28 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

28 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Sayfa 3 Hergün Litvinof Niçin Geldi ? Dostumuz ve komşumuz Sov- 'et Rusyanın Hariciye Komiseri | itvinof yoldaş, Ankarada mem- İeketimizin misafiri bulunuyor. Bu ziyaret, şimdiye kadar &rada sırada Ankarayı ziyaret #den Rus ricalinin ziyaretlerinden daha mühim, daha şümullü bir tİyast manayı bavidir. Bu manayı talamak, hem — Rus - Türk dostluğunun — hakikt — manasına Düfuz etmiye, hem de bugün Thldyı etrafında dolaşan siyasi flıliyıdorl daha etraflı görmiye bizmet edebilir. Sovyet Rusya, müstemleke ve timmüstemleke memleketlerin Âvrupa — emperyalizmine — İcarşı İstiklâllerini kazanmalarına taraf- tardır. Bu taraftarlığı nimmüs- temleke ve müstemleke memle- ketlere karşı olan dostluğundan Ve muhabbetinden ılkyıdıe hAvnıpı ve kapitalizminin ;:'k::y.:ı:ıu;ıhmeıindendir. Fakat ne olursa olsun Sovyet Rusya Euçık ve fakir milletlerin Avrupa | emperyalizmine karşı tabii doz- | tudur. | Türkiye, Avrupa emperyalizmine karşı başlı başıma istiklâl harbi açan Ük memlekettir. Ve Türkler, Sovyet Rusya nazarında, bütün müstem- leke we — nimmüstemlekelerde yaşıyan milletlera rehber ve nü- müne olacak bir millettir. Onun için Sovyet Rusya istiklâl har- | binde bize manen ve maddeten yardım etmiş, ondan sonra da daima dostluğunu tekit etmiştir. ğilekim iki taraf ricali de Türk- v8 dostluğundan — bahsettikleri Zzaman, bu dostluğun tarihi ve tabif avamile istinat ettiğini tek- rar ederler. Rusya, şimdi iktısadi bir harp içindedir. Beş senelik Iktısadi plânı — dört —senede — bitirmek için Sovyet Şüraları dahilinde İktısad! bir seferberlik ilân etmiş- tir. Bütün kuvvetini plânın ta- hakkukuna hasretmiştir. ve daha şimdiden ikinci -bir beş - senelik | Plân ilân etmiştir. Sovyet Rusyanın bu iktısadi seferberlikten istihdaf ettiği ga- yelerden birisi, dünyaya sosyalist sistemin iktısadi sahada nasıl mu- | vaffak olacağımı göstermek; ikin- cisi Sovyet Şüraları dahilinde | yaşıyan yoldaşlara müreffeh bir | hayat temin etmek, üçüncüsü de Avrupa emperyalizmile mücadele eden veya edebilecek olan zayıf milletlere iktısaden yardım ka- biliyetini kazanmaktır. İktisaden yardım etmek ve kuvvetlendirmek istedikleri memle- ketlerden biri de Türkiyedir. Daha şimdiden köylüye 7 liraya pulluk — satmıya başlamışlardır. Beş senelik plânın neticesinde bize iktısaden vâsi mikyasta yar- | dim edebileceklerini ümit etmek- tedirler. | Fakat Türkiye de, dünya buh- ranından müteessirdir. ve bir an evvel mali bir yardım teminine muhtaçtır. Bu ihtiyaç saikasile Türkiyenin Cemiyeti Akvama gir- | miye talip olduğunu, para bul- mak üzere Saracoğlu Şükrü Be- yin Amerikaya gittiğini, ve bizi istismar etmek istemiyen ecnebi parasına kapılarımızın açık oldu- | ğu bakkındaki yeni neşriyatı gören Sovyet Rusya, bizim iktı- saden tekrar Avrupaya temayül | mülâkat bir 1 — Hayatta muayyen leriniz var mıdır? Bunlara — sebat ile sarılmadıkça bu prensiplerden hayır göremezsiniz. M. LiTViNOF Dün | Akşam Ankarada Şerefine |Bir Suvare Tertip Edildi Ankara, 28 (Hususi) — Misn- firimiz Sovyet Hariciye Komiseri M. Litvinof dün buraya - geldi, İımyondı] büyük — merasimle karşilandı. Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey Ankara Palâsta şere- fine bir öğle ziyafeti verdi. Müteakıben M. Litvinof, Cazi Hz. tarafından kabul edildi ve saat devam etti. Akşam yine Hariciye Vekilimiz tarafından misafir komiser şerefine | bir ziyafet ve sonra da parlak | bir balo verildi, Ziyafette Tevfik Rüştü Bey M. Litvinof tarafından dostane nutu teati edildi, Ankarada Futbol Ankara, 28 (Hususi) — Cuma günü burada lik maçlarına devam edilecek, liği takımları oynayacaklardır. Darllfünunda Konferans Balkan Konferansında Bulgar murahhaslarından M. Vasilof bu- gün iki buçukta Darülfünunda ziraat mevzuu üzerinde bir kon- ferans verecektir. —— —— edeceğimizden korktu. Bir defa Garpla anlaşlıktan sonra da bizi artık tamamen kaybedeceklerini hissettiler. Bundan telâşa düştüler. Rus Hariciye Komiserinin An- kara seyahati, bizi manen takyi- ye etmtek ve Garbın kucağına | içindir. | düşmekten — kurtarmak Nitekim Litvinof, gazetelere be- yanatında, Rusyanın Türkiyeye iktisaden yardım edebileceği za- | manın çok uzak olmadığını te- mine lüzum görmüştür. Tas Ajan- sı da ayni teminatı lekrar et- miştir. İşte, bizim anladığımıza göre, Rus Hariciye Komiserinin Türki- kiyeyi ziyaretinin hakiki manası budur. prensip- | gençler birliğ - imalâtı | harbiye ve altınordu - gençler bir- | 2 — Dostlarınız var mıdır? Sebat ile dostlarınıza sarılmazsanız, onla- rin — dostluklarına İliyakat kazana- mazsınız, İntihabatı Makdonald Ve Milli -Hükümeti İntihabatta Ekseriyeti Kazandılar Londra, 28 saat 5,50(A.A)— Muhalif Amele — fırkasının bellibaşlı bötün azası intiha- batı kaybetmişlerdir. - Şim- diye — kadar — intihapedi- lenler (222) — Muhafazakâr, (23) Muhalif Amele fırkası (2) muhtelif, (27) Liberal, (14) Liberal Simonist. Mu- hafazakârlar, (101), mevki l:nıanıyorhr, muhalif Amele Fırkası (111) mevki kaybedi- yorlar, şimdiye kadar milli hükümet taraftarı olarak inti- hap edilenlerin yekünu ( 263 ) kişiye baliğ olmaktadır. ( intihabatın iİlk sayıfasına ait haberler 5S inel sayıfamızdadır,) Bütçe Meclise Verildi Ankara, 28 (Hususi) — Ve- ! 186 | killer Heyeti 932 bütçesini milyon olarak — meclise sevketmiş- | Hir. Bütçenin varidat ve masraf kısımları mütevazindir. — Bir Kamyon Yandı. Şoför Eskinazin benzin ve gaz yüklü 3062 numaralı kamyonu, ekzos borusundan çıkan kıvılcım- larla tutaşmuş, — araba kismen yanmış, söndürülmüştür. —— Tütün — İnhisarında Tütün İnhisar İdaresi piyasa- dan ımı':ı alacaktır. Yalnız idare bi başlamadan evvel pi- ;:ı;î:y:!ok miktarile İdarenin ihtiyacı olan nevileri tetkik ettir- mektedir. Bir Sandal Devrildi Hüdaverdi motörü Haliçte, Musltafa Ağanın' sandalına çarp- mış ve devirmiştir. 3 — Bunun gibi Işinize de sebat ile sarılmazsanınız, muvaffak olamaz- sınız. Şiarmız. şu olmalıdırı. Sonuna kadai KATOLİKLER | Çocuklanmra:;tmak İçin Mersinden Suriyeye Gö deriyorlar, Adana, ( Hususi Muhabiri- mizden ) — Mersinden - bildiril- diğine göre geçen — senelerde olduğu gibi bu sene de Katolik mezhebine mensup Türk — vatan- daşlar ilk tahsil çağında bulunan çocuklarını okutmak için Suriye | ve Lübnan mekteplerine gönder- mekte imişler, Yeni Adana gazetesinin buna tahsis ettiği Tevfik imzalı baş- makalede bunun sebepleri tahlil edildikten sonra deniliyor ki: “ — Binaenaley — memleketi- mizde serbest serbest para ka- zanıp bizden çok müreffeh olan bu insanlar kendilerine ve pren- siplerine karşı aldanmış vaziyette | olmadığımızı iyl bilmeli ve Türk valanı için birer mikrop yetişe- cek olan çocuklarını nerelerde ve kimlerin elleri arasında bü- yüttürüyorlarsa kendileri de oraya gitmelidirler, ,, Salâhattin Zenginlik Böyle Olur Tahran, ( Husur ) — Meşhur Amerika milyarderi Rokfeller ta- 1afından burada bulunan Amerikan kollejine (250) bin dolar teberrü edilmiştir. Şarklıları İstemiyorlarmış ! P onu olmadığını Kısası Sözün Arif Orucun Kundura Mağazası P. S. Yarıncı Arif Oruç Bey, Yüke | sekkaldırımda bir kundura mağa- zası açmış. —İsmi *“Damping,,. Sattığı iskarpinlerin metaneti ve zarafeti hakkında şimdilik hiçbir | fikrim yok; fakat mağazanın İs« mini beğendim, Gazetecilik âleminde, insanla- rın kafalarına hitap etmenin so« görünce, Yarın başmuharriri halkın ayaklarına int- yor. Yunus Nadi Bey: “Dost başa, | düşman ayağa bakar.., diyecek; | yahut Arif Orucun ayağa düştü- ğünü iddia edecek; yahut ta, özür dilemek için halkın ayakla.- rına kapandığını söyliyecek. Fa- kat ben bu fikirde değilim. Mu- harrirlik netameli bir meşlek. Bu işe güven olmaz. Keşki hepimiz küçük birer zanaat sahibi olsay- dık; icap ederse kunduracılık, aşçılık, — tenekecilik, — sobacılık yapmasını becerebilseydik. Dara gelince, muharrirler ara- sında birer dükkân açmak fikri daima ortaya atılır. Bir zamanlar, Şair Nâzım Hikmetle ben bir aşçı dükkânı açmayı düşünmüş- tük. Hatta Nâzım garsonluk et- miye bile razidi. Bu memlektte yazının da ekmek ve kundura gibi lüzumlu bir şey olduğu an- laşılımcıya kadar ve muharrir kıymeti bilininciye kadar, Nâzım Hikmetin aşçılığına, Arif Orucun | kunduracılığına şaşmamalıyız. “ Son Posta , dan başka kiç bir gazete, “ Damping ,, mağaza- sının para mukabilinde bile ilâ- nıni köymuyor. Bu çok ayıp bir şeydir. Türk kanunları Arif Oracu kunduracılık — yapmaktan — men- netmedi. Gazeterlerin bu hareketi ba- na okadar dokundu ki, hemen, kendi ihtiyarımla kalemi olimden bırakmak ve gidip yüksek kal- dırımda — potin bağı — satmak İstiyorum. Maçka Çapulu ( Baştarafı 1 inci sayfada ) O da gitmiş Pagaltı merke- zine malümat vermiş. Merkerx, esasen bu mesele ile meşgulmüş Berut, (Husust) — Cenubi | ve iz üzerinde imiş. Derhal bunların Amerikadaki Ekvatör hükümetinin burada bulunan konsolosu bundan sonra hiçbir şarklı muhacirin Ek- varöre kabul olunmıyacağını — ilân etmiştir. Ölüm — Tehdidi Kahveci Mustafa isminde - biri, "Galatada Ahmet namındaki Ada- min kendisini ölümle tehdit etti- ğini Karakola şikâyet etmiş, Ahmet bundan münfail olmuş ve Mustafayı yaralamıştır. | İSTER İNAN, İSTER İNANMA! Dün, Düyun: Umumiye binası önünden ge- çiyorduk. Baktık, kapıları, pencereleri kapalı, demir panjurları sökülüp harap olmuş, damı- nın hhlıfuı sarkmıya başlamış, ve binanın heyeti umumiyesinde ihmalin tahripkâr eli do- laşıyor. Halbuki bu binanın boşalmasını bekliyen nekadar daireler vardı. Vilâyet orasını almak isterdi. Şehremaneti oraya nakletmek isterdi. teslim edildi. Polis Müdüriyeti oraya göz dikmişti. Bina boşalınca, bütün bu projeler suya düştü ve o güzelim bina ihmalin ve harabinin eline Senelerce İstanbulun göbeğinde bu binayı inci gibi muhafaza eden ecnebiler, geçtikten sonraki bu halini görünce, artık bu vaziyete gülmiyeceklerine, elimize İSTER İNAN, İSTER İNANMA! oturdukları” Kurtuluşta Değirmen sokağında (52) numaralı vi ara- | mışlar, bahsedilen eşyaları evin tavan arasında saklı bir halde bulmuşlardır. Bir muharririmiz, bu çetenin elebaşım — vaziyetinde — bulunan Yekta hanımla görümüştür. Ka- dın, şiddetli bir inat ile1 — Ben iftiraya uğradım, nâ- hak yere sürünüyorum, Hiç bir şeyden haberim yok, diyormuş. —— Bir Yaralama Vak'ası Garson Bedri isminde biri, Galatada sarhoş bir adam tara» fından bıçakla yaralamıştır, Süreyya Salonunda Balo Ve Tombala Yarın akşam Kadıköyde, St- reyya sinemasında, Cümhuriyet bayramı şerefine bir balo tertip edilmiştir. Bu münasebetle Hima- yei Etfal menfaatine bir de tome bala çekilecektir. Müsamere alk- ka uyandırıcı bir şekilde tertip edilmiştir.