28 Ekim 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

28 Ekim 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

SON POSTA Tzrmmm ) 'Yunan Futbolcularını Yenmeliyiz Cövz Zazir m Tacirler Borçlarını Nasıl Verecek ? öi Son günlerin tacirleri ve piyasayı | şiddetle alâkadar eden en mühim kâdisesi, İsterlingin sukutundan borçların nasıl ödeneceği meselesidir. 'Derken Büyük mra | Çünkü İagiliz Hramı düştükten sonra | ahet ve satıcılar arasında mühim bir İhtllsf çıktı: Evvelce İngiliz lirası | ile yapılan siparişler nasıl Sdenecel- Hr? İşte, el'an halledilemiyen bu mestle hakkında Hambürg — fahri konsolosumuz tarafından çok dikkate gayan (bir rapor hazırlanmıştır. Bu- man mühim kısımlarını yazıyoruz: “İngiliz ve İskandinavya pa- ralarının — sükutunun — mühtelif tarzda — münakaşalara — meydan açmış olması tabildir. En evvel varit olan süal, altınla rabıtası kalmıyan — nakit bâsıl olan ziyanın kimin tarafın- * dan çekileceğidir. Alâkadarlar hususi menfaatlerine göre buü hususta muhtelif noktai mazarlar Neri sürmüşlerdir. Bir iddiaya nazaran, mukavelelerde esos İtti- baz edilen İngiliz lirası altına müsavidir. İngilterenin altın mik- yası hbakkındaki 1925 — tarihli kanunun mezkür ahkâmı dolayı- sgile, İnıı*ız parası Üzerinden âk- tedilen ticari mukaveleler zımnen altın esasına müstenitlir. Bu mütaleaya itiraz edenler diyorlar ki: İngiltere kambiyosu dıhı da- hil olduğu halde bütün kambiyo- lar daima ve az çok tahavvülâta uğramış, fakat altın mikyası ka- Bununun mezkür hükmünü ileri sürmek kimsenin aklına gelme- miştir. Satıcılar tarafından İleri sü- rülen bu fikre göre borsada bü- yük bir itimat gösterilmemekte- dir. Hâkim olan kanaate göre satıcı tediyatın altın esası Üzeri- me İcrasının harfiyen mukarrer olduğuna dair delil ibraz et- Büyük ticaret memleketlerinde bâkim olan fikirlere göre, akte- dilen mukavelenameler harfiyen ftatbik edilmeli ve muhteviyatı hukuk! safsatalarla tefsir edilme- melidir. Almanyada şu cihet te kuvvetle beyan edilmektedir. ki, mukavelelerinde Alman parası yerine başka parayı esas ittihaz eden kimseler bu hareketlerinin melticesi olarak husule gelecek kazanç veya — zararları bilerek göze almışlardır. Almanya ithalât tacirleri, mü- teaddit müzakerattan sonra aşa- gpdaki neticeye vâsıl olmuşlardır: * Ecnebi satıcılardan malların mukaveledeki — fiatlerle — teslimi talep edilmelidir. , Diğer taraftan Hamburg ih- racatçıları birliği, bir içtimamda hagiliz Hrasının sukutu neticesi olarak tahaddüs eden muhtelif meselelerle meşgul Olmuş ve şu kararı vermiştir: “Mukavelelerin akti esnasında sarih bir kaydi ihtiyati mukarrer bunlumadığı takdirde esas ittihaz olunan nakit mikyasını tebdili veyahut altın esasına ircar İçin | ne hukuki ve ne de ahlâki bir hak mevcut değildir.,, Londra Ticaret Odası, ecnebi parası üzerine aktedilen mukave- lelerin, zararı mucip olsa bile, tatbiki lâzımgeldiğini yerli mü- essesata ihtar etmiş, İngiliz fir- malarının da ecnebi tacirlerden, mikyaslarından | | Cuma günü ilk maçlarını oyna- yacak — Yunan — futbolcülerinden | bir - kıtmı dün Sofyadan trenle şehrimize geldiler. Yunamn muh- | telitinin mütebaki oyuncuları da | AHaadan Pgeliyorlar. Dün Sir- keciye çıkan kafileden bir kıs- mı ile görüştük. Yunan Ffutbolcü- leri Sofyada Yunan Milli — takı- minın — Bulgar — Millt takımına (1-2) mağlüp olmasını bekle- dikleri bir netice olarak kabul ediyorlar. Bizim muhtelite karşı oynayacakları oyun hakkındaki Yunan oyuncalarının - halihazırda iyi bir halde bulunmadıkları mu- lııkkık(ır Kendi memleketlerinin düşünceleri de pek nikbin olmiyan cü plânda olan (Aris) klübünün bu sene en başa geçmesine ve milli kadroya dahil klüplerin Sofyaya giden Milli takıma ver- dikleri — oyuncuların — isimlerine bakılırsa, Yunan futbolünün tam formünde olmadığı belli oluyor. Geçen sene Galatasarayın beş gölle mağlüp — ettiği — Selânik (Aris) takımı bu sene Milli takı- ma altı oyuncu veriyor. Gelen muhtelit içinde de Panatinaykos takımından üç biraderler vardır. Şu vaziyete göre, cuma günü bizim Muhtelitin Yunan muhteli- tini kazanmak üzere en iyi bir fırsnh malik — olduğunu kıbul| Bir Şey İstemiyoruz Çü ku Yunanlılar Hıç De Anform Bir Halde Degıllerdır H eee : # hazırla; "îf Dün Sofyadan gelen futbolculardan Bir kafile istasgonda | lik maçlarında geçen sene Üçün- etmemiz İcap ediyor. Gelen — oyuncuların — ekserisi tanıdığımız, derecelerini bildiği- miz futbolcülerdir. Ferdt teknik itibarile ekserisine faik olduğumuz Yanan takımının oldukça büyük bir farkla mağlüp edilmemesi için ortada makul bir sebep yoktur. Kendi memleketimizde, kendi sahamızda ve rakibimizin fena bir vaziyetinde oynıyacağız. Bi- zim oyuncuların ferdi kabiliyet- lerini rakiplerimizinki ile ölçerek Cuma maçını mutlaka iyi bir farkla kazanmalıyız, derken çok birşey istemiş olduğumuzu zan- netmiyoruz. Memlekette Yol Yapılıyor Balyalılarla Gönenliler Kendi Gay- retlerile Yeni Bir Eser Kazandılar Gönen, (Hu- susi) — Kasaba- mız ticaret oda- sının — gayretik Gönen ile Bak ye arasında yeni bir yol yaptırıldı. Uzunluğu 45 ki- lometredir, İnşa- at haftalardam- beri devam etti, günde beş altı yüz amele çalıştı ve nihayet yenl yola kavuşuldu. Yolda civar köy- lüler istihdam e- dildi ve kendile- rine günde iki defa yemek verilmiştir. Bu münasebetle birkaç gün evvel kasabamız halkından bir O grup otomobıllerle Balycye gitti- oldukları taıhhüdıhn ifasını her- halde talep etmelerini ve muka- velelerine — riayet — etmiyenlerin isimlerini, “kara liste,, ye derco- lunmak üzere, Ticaret Odasına bildirmelerini tavsiye eylemiştir. Hamburg borsası da, mukavele- leri nakzedenlerin isimlerini kendi kendilerine karşı deruhde eylemiş | “kara listesinde,, neşredecektir. İkl kasaba halkı yeni yaptıkları yolu tes'it ler ve orada tezahüratla karşı- landılar ve yeni yolumuzun açıl- masını tes'it ettiler. Şunu da ıövlıyeyım ki 7-8 Balık Bollugu İstanbula Tekrar Palamut Hücumu Başladı Geçen günkü fırtınaya kadar şehrimizde palamut bolluğu vardı. Fırtınadan sonra palamut azalmış, balık Hiatleri yükselmişti. Dün Karadenizde Ağva, Şile Irva ta- raflarından Boğaza doğru pala- ediyorlar sene evvel Üze- rinde adi araba- lar bile işliyemi- yecek kadar ha- rap bir geçitten başka bir şey olmıyan bu yol bugünkü yeni va- # ziyetile iki ka- sabanın ticari fa- aliyetine hararet verecektir. Ev- velce bu harap | geçitten Balye - Gönen arası 32 saate — alınırdı. Şimdi ise bu ye- ni yol — saye- sinde Balyeden Gönene beş saate gelinip gidil- mektedir. Halkın kendi emeğile yapılan bu yeni yol herkesi mem- nun etmiştîr. A, Cıude[ Silâhları Kim Kaçırdı? Geçenlerde gümrük idaresinde bir silâh kaçakcılığı meydana çı- karıldığını yazmıştık, Gümrük ida- resi tahkikatını bitirmiş, dosyaları rülnıllşlür. Dün bu sürülerden iyasaya on kıym balık gelmiş, rııtleı derhal ucuzlamıştır. Tütün fiati Düşmeye Başladı Tütün fıatleri 150 kuruştan (80) | kuruşa düşmüştür. Harici ticaret ofisi fiatin daha fazla düşmemesi ça için tertibat alınmasını düşünmek- T >tedir. Ofis bu hususta bir rapor' mıstır. Mesele yakında gö- j rüşçülecektir. L Şeker Fiatleri Şeker fiatlerinde son zamanlar- na hiç bir değişiklik yoktur. Bü- | tün toz çekerîr 3ö; xlpullu küp 37,20; Belçika torba 37,70; Triyes- sandık küp 38,70 kuruşa satılmak- tadır. Kahva Pahalılaştı Kahve bundan bir kaç hafta evvel ( 42 ) kuruştu. Pîyıııdı kah- ? ; ve stoku azaldığı için Rıt(dâ) kuruşa çıkmıştır. Pirinç Ucuzlıyacak Anadoludan alınan haberlere göre bu sene memleketimizde faz- | Ja Pirinç istihsal edilmiştir. Bu gün | 26 kuruştan 40 kuruşa satılan yerli | pirinçlerin bu sene bir miktar dabâ | ucuza satılması muhtemeldir. Holivud Yıldızı | ( Baştarafı Tinci sayfada ) Derhal muha:rirlerimizden bi- rini Şakir Beyin evine gönderdik. — Şakir Bey işten çekilmiş, evinde kendi âleminde yaşıyan bir zattır. Şakir Beyle görüşen muharririmiz mülâkatını şöyle anlatıyor: — Selma H. n pederinin otur- duğu küçücük ev, tebrike gelen- lerle dolu idi. İki senedir evlâdınıt hasret acısıni çektikten sonra, şimdi bu büyük zaferle mesrur olan adamcağız pek neş'eli bir halde idi. Beni görür görmez hemen sevinçle elini uzatarak telgrafı gösterdi. Telgraf, İngiliz- ce idi. Ve doğrudan doğruya Holivuttan çekiliyordu. Telgrafa bir de tercüme merbuttu. Müsa- — adesile hemen tercümeyi kopya ettim. Telgraf aynen şudar : İİstannbul - Bıkukoy - Kartalte- pe. No. 30 Şakir B.) İki senedenberi kim bilir nekadar ap verdiğim sevgill an- Burada — yapılan (Şark — Yıldızı) unvanını kazandım. Zengin ve mes'udum. Bu saadete Hik nall olduğum dakikada sizi düşü- nerek âcilen şu telgrafı yazıyorum. Bu telgrafım, maalasef pek uzun olamıyacaktır. Çünkü etrafımı, birçolk Şirket ve mücssese müdürleri İhata etti. Hepsi mülâkatta bulunmak ve konturat Imza ettirmek için bekliyor- lar. Hele gazeteciler, omuz başimda durarak yazdığım şu satırları bile kopye ediyorlar. Beş dakika evvel otuz bin dolarlık bir mukavele imza ettim. Bu telgrafımla beraber on bim Hiralık bir cek gönderiyorm. Gazete- eiler, hatıra defterimi #satın almak için hatır ve hayale gelmiyen teklif- lerde bulunuyorlar. Halbuki bunu onlara vermiyerek defterimi tayyare postasile doğruca size gönderiyorm. Bu batıralarımı. okuduğunuz zaman, bu işte muvaffak oluncuya kadar zavallı Selmacığın neler - çektiğini öğreneceksiniz. Şeref ve zafer .. Ne tatlı şeymiş babacığım. Hele böyle yabancı bir muhitte olursa.. Şimdi burada, ismimden ziyade milliyetim mavzuubahs oluyor. En ziyade bun- dan dolayı müftehir ve mağrurum Vaktim yok. Fazla yazamıyacağımı Annemin ellerinden öperim. Kardeş- lerime ve bütün dostlara selâm. ark Yıldızı Selma Şakir Bey heyecanda İdi. Evis içi de misafirlerle dolu idi Herket bu 'at babayı tebrik ediyordu. Fazla konuşmak mümkün olmade Mülâkatımızı akşama talik etmemi rica etti. Bu mülâkatı yarınki nüs” hamızda okuyacaksınız.