19 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

19 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

6 Sayfa " Kari Mektupları AÂvrupada Tahsil Görenler Elyevm ziraat mekteplerinden birinde muallim olan bir ziraat mütehassısından şu mektubu aldık: * Memleketimizde Avrupa ve Amerikada okumuş ve yetişmiş birçok mütehassıslarımız - vardır . “Hükümetin binlerce lira sarfe- derek — Avrupaya — gönderdiği gençler memleketimize — avdet- lerinde ihtisaslarile alâkadar ol- mıyan vazifelere tayin ediliyorlar, sonra Amerikadan, Almanyadan, ve Fransadan ziraat, sanayi, maa- rif ve sair sahalara ait mütehassıs- lar getirtiyoruz; binlerce lira veri- yoruz. Acaba bir kerre de bizim memleketin yetiştirdiği mütehas- sıslardan istifade etsek — daha İyi olmamı? , * Son Posta ,,: Bu mektupla mübim bir meseleye temas edi- yoruz. Bizim de yaptığımız tah- kika göre İstanbulda, Adanada, İzmirde ve diğer vilâyetlerimizde Avrupa - tahsili — görmüş yüksek mütehassıslar vardır. Bunlardan bir kısmının ihtisaslarının hari- cinde vazifelere tayin edildikleri görülmektedir. Maaşımı Tahsis Etmediler Bilecik vilâyetinin İnönü nahi- yesi müdürü zevcim Hüsameddin Bey maktulen ölmüştü. Allah razı olsun Dahiliye Vekili Bey perişan olan ailemize muvakkaten (15) lira bir maaş verdirdi, Esas maaş ve tahsisatı- mızla —müterakim — maaşlarımızı henüz alamadık. Muamele her nedense uzuyor, Maliye Vekâle- tinin nazarı dikkatini celbetme- nizi rica ederim efendim. Afife Maarif Vekili Beyden Bir Talebenin İstirhamı Bana acıyabilmek için kalbim- den sızan kan damlalarile yazdı- ğım şu açık mektubu lütfen oku- yunuz. 20 ağustos 931 tarihinda yüksek — idarenize — müracaatla mütehassıs raporumun - tetkikini ve İstanbul Erkek Muallim Mek- tebine naklimi istedim. Takdim ettiğim raporlar sahil ve dağlık bir mahalle naklini zaruri görmektedirler. Hasta olduğum için mektep idaresinin verdiği iki lira harcı- rahla İstanbula geldim. Mesleği- min nurlu yollarında çalışmam ve faydalı ölmam için sıhhatime uygun bir mahalle naklime emir buyurmanızı istirham ederim Ef. Adana Muallim mektebi - Müncü sınıf Saip Cevaplarımız Beykozda Namık Beye: Acele olarak Marangorlar ce- miyetine müracaatınız mercudur. Muayenehane Nakli Dr. Celâl Tevfik Frengi* ve İdrar Yolu Hastalıklırı Mütehassısı Sirkeci, Muradiye caddesi No 3ö. Saat. 2-6 ŞARK YILDIZIL A Aradan, onbeş gün geçti, Amerika konsolosuna müracaat ettim. (Los Anceles) deki akraba- larımı xziyaretle avdet etmek üzere pasaportumu vize ettirdim. Bu- hususta lâzım gelen şeraiti haiz olduğum için hiç bir müşkülâta. maruz kalmadım. Bu iş te bittikden sonra, kendi vapurumu bekledim. Ve bu sefer bir yolcu sıfatile sekizinci defa olarak Amerikaya -geçtim. (|Nev- york)da kalmayı hem lüzumsuz ve hem de tehlikeli buluyordum. Her gün yüzlerce zabıta — vuku- atına — sahne — olan ( Nev- york ) un, acemi yolcular ve bik- hassa benim gibi genç ve güzel kızlar için çok korkunç bir yer olduğunu — biliyordum. Nitekim bana bunu, misis Klark ta tembih etmiş ve Nevyorka vâsıl olur ol- (W.M.CA. ) cemiyetinin azalarına müracaat ederek onlar- dan muavenet talep etmemi tav- siye eylemişti. Bu tavsiye, çok işime yaradı. maz, * £ Nevyork - Gleveland. - Salt Lak Septi - Los Anceles | şimen- difer hattını takip edecektim. Bu hat, hem kısa ve hem de u- cuzdu.. Allah razı olsun o, (W.M. C.A ) cemiyeti azası olan kadın- lardan. Onları, yakalarında ve kollarındaki işaretlerden tanıdım. O mahşer gibi kalabalıkta bile- timi aldılar. Beni trende yerime yerleştirdiler. Yollarda, aktarma mevkilerini sıkı sıkı tembih etti- ler. Ve sonra: — Yolda okursunuz.. Diye dizlerimin üstüne bir paket kitap bıraktılar. Ve, sanki kırk yıllık ahbap imişiz gibi yüzümü gözümü öperek benden ayrıldılar. Tren hareket ederken baktım; daha hâlâ, pencerenin altında bekliyorlardı. Hemen ye- rimden kalktım. Bu kadar hizmet ve fedakârlık eden bu ( Muhte- terem ve yüksek kalpli kadınlar)a en son şükran hislerimi ellerimle ve sözlerimle anlattıktan sonra, onlar görümden kaybolur olmar, bana hediye ettikleri paketi aç- tim. Bir de ne göreyim?.. Bir yığın (Kitabı mukaddes).. Serlevhalarını okumak bile in- sana ağırlık veren bu kitapları hafif bir tebessümle — selâmla- dıktan sonra tekrar paketi ka- pattım, rafa koydum. Ve insanın dinini ve vicdanını, yaptıkları bir iyilikle satm almak istiyen ©o ( muhterem ve yüksek kalpli ka- dınlar )1 derhal — gözümden ve kalbimden silerek başımı pence- renin kenarına dayadım ,, uykuya hazırlandım. 16 Haziran 1928 Holivut.. Ah, Holivut.. Seni (dünyanın cenneti) diye tavsif edenler, ne büyük isabet etmiş- ler... Holivut hakında yazılan pek çok şeyler okumuştum.. sinema- larda bu haşmetpenah beldenin hemen bütün bedialarını görmüş- tüm.. Bütün bunları bir araya getirerek hayalimde - canlandırdı- | ğım Holivuta ayak bastığım za- ] man, hiç yadırgamıyacağımı zan- | netmiştim, Fakat, nekadar al- danmışım... Meğer, gördüğüm ve okudu- ğum.. hayalimde besleyip büyüt- tüğüm şeylerin hepsi, hiçmiş... Bütün Şarkım klâsik şairleri bir araya gelse, ve en mübalâğalı kudretlerle burayı tasvire kalkış- sa, yine (Holivut) un ne oldu- ğunu anlatamazlar. Burada in- san muhitine baktıkça bakıyor.. daldıkça dalıyor.. göz bile, gör- düğüne inanmıyor. Her yerde kay- nayan, taşan.. etrafa dalga dalga yayılan bir güzellik var. k Küçük bavulumu elime alarak istasyonun kapısına çıkar çıkmaz minimini, zarif, yemyeşil bir park ile karşılaştım. Gideceğim yere nereden gidileceğini tabii bilmi- yordum. Sora sora arayıp buk- mak ta hem zamana muhtaçtı; hem de yorulacaktım. Hemen ora- daki taksi otomobillerden birine atladım. Ve zarfın — Özerindeki adresi, şoföre uzattım. Otomobil, geriye doğru bir devir yaptıktan sonra, parkın solundaki caddeye saptı. Ahçısından ve y NARİN ZADE yapılır. Sultanahmetteki MÜJDE Yağım ve ber türlü iptidat maddesini doğrudan doğruya Anadoludan getirir. İstanbulun her semtinde ve her keseye civerişli suretle, letenilen çeiklde evlere abone Holivuta Nasıl Ka çtim' e— Yıldızlar Arasına Nasıl Karıştım Yazan: Selma Z. Wevyork benim için durulacak bir yer değildi Taşı, toprağı, ağacı, binası, sokağı, caddesi, hbulâsa bütün varlığı — insanın — yüzüne gü- len bu memleketin hiçbir şeyini tarif edemiyeceğim. Yalnız bende şu his hâsıl oldu. Kendimi, İstan- bulun mamur sayfiyelerinden bi- rinde ve İstanbulun en tatlı bir bahar havası içindeyim zannet- tim. Gözümün önüne derhal Bü- yükada geldi. Fakat rica ederim babacığım, sakın bunu, tam bir kıyas telâkki etme... Ne ise, otomobille epeyce git- tim. Öyle zannederimki şehrin bir tarafından diğer tarafına geç- tim. Burada ( Nevyork )un baş döndürücü ve gürültüsüne bedel, bir sükünet var. Hatta şehrin en kalabalık iş merkezlerinden ge- çerken bile, o çılgın ve muhteris faaliyeti göremedim. Otomobil, birkaç katlı bir binanın önünde durdu. Şoför, geri dönerek: — Verdiğiniz adres, bu bina dahilindedir. Kapıcıdan sorunuz. Dedi. Binaya girdim. Zarif ve temiz bir (büro) olan kapıcının iş odasına müracaat ederek Mis Valeyin dördüncü katta olduğunu öğrendim. İki asansör, mütemadiyen iş- liyor, kadın erkek -birçok halkı, çıkarıp indiriyordu. (Arkası var) emeğinden şikâyeti olanlara LOKANTASI Tokantamıza müracaat. * Şark Alemi Komünist Propagandası Ve Araplar Bağdattan bildiriliyor: Küveyt ve Bahreyn Emirl gelecek ay başında buraya gel rek Kıral Faysalı ziyaret edecel lerdir. Buradanda İbnisswutla gi karşı müttehit bir Arap ceplı hazırlamaktır. Efgan Veliahti Evlendi Peşaver ( Hususi ) — Efgi veliahdi Mehmet Zâhir dayısı Serdar Ahmet Şah Han kerimesile evlenmiştir. Mısırda Sabun Ağacı Kahire, (Hususi) — Sahra; kebir hudut kumandanlığındı harbiye nezaretine gelen mal mata — göre — Sahrayıkebirdi Arapların (Kalevi) ağacını yaki rak sabun yerine kullandık anlaşılmıştır. Mısır hükümeti ağacı çoğaltacaktır. Bu takdir sabun piyasası haylı mütec: olacaktır. İran Boşaliyor Bağdat — (Hususi) — günlerde İrandan Iraka bir m haceret akını başlamışlır. hükümeti mecburi ıskerlık nununun ( Hozistan ) havalisin tatbikına başlayınca asker kaçal ları kafile — kafile Iraka hicre başlamışlardır. Filistinde Otomobil Grevi Berat (Hususi) — Filist hükümeti otomobillerden yeni | vergi almıya karar vermiş ve | vergiyi yedi ay evvelinden tatl etmek istemiştir. Bunun üzeri Filistindeki — bütün — otomobill on gündenberi grev ilân etm lerdir. Şehir içlerinde ve hari( nakliyat eşek ve - beygirle yapılmaktadır. Eşeklerle soki larda dolaşanlar eşeklere şofi lere verdikleri emirleri veriyor ve herkesi kahkahalarla gnk rüyorlar. Hükümet - birçok şol ve otomobil sahibini tevkif ! miştir. Suriye Komünistleri Merkezi Kudüste olan Suri komünistleri cemiyeti Fransa münist ittihadi merkezinde yöl lacak umumi kongreye komünistleri namına iştirak etf üzere biri Ermeni olmak üzer? murahhas seçmiştir. Âli komisef makamı komünistlerin Fransi duhulleri memnu olduğunu bil! rererek bunların Beruttan Fraff ya hareketlerine müsaade eti miştir. İranda Örfi lda Tahran, ( Hususi ) — binesi fevkalâde bir ıçllııl ; mış ve lçtuıııdı (Mıhıııl' yetinde yeni mecburi ıdtl" kanununun tatbikı ııî'ııık"' miştir. Neticede yonı tisnasız — bütün “.b'” unuwaada,.wj örfiye ilânile askeri -ıh*__ı teşkiline karar verilmiş V€ rar Resml gazete ile tir. Mısırda Arıcılık KA Kahike, ( Hususi ) ” © $t bir arıcılık sergisi açılm ıf" « giye halk fevkalâde mektedir.