekzip Bazı ecnebi gazeteler, elle- rindeki kâğıt paraları gümüş paraya tahvil etmek istiyen büyük bir halk kütlesinin Ma- car Milli Bankasına hücum ettiğini yazıyorlarsa da Macar ajansı bu haberi tekzip ediyor. Bir Farenin Yaptıkları Milânodan bildirildiğine gö- re bir fare yeni doğmuş bir çocuğun kolunu yemiştir. Sorunuz, Mektîbinizi Seçmeden bize P x İIzahat Alınız | Son Posta Karilerin Mektep Müşküllerini Hal İçin Kendilerine Delâlet Etmektedir Çocuğunuzu lıın&l mektebe vermek - istiyorsunuz ? Bu sene tahsilinizi ikmal etmek üzere hangi mektebe girmek istiyorsunuz ? Gazetemiz gençlere ve ebeveyne rehberlik etmek Üzere bütün mektepler hakkında her türlü malümatı vermiye amadedir. Mektebinizi seçmeden ev vel bize sorunuz ve girmek istediğiniz mektep hakkında bizden malümat isteyiniz. Yalnız cevap için ( 6 ) kuruşluk posta pulu leffetmeyi unutmayınız. Çocuğumu Hangi 'Mektebe ? Vereyim? Kırkağaçta keresteci Hadimi zade Ahmet çavuş Çocuğunuz ilk mektebi bitir- miş demektir. Bu tahsll Ile her- hangi bir meslek mektebine gi- remez. Öna evvelâ orta, hatta mümkünse İise tahsili vermek lâzımdır. Resmi liselerde senelik Üücret 340 liradir. Çocuğun diğer masa- rifinl de ilâve ederseniz bir sene- lik tabsil masarifi hiç olmazaa dört yüz lirayı bulur. Bu parayı verebiliyorsanız, İstanbul lisele- rinden herhangi birine çocuğunu- zu gönderebilirsiniz. * Ayvalıkta posta havale me- muru Avni Beye: Maarif Vekâletinin kız talebe için açacağı yurt hakkında hendz Resminizi * Nuri bey: Samimidir, çabuk | * münfell — olur, a fakat — iğbirarı Ş kinsir devam- $ sızdır. Teşvik <j ve teşcie uy- | sallık gösterir. Menfaatlerini gü yalnız - ncfsine hasretmez, di- ğerendişliğe mütemayildir. * M. Nurettin © bey: Sokulgan; Üve her şeyi | anlamak — me- | rakındadır. Lâ- kayıt ve ihmal- ci değildir. Ba- 4 zen küçük bir GÖ şeyi — büyültür, ©| menfaatlerini “Aisraf etmez. . Bir. Kerit- miz: Hatırşinas ve samimidir. Rüfekasile ge- çimsizlik yap- maz. Tevazua ve kanaatkâr- hğa ve anlaş- mıya mütema- yildir. * Eferdi: - Kendine ehemmiyet ve- Ç rilmesini ister, Ağır söze ta- (hammül ede- S mez. Eğlence- den geri kal- » maz. Tuttuğu işi yarıda br | rakmaz. Fiil ve hareketlerini SN fazla — takyit temez. Bize Gönderiniz, * * Size Tabiatinizi Söyliyelim... kat't malümat yoktur, bu yurdâ bel bağlamak doğru değildir. Maarif Cemiyetinin Talebt Yurdu yalnız erkek çocuklark mahsustar. Yüksek —Muallim Mektebine bu sene talebe kabul edilmiyer cektir. Kırımza İstanbulda ikamet edebilecek bir yer temin edebilire seniz, Ticaret Mektebi Âlisimli tercih etmenizi tavsiye ederit: Aksi takdirde daha bir zsens bekliyerek gelecek sene Yüksek Muallim mektebine kaydettirmiye Lılııırııııı Bu müddet zarfında gilizcesini unutmamasına dik kat etmelidir. Ticaret mektebint devam ettiği müddetçe, hariçtekl mücssoselerden birinde iş bulmak imkânı vardır. Bu hususta gaze- temiz kendisine azamt — yardımi göstermiye âmadedir. Yalnız bif | müddet stajyer çalışması zaruri | gibidir. İ Zeki beyi j /49“ Ağı Başlıdı B Mes'uliyet ve mu va ha ze den J endişe — eder. I'Rüleln.ıilı bir arada — eğlen" ) mekten hazze- | der, başkalarır ,bDa minnet et- |mekten çok sır kılır. x Efemdi: — Açıkgör .ve tatlı yara- — Çmazdır. Sözler irile tavır ve © hareketlerile kendini sevdir rir. Bazan inat* çı ve serkef olur. Ahmet Edip bey: & lekkiktir. Mu” zmelâtinda mif | samahaya mü” temayildir. Hef” kesle — lâübali miyet verilme” sini ve sayır masını — istef Büyüklükte$ — * rzedar. 178 M. Ali B. ( Fotoğrafının dercini istemiyor ) Birşeyi fazla tetkik ve ti mir eder, Tecessüse mütemi” yildır Kendisini alâkadar et miyen — şeylerle de olur. Bir yerde bir kalabalık görse sebebini anlamak : evvelâ koşar. Başkalarına lümat ve havadis vermekte' hazeder. ,,