19 Kasım 1931 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

19 Kasım 1931 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

ABPULHAMİPİN VA Son GEÜNLERİ Abdülhamit, SaitPaşayı Hem Takdir E- Am der,Hem DeBir ÇokHaliniBeğenmezdi Hele Kıyafet Meselesinde O derece NAKLİ: ZİYA ŞAKİR Her hakkı mahfuzdur — 145 — 6 Şubal 329 Bugünkü gazeteler, Veliaht Yusuf İzzeddin Efendinin riyaseti altında bir (Hanedan komisyonu) toplandığını yazıyordu. Bu hava- dis, Abdülhamidin fevkalâde en- dişesini mucip olmuş. Bana evve- Vâ: — Acaba biraderim rahatsız mı?.. iye sordu. Böyle bir şey işitilmediğini söylediğim zaman hayret ve taacüple dudaklarını ktükr — Şuhalde.. Ne olabilir?... Dedi. Fakat. bu sualde mün- demiç olan gizli ümidi bana his- gettirmekten çekinerek cevabını yine kendi verdi: — (Makam) da biraderimin bulunması, — benim — menfaatime daha muvafıktır. 9 Şubat Üç gün evvel içtima eden Hanedan komisyonunun - kararı, bugünkü — gazetelerle neşredildi. Hurşit Paşa, Abdülhamidin oğul- larından Nurettin Efendiye (vasi) tayin olunmuş. | Abdülhamit: — Bu nasıl şey ?.. Daha ben bayattayım.,, Hem, ben ölsem bile büyük biraderi Selim Efendi var... Başka Hanedan azası var, Hurşit Paşa kim oluyor ?... Diye kıyametleri koparıyor. Onu, şimdiye kadar bu derece biddetli ve müteessir görmemiş- tim. Elleri ve dudakları aciz ve fütur ile titriyordu. Bir daha tekrar etti : — Hurşit Paşa kim oluyor ? Onları benim kadar kimse bilmez... Manidar bir tebessümle gü- dükten sonra durdu. Derhal sö- zünü teptil ederek : — Selim Efendiye haber gön- dereceğim. Bu işi tahkik etsin . Demekle iktifa etti. 18 Şubat Abdülhamidin asabiyeti birkaç gün devam ettikten sonra tama- men zail oldu. Şimdi gazetelerde Sait Paşanın hastalığını - takip ediyor. Bugün: — Gazeteler, hastalığın (Enfü- lüanza) olduğunu yazıyorlar amma, ben buna inanmiyorum. Onun tabiatini bilirim Arada sırada (temaruz ) etmek onun eski âde- tidir. Kendisi, çok- evhamlıdır . Herhalde ahvali karışık gördüğü için biraz uzakta kalmak istiyor, zannederim. Malüm ya, yakında (Meclisi Meb'usan) açılacak. Bir- çok meselelerin müzakere ve mü- makaşası yapılacak. İhtimalki bu esnada Âyan riyasetinde bulun- mak istemiyor. Dedi. Ve sonra, baş'nı iki ta- rafa sallıyarak ilâve etti: — Çok kurnazdır, çok... ken- disini idare etmeyi o kadar iyi bilir ki ,.. 19 Şub Abdü!hamit, bugüa beni görür ) da görmez: Nihayet zavallı Sait Raşa vefat — etti ha.. Dedi, Ve son- ra, simasına mü- teessir bir. tavır vererek sözüne devam - etti: — Dün ha- ber alınca kendi- mi — zaptedeme- dim. Alimallah, ağladım.. Hatta kadınlar — bana darıldılar. ( Ne ağlıyorsun? O, senin hakkında neler — yazmiış) dediler. — Vakıâ doğru. Sait Pa- şa, son zaman- larda bana karşı çok — vefasızlık etti. Böyle olmak- la beraber, be- nim ona, yine bir. — husumetim yoktu. Kendisini cidden severdim, Yazık, hem de çok yazık oldu. Memleket, tecrübe görmüş bir vezir İhnîalkâr Davranırdı Ki.. Beylerbeyi sarayının müzeyyen bir tavanı Diye haber gönderdim... Gel- miş. Benim daima oturduğum kaybetti. — Düşünüyorum, | y çalıştığım salonun yanındaki onun yerini kim tutabilir? diyorum. TdRLE NİN e Dceli gaa Vakıâ, Tevfik Paşa var amma, © da hastalıklıdır. Ah Sait Paşa ah.. Ne tuhaf, ne garip bir adamdı. Size onun bazı hallerini anlatsam, hayrette kalırsınız. Ben cülüs edinciye kadar kendisini ta- nımazdım. Makama geçtikten son- ra (Başkâtip) lik için bana bir liste verildi, Bu listede bazı zevatın İsim- lerile kısaca tercümei halleri de yazılı idi. Bunların arasında Sait Ef, diye bir isim ve bu ismin hiza- sında da (medresede tahsil et miş, usulü kitabete cidden vâkıf, sayi zatisi ile Fransızca öğren- miş. — kıyafetine bakmaz — bir zattır ) diye izahat vardi... Bu tarif hoşuma gitti. Başkâtip tayin ettim. Hakikaten tahsili ve zekâsı çok yüksekti. İş içine girdikten sonra tecrübesi ve kıymeti arttı. ( Sadrazam ) lığı, bihakkin kazan- mıştı... Fakat, çok hasisti. Hele, üstüne başına hiç bakmazdı. Hiç unutmam. İlk Sadareti zamanında bir kış günü mühim bir iş zuhür etmişti. Uzunca bir şey lâzım geliyordu. — Buraya gelsin.. ( Çit kasrı )- nda yazsın. ON ALTINCI PATRON KUPONU No. 6 Gözelemizde on beş günde bir yermekte — olduğumaz — Patresa kedava almak istiyorsanı, ba kupont kesip saklayımı ve 15 yanz. — Patronlarımız ezanın olacakışımız. neşredilicliri gür den İibarsa İstasbal karileri alı bir. hafta, taşra karilermit ea gün içinle kaponlarını gi mekdirler. Ba müdde: sonra kuyerlar kasal ed başlamış. Biraz sonra ben de Çit kasrına geldim. Salona gire- ceğim zaman salonla odanın ara- sındaki küçük dehlizde bir san- dalyanın Üstünde, pis, yakası yağlı bir palto gördüm. Fena halde sinirlendim. Allah biliyorya, hademelerden birinin zannettim. (Arkası var) Çorlu icra memurluğundan: 1 — Gayrimenkulun me olduğu: Çorluda Camilatik — mabhallesinde Cümhuriyet sokağında 6 mumaralı bir bap ahşap hane, 2 — Takdir olunan kiymet: 2000 lira, 3 — Artlırmanın yapılacağı yer, ün ve sanlı Çorlu icra dalresi, 20 - 12- 1931 pazar, saat 14-16. 4 — İşbu gayrimenkulün arttırma .mnıınııı 20-11-931 tarihinden iti- baren 930/392 numara ile Çorlu icea dairesinde herkesin görebilmesi için açıktır. Hânda yazılı olanlardan fazla malümat almı istiyenler, mezkür dosya numarası İle memuriyetimize müracaat etmelidir. 5 — Arttırmıya iştirak için yuka- mıda yazılı kıymetin yüzde 7 si nis- betinde teminat gösterilecektir. 6 — Hakları tapu sicilli ile sabit olmıyan — alâkadarların — iddialarını ilân tarihinden itibaren 20 gün içinde wesikaları ile birlikte memuriyetimize bildirmeleri, aksi”halde satış bedeli- nin paylaşmasından hariç kalırlar. 7 — Gösterilen günde arttırmıya iştirak edenler, arttırma — şartname- sini okumuş ve İüzumlu malümatı almış addolunurlar. 8 — İhale tarihine kadar vergi, belediye ve Saireye ait borçlar, hir- sedarlara aittir. 9 — Yarılan gayrimenkul yukarı- da gösterilen 20 - 12 - 931 tarihinde Çorlu iera memurluğu odasında çart- dalresinde — satılacağı — ilân name olunur. .| le bunu Nev York Herald yazıyor: | Göz hakkında uzun senelerden- beri — tetkikat yapan Doktor Frank Moss bu tetkikatına ait neticeleri neşretmiştir. Bu neşri- yata göre, göz, önünde duran bir kitabın harflerini seçme müd- deti haricinde görüş bassasını kaybetmektedir. Meselâ göz JA) harfini gördükten — sonra - bir | saniyenin birkaç yüzde — bi- ri kadar bir müddet görmek hassasını kaybetmekte, — sonra müteakıp tarafa — geçmektedir. Dünyanın En Londradan bildiriliyor: Denile- bilir ki, dünyanın en zengin kedisi olan — Mitzi, sahibile beraber yaşadığı — Kaliforniyanın — San Gabriyel şehrinde ölmüştür. Bu kedi Mis Mand Cain isminde bir. kadıma aitti. Geçenlerde ölürken çok sevdiği Ankara cin- (Baş tarafı 1'inci sayfada ) imalâthanelerinc ait ayni madde- lerin de tahdidini istemişlerdir. Yüksek bir iktısat profesörü bu mesele hakkında şunları söy- lemektedir: — “Bence ne muvazenei he- sabiye ve) ne de muvazenei ti- cariye ehemmiyetlidir. Bir. mem- leketin — iktısadi kalkınmasında ea — mühim — çare — iktısadi muvazenedir. Hükümet tahdit- istihtaf — etmektedir ki memleketimiz için bu, çok ha- yırlı olacaktır.,, Demir, Saç, Tel Tüccarları Demirsaç, tel; çinko, kürek tüccarları dün Ticaret Odasına müracaat ederek listede ( 210 ) ve küsur ton olarak tayin edilen ince siyah saç miktarının kâfi olmadığımı — söylemişlerdir. Bu tüccarlar dün Oda da bir top- lantı yaparak bir rapor hazırla- mışlardır. Fakat bu sırada tetkik yapı- hrken bu miktarın cetvele yanlış nakledildiğini — görmüşlerdir. Bu yanlışlık tesbit edildikten sonra Ticaret Odasının 930 senesine ait olan ithalât cetvelleri gözden geçirilmiş ve bu nokta tesbit edilmiştir. Tüccar, bugün, evvelce hazırladıkları raporu değiştirerek miktarın tezyidini değil, cetvelde örülen hatanın tashihini istiye- ceklerdir. Hata, cetvelin ( 523 ) (C) fıkrasına kadar olan dört, beş maddeye inhisar etmektedir. - Borsada Muamle Az Tüccar Gümrükten mallarını çekemediği için dün Borsada pek az muamele olmuştur. Mallar Nasıl Çekilecek ? Gümrük müdürlükleri mal sa- hiplerine, malların en eski vürut Hususi Liste Bir İktısat Profesörü Ne Diyor? Fakat bu görüş ve görmeyiş ha- reketi mütemadi olduğu için in- san buntun farkına varmamaktadır. Adeta, elektrik bir şey. tir ki, aşık, ihtiyacımıza kâfi değildir. Bunu lâzımdır, göre, vücutla uzunca bir müddet çalıştıktan hassası fazlalaşmaktadır. ; ?_eılgin Kedisi Hanımının Mirasına Kondu, Fakat Yaşıyamadı sinden olan Mitzi adlı kedisine bütün servetini bıraktı. Bıraktığı servet (80) bin lira kıymetinde bir evile (50) bin liralık nakti. Fakat Mitzi bu müreffeh hayata rağmen Hasımımdan sonra yaşıya- madı ve kalbinin damarlarından biri koparak öldü. ler De Geldi tarihi sırasına göre numara vere- ceklerdir. Numarayı alanlar liste- ye tevfikan mallarımı ithal ede- ceklerdir. Başmüdürlükten aldığı halde zarfında Gümrükten çekmeyenle- rin hakları sakıt olacaktır. Dün de İstanbul ve Galata Gümrük- lerine (3000) sandık mal gelmiştir. Kumusyoncular Da İşsiz Kaldılar Jerde muamele olmadığı için Güm- rük kumusyoncuları da iş yapama- mışlardır. lerde (200) karneli kumusyoncu vardır. Ayrıca (500) kadar da kar- nesiz kumusyoncu vardır ki bun- lar da Gümrüklerde iş görmeğe muvaffak oluyorlardı. Son vaziyet üzerine bunlardan bir çoğu başka iş aramağa başlamışlardır. Çünkü bundan sonra kumusyonculukla karınlarını süylemektedirler. SONPOSTA ——— Yevmi, Siyast, Havadis ve Haik gateteri bir otomatla gösterilen ilâmının — vaziyeti gibi Yine bu tecrübe göstermiş- bugün için kullandığınız on misli kuvvetlendirmek Yine Doktor Moss'a sonra gözün görme vize malını bir. hafta Bir kaç gündenberi Gümrük- Şehrimizdeki umum gümrük- doyuramayacaklarını İdare: Alemdar mahallesi Çatalçeşme sokağı Telefon İstanbul - 20203 Posta kutusu: İstanbul - 741 Telgraf, İstanbul SÖON POSTA ABÖNE FİATI E€NEBİ — Gdden evrak geri verlimez. İlâalardan mes'uliyot alınmar. Cevap için mektuplara 6 kuruş'uk Üâvesi Yâzımdır. Adres değiştirilmeni ( 201 kurayt Son Posta Matbaası Sahipleri: Ali Ekrem, Selim tunp Neşriyat Müdürür — Selim Ragıp Gözlerin Görme Müddeti Devamlı Değilmiş erikalı Do;;)r:n Uzun Tetkikatı Bu Garip_'_NEtice"yi Verdi ı 4 4